وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق از قرار گرفتن بيش از چهار هزار اثر باستانی در 5 استان اين كشور درمعرض اقدامات خرابكارانه و قاچاق در نتیجه حملات داعش خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم،  وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق در بیانیه‌ای، اعلام كرد: بیش از 4370 اثر باستانی در استان‌های موصل، دیاله، كركوك، الانبار و صلاح الدین از سوی باندهای قاچاق آثار باستانی داخلی، منطقه‌ای و بین المللی درمعرض اقدامات خرابكارانه و قاچاق قرار گرفته؛ و درنتیجه درگیریها  خسار‌ت‌هایی به این آثار باستانی وارد شده است.

این وزارتخانه با اعلام اینكه تروریست‌ها مفهوم فرهنگ و تمدن و روح انسانی آنرا درك نمی‌كنند، از همه نهادهای خیر و نیز سازمان (علمی ، فرهنگی ، آموزشی ملل متحد) یونسكو خواست كه از آثار باستانی شهر "آشور" و "الحضر" و "النمرود" كه درمعرض حملات سازماندهی شده عناصر خرابكار قرار دارند، حفاظت كنند.

بنا به اعلام وزارت گردشگری عراق، بعد از قاچاق آثار باستانی پس از سال 2003 ، این وزارتخانه توانسته است 5 هزار آثار باستانی را كه دارای كد شناسایی بوده اند، به موزه ملی كشور بازگرداند.

این وزارت خانه اعلام كرد كه تلاش‌ها  برای پی گیری و بازگرداندن دیگر آثار باستانی قاچاق شده از كشورهای مختلف كه در بازار سیاه است و یا به دست مافیای آثار باستانی جهانی افتاده است، ادامه دارد.

آثار باستانی عراق در سال 2003 و پس از اشغال عراق از سوی آمریكا، به طور گسترده در معرض غارت قرار گرفت و هزاران اثر باستانی بسیار باارزش از موزه ملی عراق در بغداد و دیگر مناطق كشور ناپدید شد؛ عراق در اوایل سال 2010 حدود 1046 قطعه آثار باستانی را كه به همراه بسیاری دیگر از آثار باستانی در زمان های مختلف و به طور غیرقانونی از كشور خارج شده بود، از آمریكا بازگرداند.

قدمت برخی از آثار به سرقت رفته در زمان جنگ اول خلیج فارس در سال 1991 به 3150 سال قبل از میلاد مسیح (ع) بازمی‌گشت، که در یک حراجی درایالت نیویورك آمریكا به فروش رفت.

درگزارشی كه دفتر نظارت مالی بر آثار باستانی در آن زمان صادر كرده بود، به قاچاق آثار باستانی از موزه ملی در سال 2008 اشاره و اعلام شده است كه قاچاق آثار باستانی به ویژه در مناطق دوردست كه نیازمند حمایت های دولتی است ،همچنان صورت می‌گیرد.

دولت عراق بارها از سازمان‌های مدنی و بین‌المللی خواسته است كه آثار باستانی مسروقه را هنگام شناسایی در هرنقطه از جهان، به عراق بازگردانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار