"آخرین وضعیت حج تمتع، عمره و عتبات عالیات" شب گذشته (8 تیرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه ثبت نام جدید برای اعزام عتبات عالیات از چه زمانی آغاز خواهد شد، گفت: براساس روالی که همه ساله داشتیم، از 10 تیرماه ثبت نام آغاز خواهد شد.
 
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ثبت‌نام عتبات عالیات به صورت مکانیزه و اینترنتی خواهد بود، افزود: اعزام‌ها از نیمه رمضان شروع می‌شود، به‌طوری که پایان ماه شعبان پرونده عتبات عالیات را بسته بودیم.
 
وی ادامه داد: ماه مبارک رمضان را همه ساله به هتل‌ها فرصت می‌دادیم تا اگر کاستی‌هایی وجود داشت به برطرف کردن آنها بپردازند.
 
*** زائران عتبات عالیات از 14 رمضان اعزام هوایی می‌شوند
 
اوحدی با اشاره به اینکه امسال به دلیل استقبال خوبی که از سوی مردم شاهد بودیم، تصمیم گرفتیم تا اعزام‌ هوایی را از 14 ماه رمضان آغاز کنیم، گفت: متقاضیان می‌توانند به سایت اینترنتی سازمان حج و زیارت برای ثبت‌نام رجوع کنند.
 
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ثبت‌نام کنندگان ظرف 72 ساعت پس از انجام ثبت‌نام باید به کارگزاری‌های انتخاب شده مراجعه و تسلیم کنند گفت: برنامه سفر صرفا هوایی است و برنامه زمینی را به دلیل شرایطی که در عراق حاکم است فعلا متوقف کردیم.
 
وی با اشاره به اینکه امیدواریم بزودی شاهد ایجاد امنیت صددرصدی در مسیرهای زمینی باشیم، خاطرنشان کرد: برای اولین بار هیئتی تحت عنوان کمیته مسکن حج و زیارت به مدت یک ماه به عتبات عالیات اعزام شدند تا هتل‌های عراقی را مورد درجه بندی و بررسی قرار دهند، به طوری که پس از چانه‌زنی با شرکت‌های عراقی توانستیم قیمت عتبات را برای دوره جدید ثبت‌نام نسبت به دوره‌های قبلی 10 درصد کاهش دهیم.
 
اوحدی با اشاره به اینکه درحال حاضر مشکلی برای اعزام هوایی زائران وجود ندارد و مسیر کربلا و نجف در امنیت کامل است گفت: سفرهای 12 روزه برای ماه مبارک رمضان در نظر گرفته‌ایم به طوری که بسته‌های سفر 2 و 3 روزه برای زائران عتبات ایجاد شده که با آغاز اعزام‌ها انجام می‌شود.
 
*** هزینه سفر به عتبات عالیات 10 درصد کاهش یافت
 
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در مجموع از 15 رمضان تا پایان این ماه بسته سفر 12 روزه 20 تا 25 رصد هزینه‌اش کاهش پیدا کرده است ادامه داد: در مجموع در زمان‌های دیگر نیز نسبت به قبل قیمت‌ها 10 درصد کم می‌شود.
 
وی افزود: در دوره قبل قیمت اعزام‌های هوایی یک میلیون و 223 هزار تومان تا یک میلیون و 433 هزار تومان بود که این رقم در دوره جدید قیمت‌ها به یک میلیون و 130 هزار تومان تا یک میلیون و 312 هزار تومان کاهش یافته است.
 
اوحدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه پروژه‌هایی را در عتبات عالیات در دست اجرا داریم، گفت: با همکاری بانکهای ملی، ملت، گردشگری، حوزه توسعه اقتصادی عراق، ستاد بازسازی عتبات عالیات و سازمان حج و زیارت نسبت به راه‌اندازی شرکت سرمایه‌گذاری مهر و ماه اقدام کرده‌ایم که این شرکت با سرمایه 1000 میلیارد ریالی به ثبت رسیده است.
 
رئیس سازمان حج و زیارت از راه‌اندازی شرکت توسعه عمران امید زائر خبر داد و گفت: برای پروژه‌های عراق با مشارکت بخش خصوصی و خارجی حاشیه خلیج فارس، لبنان و کویت قرارداد بسته‌ایم، به طوری که 6 پروژه از آن نیز تا پایان سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد.
 
*** 5 پروژه در عراق و 5 پروژه در ایران به بهره‌برداری می‌رسد
 
وی با بیان اینکه 10 پروژه در ایران و عراق به بهره‌برداری می‌رسد، گفت:  فاز اول پروژه زائرسرای بستان در اربعین امسال به بهره‌برداری می‌رسد که زائرین می‌توانند از خدمات فراهم شده به خوبی استفاده کنند.
 
رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: قرارداد 4 هتل در مدینه و یک آشپزخانه مرکزی در مکه برای زائران حج و عمره با سرمایه‌گذاری عربستان بسته شده که در این صورت 7 هزار و 500 زائر عمره و 10 هزار زائر تمتع در این هتل‌ها ظرفیت پذیرش خواهند داشت.
 
وی با اشاره به اینکه سالانه حدود 1.5 میلیون زائر ایرانی به عتبات اعزام می‌شوند افزود: به دلیل ساختارهای کشور عراق بخش خصوصی این کشور راغب به سرمایه‌گذاری در حوزه شهرهای مقدس در شرایط فعلی نیست.
 
اوحدی با تاکید بر اینکه نگاه سازمان حج و زیارت تصدی‌گری نیست، بلکه ریل گذاری و مسیرگذاری برای فعال کردن بخش خصوصی در عراق است ادامه داد: استقبال خوبی را از طرف سرمایه‌گذاران خارجی و بخش خصوصی داخلی در عراق شاهد هستیم.
 
احدی با اشاره به این که مراسم کلنگ زنی هتل بزرگ شلمچه در سوم خرداد که مصادف با آزادسازی خرمشهر بود برگزار شد گفت: در این پروژه سرمایه‌گذار معتبر کویتی فعالیت می‌کند به گونه‌ای که امیدواریم ساخت این هتل بزرگ به عنوان یادمانی و محلی برای بیعت شهدای ما با شهدای کربلا باشد.  
 
*** احداث هتل بزرگ مهران را در دستور کار داریم

وی با بیان این که ان‌شالله ظرف دو سال و نیم آینده این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید ادامه داد: کلنگ مهمان سرای بزرگ گلستان و چزابه نیز به زمین زده شده است به گونه‌ای که امیدواریم فاز سرای اول زائر سرای گلستان و چزابه تا اربعین امسال به بهره‌برداری برسد.
 
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به دو مجموعه بین راهی در کشور گفت: هتل بزرگ مهران را در دست انجام داریم که هماهنگی‌های آن با استاندار مهران صورت گرفته است.  
 
احدی با اشاره به اینکه پنج پروژه را در عراق تعریف کرده‌ایم افزود: سه هتل و دو آشپزخانه مرکزی به بهره‌برداری خواهد رسید که یک آشپزخانه در نجف اشرف و دیگری در کاظمین است.
 
وی افزود: امیدواریم ظرف سه سال آینده تحول جدی را درعراق و در مسیر زمینی شاهد باشیم تا سرمایه گذاران عراقی تحریک به سرمایه‌گذاری شوند.  
 
*** 30 درصد از هتل‌های مدینه از گردونه خدمات به زائرین حذف می‌شود

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه وضعیت اعزام زائرین حج به چه صورت خواهد بود خاطر نشان کرد: در کمیته عمره سازمان حج مصوب شده که در عمره آینده 30 درصد از هتل‌های مدینه از گردونه خدمات به زائرین حذف شود بنابراین در این صورت سطح کیفی خدمات نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت.  
 
احدی با بیان این که در حال حاضر 6 میلیون و 800 هزار نفر در صف انتظار عمره و یک میلیون و پانصد هزار نفر نیز پشت نوبت اعزام به حج تمتع هستند اظهار داشت: ظرفیت صد درصد کاروان‌های حج تکمیل شده و بیش از 50 درصد زائران نیز معاینات خود را انجام داده و مابقی نیز تا 15 ماه مبارک رمضان انجام خواهند داد.
 
وی گفت: به تمامی زائران تمتع سه ساک یک شکل داده می‌شود که ارزش آن 160 هزار تومان است، اما از زائران مبلغی دریافت نمی‌شود.  
 
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به این که پرونده اعزام هفته گذشته بسته شده است افزود: پروازهای برگشت از عربستان در حال شکل گیری است.  
 
احدی با اشاره به این که مقدمات کاروان‌بندی و اعزام زائرین به حج تمتع را آغاز کرده‌ایم ادامه داد: ثبت نام زائرین حج تمتع امسال سه ماه زودتر انجام شده است.  
 
وی افزود: به زائرین توصیه می‌کنم معاینات پزشکی خود را حتما انجام دهند و اگر زائری مشکلی دارد با پزشک مورد نظر مطرح کند.  
 
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به این که ورود بعضی از داروها به عربستان ممنوع است خاطر نشان کرد: از نسخه پزشک متخصص را زائران داشته باشند می‌توانند داروهای خود را به همراه بیاورند.  
 
احدی با اشاره به برنامه‌های آموزشی که از طرف بعثه مقام معظم رهبری در نظر گرفته شده است گفت: کارها را براساس برنامه به جلو پیش می‌بریم.  
 
***14 شهریور اولین پرواز گروه زائرین مدینه

وی با اشاره به این که اولین پرواز گروه زائرین مقصد مدینه از 14 شهریور آغاز می‌شود افزود: امسال 50 درصد زائرین به مدینه و 50 درصد دیگر به جده مشرف می‌شوند.
 
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به این که اعزام‌های زائرین از 19 ایستگاه پروازی انجام می‌شود که نسبت به سال گذشته دو ایستگاه دیگر خراسان و اصفهان نیز اضافه شده است گفت: در گذشته فقط پروازهایی که از تهران انجام می‌شد امکان اعزام به مدینه قبل برایشان وجود داشت اما امسال با تمهیداتی که در نظر گرفته شده استان‌های اصفهان و خراسان نیز برای چنین امکان فراهم شده و در مجموع 13 استان می‌توانند مدینه قبل یا بعد را انتخاب کنند.
 
احدی گفت: در سال جاری نسبت به سال گذشته تامین اقلام مورد نیاز زائران تمتع دو برابر شده است و این امر باعث می‌شود تا کیفیت خدمات به عربستان بهتر از قبل باشد.
 
وی با اشاره به این که تجربه عمره 92، 93 بسیار ارزشمند بود گفت: این تجربه نشان می‌دهد که اگر برنامه‌ریزی‌ها به موقع صورت گیرد می‌توانیم شاهد ارتقای سطح کیفیت و خدمات برای زائرین باشیم.  
 
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به این که در سال جاری 805 هزار نفر برای عمره مشرف شده‌اند گفت: بعد از35 سال زائرین توفیق پیدا کردند که برای اولین بار در اربعین در مدینه باشند.  
 
احدی با اشاره به این که ان شالله قراردادهای عمره امسال را دو ماه زودتر از سال‌های دیگر آغاز خواهیم کرد گفت: با این اقدام می‌توانیم صرفه جویی خوبی داشته باشیم. 
 
*** صرفه جویی 160 میلیون دلار عمره و تمتع گذشته
 
وی گفت: در عملیات عمره و تمتع گذشته 160 میلیون دلار صرفه جویی شد که 34 میلیون دلار مربوط به تمتع و بقیه مربوط به عمره است و هم چنین در قرارداد جدید تمتع 2.5 میلیون دلار دیگر صرفه جویی شده است.
 
رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه نرخ سود سپرده‌های بانکی زائرین را چگونه محاسبه می‌کنید افزود: براساس رایزنی‌های انجام شده در سال جاری نرخ سود بانکی سپرده‌های زائرین به 17 درصد افزایش یافته است به طوری که براساس مذاکراتی که با رئیس کل بانک مرکزی انجام داده‌ایم امیدواریم سود سپرده زائران نیز همانند سود سپرده‌های مردم عادی شود و مبلغ آن افزایش یابد.  
 
احدی با اشاره به این که امیدواریم در اولین جلسه شورای عالی حج به یک نرخ کارشناسی شده برسیم اظهار داشت: ان شالله شاهد اقدامات مثبتی در این راستا خواهیم بود.  
 
وی با اشاره به این که در مسیر خدمت به زائرین فعالیت‌های جدی صورت گرفته است ادامه داد: ان شالله به نرخ سود واقعی خواهیم رسید.  
 
رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در عملیات عمره و تمتع گذشته صرفه جویی‌ها چگونه صورت گرفته است افزود: اگر اراده کنیم می‌توانیم به اهداف مورد نظرمان برسیم بنابراین سال گذشته برای نخستین بار قراردادهای عمره و حج در موسم حج بسته شد به طوری که کارشناسان مسکن ورود زود هنگامی را به عربستان برای انجام مذاکرات جدی داشتند.
 
احدی با اشاره به این که شرکت‌های هواپیمایی ماهان و ایران ایر هماهنگی بسیار خوبی را با سازمان حج و زیارت داشتند گفت: این شرکت‌های هواپیمایی تخفیف‌های مناسبی را به سازمان دادند.  
 
وی با اشاره به کاهش 15.6 درصدی نرخ خدمات عمره عنوان کرد: کیفیت‌ها نسبت به سال مشابه ارتقا یافته است.
 
رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: به ازای هر زائر 400 هزار تومان کاهش هزینه را داشتیم که این رقم را اگر ضربدر 805 زائر کنیم 130 میلیون دلار در حوزه عمره صرفه‌جویی صورت گرفته است.
 
 احدی با اشاره به این که در حوزه اجاره هتل‌های حج صرفه‌جویی‌های خوبی صورت گرفته است گفت: در طی دو هفته گذشته اتفاقات خوبی را شاهد بودیم زیرا قراردادهای آشپزخانه‌های ما در عربستان بعد از گذشته سه سال به اتمام رسیده است.
 
وی افزود: کارشناسان تدارکات دو هفته پیش به عربستان اعزام شدند و موفق شدند قیمت آشپزخانه را کاهش دهند.
 
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این که دو آشپزخانه در مکه و دو آشپزخانه در مدینه داریم خاطر نشان کرد: به ازای هر وعده غذا و یا هر پرس غذا برای هر زائر رقم قابل توجهی صرفه‌جویی شده است به گونه‌ای که توانستیم تخفیف‌های خوبی را از عربستان بگیریم.
 
*** 2.5 میلیون دلار ظرف دو هفته گذشته صرفه جویی شد
 
احدی با اشاره به این که دو و نیم میلیون دلار دیگر ظرف دو هفته گذشته صرفه جویی شده است ادامه داد: قراردادهایمان با آشپزخانه‌ها سه ساله است.  

وی با اشاره به این که سایت زائرین را امسال به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم گفت: اگر مدیران کاروان‌ها وجوه و مبالغی را بایت سایت‌ها دریافت کرده‌اند ظرف دو سه روز آینده به ازای هر زائر حدود 140 هزار تومان به حساب‌هایشان واریز خواهد شد.
 
احدی با اشاره به این که سازمان حج و زیارت به صورت متمرکز این وجوه را به حساب زائرین پرداخت می‌کند خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری تاکید فراوانی داشتند تا مایحتاج مورد نیاز را از ایران تهیه کنیم تا در اختیار زائرین قرار بگیرد.  
 
رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید براینکه این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است اظهار داشت: به صورت مستمر پیگیر مایحتاج مورد نیاز زائران هستیم.  
 
وی با تاکید براینکه در موسم حج تمتع 93 اقلام تدارکاتی مورد نیاز زائران نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش می‌یابد گفت: بعضی از این اقلام برای اولین بار در طول 35 سال گذشته از کشور تهیه می‌شود.  
 
احدی با اشاره به هماهنگی‌های خوبی که با مقامات سعودی در این رابطه شده است ادامه داد: در حوزه میوه و صیفی‌جات امکانات خوبی را در کشور شاهد هستیم.  
 
رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه ارز مبادله‌ای برای عتبات و حج چگونه در اختیار زائرین قرار می‌گیرد افزود: با مساعدت بانک مرکزی ارز عتبات و عمره 200 دلار است به طوری که برای زائرین تمتع در سال گذشته 300 دلار بود و امیدواریم در سال جاری هم زائرین بتوانند با مراجعه به بانک‌های مورد نظر دلارهای خود را دریافت کنند.
 
*** در حج تمتع سطح خدمات 40 درصد افزایش یافته است

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه تمهیداتی در نظر گرفته شده تا مشکلات برطرف شود ادامه داد: در حج تمتع در حوزه اسکان 40 درصد سطح خدمات ارتقا یافته است.
 
احدی با اشاره به این که 2 کاروان در حدود 200 جانباز به حج تمتع اعزام می‌شوند که به منظور ارائه خدمات بیشتر به آن‌ها چادرهایی به گنجایش 40 نفر و ارتفاع بلندتر نسبت به سال گذشته برای آن‌ها نیز طراحی شده است.  
 
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به این که امیدواریم امسال جانبازان استفاده خوبی از این چادرها کنند افزود: امسال برای اولین بار از چادرهای ویژه جانبازان استفاده خواهیم کرد تا گردش هوا به خوبی در این چادرها صورت گیرد.   
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که بحث انتقال پروازها به فرودگاه امام به کجا رسیده است گفت: شرکت فرودگاه‌ها نامه‌ای را به سازمان حج و زیارت نوشته است و در آن نامه اعلام شده که ملاحظات سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در فرودگاه حضرت امام خمینی تامین شده که اگر امکانات فراهم شده باشد سازمان حج و زیارت از انتقال پروازها به فرودگاه امام خمینی استقبال می‌کند.
 
*انتقال پروازهای حج به فرودگاه امام خمینی(ره) در حال بررسی است 

احدی گفت: هم اکنون یک هیئت کارشناسی از سازمان حج و زیارت و شرکت هواپیمایی از فرودگاه امام خمینی(ره) بازدید میدانی داشته باشد تا شرایط را برای انتقال پروازها بررسی کند.
 
رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اعزام‌های دریایی به عتبات عالیات چگونه خواهد بود گفت: یکی از ظرفیت‌های خوب اعزام به عتبات عالیات اعزام‌های دریایی است که در این راستا با شرکت‌های کشتیرانی رایزنی‌های لازم را انجام داده‌ایم.
 
*** به زودی شاهد راه‌اندازی سفر درییایی به عتبات عالیات خواهیم بود

وی با اشاره به این که مذاکرات خوبی را با شرکت‌های کشتیرانی برای تعدیل قیمت‌ها انجام داده‌ایم افزود: به زودی شاهد راه اندازی این مسافرت دریایی خواهیم بود.   
 
احدی با بیان این که در ابتدا صددرصد اختلاف قیمت داشتیم که دیروز این اختلاف بهتر شده است ادامه داد: ان شالله با پیروزی‌هایی که در عراق شاهد خواهیم بود ترافیک سنگین اربعین حسینی با این اقدام برطرف خواهد شد.  
 
رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا برنامه‌ای برای ثبت نام جدید دارید گفت: 6 میلیون و 800 هزار نفر در صف انتظار هستند که باید جوابگوی آن‌ها باشیم زیرا سیاست‌های بعثه مقام معظم رهبری در این است که هر آن چه را که در توان داریم به خدمت بگیریم تا تشرف به خوبی صورت گیرد.  
 
وی گفت: با رایزنی‌هایی که با شرکت‌های هواپیمایی انجام داده‌ایم تلاش کرده‌ایم تا سقف ساعات تاخیرها را پایین بیاوریم و امیدواریم با نظارت سازمان هواپیمایی شاهد کاهش تاخیرها هم نیز باشیم.  

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
برچسب ها: فاز ، اول ، پروژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار