متخصصان به نحوه‌ی حرکت هشت پاها و ترمیم بازوهایشان پی بردند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران بازوهای قطع شده اختاپوس را در آب قرار دادند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد و آزمایش‌ها نشان داد که بازوها به یکدیگر نمی‌چسبند، مگر اینکه پوست از آن جدا شود. زیرا پوست اختاپوس حاوی موادی است که ضد مکیده شدن است.

دانشمندان سال‌ها است که به دنبال کشف این هستند که چگونه هشت بازوی اختاپوس که مستقل از هم و مستقل از مغز جانور حرکت می کنند، به هم گره نمی افتند.

این متخصصان می‌گویند: دیدیم که بازوی قطع شده به بخشی که پوست آن در آورده شده بود چسبید، مانند هر شی دیگری. ولی وقتی پوست را بر روی یک سطح پلاستیکی قرار دادیم، بازوی قطع شده آن را نگرفت و مکنده‌ها به پوست عکس العمل نشان ندادند.

ولی آنها به پوست اختاپوسی دیگر چسبیدند و این نشان می‌دهد که مغز اختاپوس بازوهای خود را می شناسد.

متخصصین اعصاب می‌گوید: یک اختاپوس شاید خواهان قاپیدن و خوردن اختاپوس دیگری باشد، ولی نمی خواهد بازوهای خودش به هم گره بخورند. این یک راه حل عالی طبیعت است. اختاپوس به جای اینکه مجبور به محاسبه این باشد که بازوهایش چه وقت و کجا به هم گره می خورند، به نظر می رسد که به سادگی از گره افتادن جلوگیری می‌کند.

به گفته دانشمندان این مکانیزم شناسایی می تواند به طراحی و ساخت دستگاه‌های خودکار مفید در عرصه پزشکی یا ماموریت های نجات کمک کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: هشت پا ، مغز ، اختاپوس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.