مدتهاست که برخی بر طبل بی مخاطب بودن سینماها در ماه رمضان می کوبند اما از آنجایی که دیدم "رد کارپت" در جشنواره مورد توجه قرار گرفته تصمیم گرفتم ریسک کرده و فیلم را در ماه رمضان اکران کنم. تا اینجای کار استقبال مخاطبان از این فیلم نسبتا خوب بوده است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد تا ترس تهیه کنندگان از اکران ماه رمضان بریزد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، احمد احمدی نه فقط چند سالی هست که به عنوان فیلمبردار در سینمای ایران فعالیت دارد که از حدود دو دهه قبل کار سینما را با فیلمبرداری پشت صحنه و عکاسی آغاز کرده است. با این حال این همه سابقه چنان که باید از سوی مخاطبان عام دیده نشد تا اینکه سال قبل با تهیه کنندگی درامی طنازانه به نام "رد کارپت/فرش قرمز" به کارگردانی رضا عطاران به جشنواره آمد؛ جمع و جور بودن این فیلم و در کنارش فضای تازه ای که از کمدی موقعیت ارائه می کند باعث شد فیلم در زمره فیملهای محبوب مخاطبان جشنواره قرار گیرد.
 
 *** از بازار پارچه فروشان به سینما نیامدم
بسیاری انتظار داشتند این محبوبیت سبب ساز آن شود که احمدی برای پخش فیلمش به سراغ یکی از دو اکران عیدفطر یا نوروز برود اما در کمال ناباوری او "رد کارپت" را همزمان با ماه رمضان روی پرده فرستاد. احمدی درباره انتخاب این زمان برای اکران به مشرق می گوید:«من 21 سال است که در سینما هستم و حین فعالیتهای مختلفی که در سینما داشته ام از شرایط اکران هم آگاهی کامل پیدا کرده ام. این طور نبود که به مانند برخی از بازار پارچه فروشی به سینما آمده باشم و ندانم اوضاع از چه قرار است. تجربه ام به من می گوید اگر تعداد سالن کافی برای فیلم موجود باشد و فیلم قابلیتهای لازم را داشته باشد در هر زمانی می توان روی فروش آن حساب باز کرد برای همین تا شورای صنفی نمایش پیشنهاد اکران رمضان را مطرح کرد پذیرفتم.»
 
*** باید از جنبه فرهنگی ماه رمضان استفاده کرد
احمدی ادامه می دهد:«با شرایط فعلی که سالنهای سینمایی تقریبا خالی است و با ورود به ماه رمضان هم بسیاری گمانشان بر کاهش مخاطب است من فکر کردم می توان از جنبه فرهنگی این ماه استفاده کرد و شرایطی را فراهم کرد که با اکران فیلمهایی متفاوت و در عین حال مفرح مثل "رد کارپت" کاری کنیم که مخاطبان در ماه رمضان در کنار عبادت، تماشای فیلم را هم تجربه کنند.»

امیدوارم ترس تهیه کنندگان از اکران ماه رمضان بریزد/ باید از جنبه فرهنگی ماه رمضان استفاده کرد/ عطاران از دو سال قبل از تولید در جریان کار قرار داشت
 
*** امیدوارم ترس تهیه کنندگان از اکران ماه رمضان بریزد
این تهیه کننده درباره ریسکهای چنین تصمیمی اظهار می دارد:«طبیعی است که ما خرق عادت کرده ایم و هر خرق عادتی ممکن است هزینه هم داشته باشد. مدتهاست که برخی بر طبل بی مخاطب بودن سینماها در ماه رمضان می کوبند اما از آنجایی که دیدم "رد کارپت" در جشنواره مورد توجه قرار گرفته تصمیم گرفتم ریسک کرده و فیلم را در ماه رمضان اکران کنم.»
 
او ادامه می دهد:«تا اینجای کار استقبال مخاطبان از این فیلم نسبتا خوب بوده است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد تا ترس تهیه کنندگان از اکران ماه رمضان بریزد. باید به تمامی فصول خاص به عنوان فصلهایی برای جلب مخاطب توجه کرد. ماه رمضان هم که جای خود دارد.»

 
 
*** عطاران جسارت کرد و وارد پروژه شد
"رد کارپت" از جمله فیلمهای تقریبا خصوصی سینمای ایران است که با هزینه ای اندک تولید شده است. احمد احمدی که در کنار تهیه کنندگی، فیلمبرداری "رد کارپت" را هم برعهده داشته درباره اینکه چطور رضا عطاران را راضی کرده که کارگردانی این فیلم را برعهده گیرد به مشرق می گوید:«این پروژه کار واقعا متفاوتی بود بخصوص که عطاران تجربه کارهای بزرگ را داشت و کمتر کسی جسارت می کرد کاری مستقل و جمع و جور مانند این را به او پیشنهاد دهد اما در نهایت وقتی دید طرح خوبی پیش رویش است جسارت کرد و وارد کار شد.»
 
وی با توصیف سادگی و شیرینی کار ادامه می دهد:«این فیلم فرمت آثار کلاسیک و قصه گویی کلاسیک ندارد و همه چیز با نوعی سادگی پیش می رود و انگار که همه چیز کاملا طبیعی است. این سادگی یک تجربه شیرین را برای هر دوی ما به جا گذاشت.»
 
***عطاران از دو سال قبل از تولید در جریان کار قرار داشت
احمدی درباره شایعاتی که مبنی بر بداهه پردازی فراوان عطاران در این کار و عدم وجود فیلمنامه آماده پیش از آغاز فیلمبرداری وجود دارد به مشرق می گوید:«اتفاقا عطاران با حضور ذهن آماده جلوی دوربین رفت و اصلا این طور نبود که بی برنامه کار کلید بخورد. همین قدر بدانید که استارت تولید این کار سه سال قبل خورده و 2 سال پیش هم من عطاران را در جریان کار گذاشتم و طی این 2 سال هم مرتب با وی در رفت و آمد بودم و او را درخلال کار قرار می دادم.»
 
وی با اشاره به اینکه بخش عمده داستان در فرانسه می گذرد ادامه می دهد:«یک سال قبل از اینکه کار را کلید بزنیم به فرانسه رفتم و علاوه بر جمع آوری کلی اطلاعات درباره کم و کیف فضای کار، کلی فیلم هم گرفتم و برای آشنایی با آن فضا، فیلمها را در اختیار عطاران قرار دادم. رفته رفته کار به جایی رسید که حتی ریزه کاریهایی که نیاز کاراکتر اصلی است هم شکل گرفت و حتی آنچه باید در چمدان شخصیت اصلی باشد هم با دقت مشخص شد.»
امیدوارم ترس تهیه کنندگان از اکران ماه رمضان بریزد/ باید از جنبه فرهنگی ماه رمضان استفاده کرد/ عطاران از دو سال قبل از تولید در جریان کار قرار داشت
 
*** 200 بازیگر داریم که هیچ کدام نمی دانند دارند بازی می کنند
احمدی با توجه به تیم بازیگران این کار می گوید:«ما حدودا 200 تا 300 بازیگر در کار داریم که هیچ کدام نمی دانند دارند در فیلم بازی می کنند چراکه نیاز داستان این بود که بخشهایی را به صورت مستند گرفته و آنها را در دل فیلم بگنجانیم با این حال نمی توان فیلم را یک مستند-داستانی خطاب کرد اما می توان گفت که با یک کار داستانی کالا رئال روبروییم.»
 
*** ممکن است ده سال بعد باز هم به پست عطاران بخورم
این تهیه کننده درباره اینکه آیا باز هم با عطاران همکاری خواهد کرد به مشرق می گوید:«حرفه سینما مانند یک چرخه ای است که از یک نقطه شروع می شود و دوباره به همان نقطه می رسد و طبیعی است که در طی این چرخه ممکن است بارها به آدمهایی بربخوری که پیشتر باهاشان کار کرده ای. درباره کار با عطاران هم ممکن است ده سال بعد دوباره به پست هم بخوریم. عطاران شخصیت تجربه گرایی دارد و در "رد کارپت" کاری را تجربه کرد که کمتر کسی دنبالش می رود.»
 

برچسب ها: عطاران ، رد کارپت ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.