رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: خوشبختانه در روزها و ماههای اخیر دغدغه مدیریت جمعیت و تحلیل در زمینه ضرورت بازنگری درسیاست‌های جمعیتی به گفتمان عمومی تبدیل شده که ضروری است همه افراد در سطوح مختلف در این مورد اعلام نظر کنند و در این گفتگوی عالمانه، به بعضی از ابهامات به صورت عینی امکان پاسخگویی بوجود آید.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران و به نقل از وبدا؛ علی‌اکبر حق‌دوست رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن بیان این مطلب افزود: فارغ از هر گونه نگاه سیاسی و یا سوگیری خاص، رشد جمعیت و البته از آن مهمتر فرزند آوری مدت‌هاست در ایران به نقطه بحرانی رسیده به شکلی که در حال حاضر به طور متوسط هر خانم ایرانی در طول مدت بارداری اگر روند بر همین گونه ادامه یابد حدود 8/0 دختر خواهد داشت به این معنی که اگر 10 خانم در ابتدای سن باروری باشند از این 10زن، هشت دختر  به سنین باروری احتمالا خواهند رسید و این ساده ترین شاخصی است که می‌تواند نشان دهنده این باشد که در نسل‌های بعدی، ما با انقباض جمعیتی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان این که مدیریت جمعیت موضوع بسیار دشوار و پیچیده است، گفت: برای اصلاح مدیریتی جمعیت قوانین و مقررات نقش چندانی ندارد و افراد جامعه هستند که باید عالمانه، در خصوص فرزند آوری تصمیم‌گیری کنند.

وی در این رابطه خاطرنشان کرد: به همین دلیل ضرورت دارد افکار جامعه اغناء شود و به سئوالات پاسخ صحیح و علمی داده شود و فرهنگ سازی در راس امور باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان دلایل پیچیده بودن مدیریت جمعیت را این گونه بیان کرد: فرزند آوری اگر چه بسیار مهم است اما یکی از اجزای مدیریت صحیح جمعیت است، سایر اجزا مانند طول عمر متوسط مردم در جامعه، کیفیت زندگی، مهاجرت درون کشوری و مهاجرت برون کشور (چه مهاجرت پذیری و چه مهاجرت به خارج) موارد مهمی است که بر اندازه، ترکیب و کارایی جمعیت تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: ما باید به دنبال ایجاد یک جامعه‌ای با نشاط، پویا، تحصیل کرده، با حداقل رفاه اجتماعی و باورهای عمیق دینی باشیم و با در نظر گرفتن این موارد هر چه میزان جمعیت بیشتر باشد، مطلوبیت بیشتری خواهد داشت.

حق دوست گفت: با لحاظ کردن این موارد، افزون کردن جمعیت مطلوب بوده و نه تنها از نظر دینی مورد تاکید است بلکه از نگاه اقتصادی و سیاسی هم حد بالایی برای جامعه‌ای با این مشخصات ترسیم نمی‌شود.

وی اظهار کرد: رشد جمعیت باید متوازن باشد و حداقل رشد مطلوب در تمام گروه‌های فرهنگی – اقتصادی و تحصیلی کشور و متوازن در کل جغرافیایی یک مملکت وجود داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر این مطلب که سیاست‌های مدیریت جمعیت باید همه جانبه و بلند مدت ترسیم شود، گفت: سوء مدیریت در این قسمت اثرات بلند مدتی خواهد داشت.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر عموم مردم سیاست‌های جمعیتی را منطبق بر شرایط فعلی فرض می‌کنند و ممکن است این باور را داشته باشند که در حال حاضر چون مشکل در مسکن، تحصیل و شغل وجود دارد، دلیلی برای افزایش جمعیت نیست درحالی که افت تولید مثل، اثراتش را در دو سه دهه آینده بارز می‌کند، پس اکنون باید به فکر آینده باشیم.

حق دوست گفت: با توجه به توضیحات بیان شده به نظر می‌رسد همزمان و یا حتی مقدم بر سیاست‌های اجرایی برای تغییر ضریب رشد جمعیت باید کارهای مطالعاتی، بحث‌های علمی نقد و سیاست‌های  جمعیتی در فضایی آزاد ولی هدفمند مورد نظر باشد و دلایل علمی و منطقی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به صورت مبسوط در سطح جامعه انجام شود تا بیشتر افراد نخبه جامعه به اهمیت آن به معنی واقعی باور پیدا کنند و بدین شکل راهکارهای سازمان‌های متولی برای متبلور کردن سیاست‌های مذکور با کمترین چالش و بیشرین سرعت انجام شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار