سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد؛

کمبود 900 آموزگار در دوره ابتدایی/ زنان 85 درصد انتقالی‌ها به شهر تهران

مسعود ثقفی گفت: 85 درصد از انتقالی‌ها به شهر تهران به علت تبعیت از همسر و معالجه زنان بودند.

مسعود ثقفی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، در خصوص علل کمبود آموزگار در آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در شهر تهران کمبود 900 آموزگار و 2400 نیروی مازاد خانم در دوره اول و دوم متوسطه داریم. از جمله دلایل پیدایش این مسئله این بود که بیش از 10 سال است که در شهر تهران جذب معلم و آموزگار نداشتیم، بنابراین تامین نیروی انسانی تابع نقل و انتقالات بیرون استانی بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه بیش از 85 درصد انتقالی‌ها به شهر تهران خانم بوده و دلایل آن به معالجه و تبعیت از همسر باز می‌گردد، افزود: همه ساله حدود 2200 نفر به طور عادی بازنشته می‌شوند که بیشتر این بازنشسته‌ها آقایان هستند، همچنین با اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد بخشی از نیروهای کارآمد به خصوص آقایان بازنشسته شدند که این موارد در بروز این مسئله مزید بر علت بوده‌اند.
 
وی با بیان اینکه با اجرای مصوبه کلانشهرها تعداد زیادی از نیروهای آموزش و پرورش از تهران خارج شدند که بیش از 90 درصد آنان آقایان بودند، اضافه کرد: دلیل بعدی این است که در سال 90 بخش قابل توجهی از مدارس با وجود کمبود فضا یک نوبته شدند.
 
ثقفی با اشاره به اینکه اضافه شدن یک پایه تحصیلی به مقطع ابتدایی بدون پیش بینی آموزگار مورد نیاز دلیل دیگر بروز مشکل است، تصریح کرد: خروجی این 7 دلیل عاملی شد که تعادل بین نیروی مرد و زن در آموزش و پرورش از بین برود و کمبود آموزگار تشدید گردد.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 81 درصد از معلمان خانم و 19 درصد آقا هستند، افزود: دو راه حل اساسی برای برون رفت از این مشکل وجود دارد: نخست اینکه می‌توان از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در آموزش و پرورش شهر تهران استفاده نمود که حداقل 3 سال با این موضوع فاصله داریم و راه حل دیگر در نظر گرفتن ردیف استخدامی از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری است که با استخدام نیروهای مورد نیاز بتوانیم این مشکل را برطرف نماییم.
 
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در ظاهر دسترسی به این دو راه حل زمانبر و مشکلات خاص خود را دارد، گفت: راه حل کوتاه مدت برای رفع این مشکل این است که از نیروهای مازاد و در 13 فعالیت غیر از معلمی استفاده کنیم و سعی کنیم با روش‌هایی کمبود 900 آموزگار را جبران نماییم.
 
به عنوان مثال ادامه همکاری با آموزگاران کارآمدی که امسال قرار است بازنشسته شوند یا ارائه آموزش و استفاده از برخی نیروهای مازاد دوره متوسطه اول و دوم که تمایل داشته باشند به صورت آموزگار به خدمت گرفته شوند، می‌توانند راه‌حل‌هایی برای رفع مشکل کمبود آموزگار باشد.
 
وی در خصوص نقل و انتقال معلمان به شهر تهران نیز تصریح کرد: دستورالعمل نقل و انتقالات صادر شده و هر گونه انتقال معلم به شهر تهران ممنوع است.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: ثقفی ، کمبود ، اموزگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار