به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی، مجید عباسپور تهرانی فرد، سرپرست گروه مهندسی دریا و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد: با توجه به هماهنگیهای به عمل آمده دانشگاه صنعتی شریف از مهرماه سال 1393 اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی از طریق آزمون سراسری گروه ریاضی و فنی میکند.
وی افزود: تلاش شده تا طی یک دوره 4 ساله، آموزشها و مهارتهای تخصصی لازم به دانشجویان ورودی این رشته فنی و مهندسی ارائه شود و با تلاش اساتید و همکاران مجموعه دانشگاه صنعتی شریف گام دیگری در راستای پرورش نیروی متخصص مورد نیاز صنایع دریایی و صنایع وابسته به آن برداشته شود.
وی تصریح کرد: باید توجه داشت با توجه به فیزیک پیچیده دریا، بکارگیری علوم مهندسی و تکنولوژی در محدوده دریاها و اقیانوسها دشوار است و دانشآموختگان، محققان، مهندسان حرفهای و اعضای هیات علمی آینده باید تسلط کامل بر علوم پایه، علوم پایه مهندسی و علوم مهندسی تخصصی دریا داشته باشند. به طور یقین دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از مجموعههای تراز اول علوم فنی و مهندسی در کشور و در اختیار داشتن اساتید با سابقه، امکانات آموزشی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی و افراد با تجربه در برنامهریزی تحصیلی میتواند نقش بسزایی در آموزش متخصصین دریایی ایفا نماید.
عباسپور تهرانی فرد خاطر نشان کرد: شایان ذکر است که در اینجا منظور از علوم پایه، ریاضیات و فیزیک، شیمی، مبانی کامپیوتر ، برنامه نویسی و محاسبات عددی میباشد و همچنین منظور از علوم پایه مهندسی، همان دروس پایه مهندسی مکانیک نظیر استاتیک، دینامیک، مقاومت مصالح، ارتعاشات، کنترل و ترمودینامیک است که دانشگاه صنعتی شریف با تجربه چندین ده ساله از بدو تاسیس خود در این زمینهها موفق به جذب افراد نخبه و ممتاز، آموزش و پرورش آنها شده است و دارای اساتید با تجربه و شناخته شده در ایران میباشد.
وی افزود: همچنین گروه مهندسی دریای دانشگاه صنعتی شریف با سابقه نزدیک به بیست سال آموزش و تحقیقات و برنامه ریزی در زمینه مهندسی دریا و صنایع دریایی از جمله گروههای فعال، با تجربه و متخصص در این حوزه محسوب میشود که قادر به ارائه دروس تخصصی مهندسی دریا از سطوح مقدماتی و مبانی اولیه مهندسی دریا تا سطوح پیشرفته با توجه به مباحث روز دنیا میباشد. از جمله این دروس میتوان به هیدرواستاتیک، هیدرودینامیک، سیستمهای رانش، سازههای فراساحل، طراحی کشتیها و شناورهای تندرو، دینامیک و کنترل متحرکهای سطحی و زیرسطحی، تئوری امواج آبی و مهندسی اقیانوس اشاره کرد.
وی با تاکید به اهمیت ایجاد رشته مهندسی دریا در کشور ادامه داد: ضرورت و اهمیت تخصص مهندسی دریا در کشور، با توجه به اهمیت استراتژیک حفظ امنیت و اقتدار در مرزهای آبی کشور از طریق تامین نیازمندیهای ناوگان دفاعی کشور، سیاستهای کلی موجود در کشور مبنی بر خودکفایی اقتصادی- صنعتی کشور در صنایع دریایی، رفع نیازهای کشور در رابطه با تامین متخصصین حمل و نقل دریایی و تجارت از طریق دریاها، اکتشاف و بهرهبرداری از مخازن نفت و گاز کشور در بستر دریاها، بهره برداری و استفاده از منابع غذایی موجود در دریاها، اهمیت حفظ محیط زیست دریایی، نیاز به دانشآموختگان متخصص در زمینه تحقیقات و توسعه تکنولوژی دریایی و ایجاد کسب و کارهای نوین مرتبط با تکنولوژیهای دریایی و توسعه فنآوریهای مرتبط قابل توجیح است.
سرپرست گروه مهندسی دریا بیان داشت: هم اکنون دانشگاه صنعتی شریف با در اختیار داشتن دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی مهندسی دریا، به عنوان یکی از قطبهای علمی کشور در زمینه مهندسی دریا قلمداد میشود و دانشجویان دوره کارشناسی فرصت این را خواهند داشت که از نزدیک با فعالیتهای انجام گرفته و پژوهش¬های جاری آن آشنا شده و پس از گذراندن دروس تخصصی دریا از طریق همکاری و فعالیت در بخش¬های پژوهشی خود را برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آماده نمایند.
وی همچنین در رابطه با دامنه وسعت کار و پژوهش در مهندسی دریا در سراسر دنیا به محورهای زیر اشاره کرد:
1-سازههای دریایی: که شامل دانش مهندسی در طراحی و ساخت سکوهای فراساحل تحقیقاتی، سکوهای بهره برداری نفت و گاز، پایانههای صدور نفت و لولهگذاری در بستر دریا، اسکلهها و بنادر کالاهای عمومی و نفتی، موج شکنها و سایر تجهیزات مرتبط با بنادر و سواحل میشود.
2-طراحی کشتیهای تجاری (مانند کانتینربرها، فلهبرها و نفتکشها)، کشتیهای نظامی (مانند ناوها و ناوشکنها)، کشتیهای خدماتی و مسافربری: که شامل دانش طراحی مفهومی، مقدماتی و مهندسی بر اساس نوع عملیات و طبقهبندی شناور است و فرایندهایی نظیر تعیین فرم بدنه، تحلیلهای هیدرواستاتیک، معماری و جانمایی داخلی، طراحی سازه، طراحی سیستم رانش، مانور ، دریامانی و تحلیل هزینه و کارایی را در بر میگیرد.
3-طراحی و تحلیل هیدرودینامیک بدنه کشتیها و شناورهای تندرو: شامل استفاده از نرم افزای تحلیلی، عددی و انجام آزمایشات تست مدل با استفاده اصول مکانیک سیالات جهت طراحی و بهینه سازی فرمهای بدنه و سیستمهای پیشران میباشد.
4-انرژیهای تجدیدپذیر در دریاها: که شامل اصول مربوط به مهندسی اقیانوس، استفاده از جذر و مد و باد در دریاها جهت طراحی نیروگاههای دریایی میباشد.
5-تکنولوژی زیر دریا و آبهای عمیق: که شامل طراحی، تحلیل و ساخت زیر دریاییها و رباتهای زیردریایی، سکوهای شناور جهت حفاری در آب های عمیق و لوله گذاریها تحت فشار زیاد جهت استخراج نفت و گاز از بستر دریا میباشد.
عباسپور تهرانی فرد در پایان با اعلام خبر ایجاد پایگاه اطلاع رسانی برای داوطلبان و علاقمندان ورود به رشته مهندسی دریای دانشگاه صنعتی شریف افزود : در حال حاضر در حال برنامهریزی برای معرفی هر چه دقیقتر رشته مهندسی دریا میباشیم که از اوایل مرداد ماه سال جاری از طریق پایگاه اینترنتی مرکز پژوهشهای دریایی دانشگاه صنعتی شریف در اختیار داوطلبان آزمون سراسری جهت مشاوره و آگاهی قرار خواهد گرفت و میتواند در مرحله انتخاب رشته به علاقمندان گرامی اطلاعات مفیدی را انتقال دهد.
انتهای پیام/
واقعا مطالب جالب بودند.