فواید روزه داری و تاثیر مثبت آن بر روی تمام ارگان‌های بدن از جمله سیستم ایمنی بدن، بر کسی پوشیده نیست ولی اینکه آیا روزه داری، عوارض ناشی از شیمی درمانی را هم کاهش می‌دهد یا خیر جای تامل و تحقیق بیشتری دارد.

سید رضا صفایی فوق تخصص خون و آنکولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  گفت: شیمی درمانی یک پروسه درمانی است که برای بیماران مبتلا به سرطان، تجویز می‌شود و بیماران سرطانی که نیاز به درمان یا شیمی درمانی دارند از یک روز تا 1 هفته تحت رژیم شیمی درمانی قرار می‌گیرند که در این دوره درمانی، نیاز به مصرف کالری زیاد و استفاده از مواد غذایی حاوی پروتئین بالا هستند.
 
وی ادامه داد: مصرف مایعات و آب زیاد در دوران شیمی درمانی بسیار ضروری است چرا که مواد سمی حاصل از داروها باید از طریق کیسه‌ها دفع شوند و شستشوی کلیه‌ها با مصرف زیاد مایعات میسر است همچنین در طول دوران شیمی درمانی هم طبق تشخیص پزشک، از سرم در جمع بالا استفاده می‌شود.
 
صفایی در ادامه گفت: بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، در طول درمان، نمی‌توانند روزه بگیرند و از آنجایی که قبل از شروع دوره شیمی درمانی هم نیاز به تقویت قوای جسمی و مصرف زیاد مایعات دارند، نمی‌توان روزه را برایشان تجویز کرد ضمن اینکه توان جسمی افراد مختلف با هم متفاوت است و برای همه نمی‌توان یک الگوی کلی تجویز کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار