کارشناسان در خصوص عوارض حذف خودسرانه داروهای بیماران روزه دار در ماه مبارک رمضان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: در زمان روزه داری هیچگاه وعده های دارو نباید خود سرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول شود زیرا این عمل سبب اختلال در روند درمان می شود .

سمیرا ایرانی افزود: تغییر زمان مصرف داروها ، تعداد دفعات مصرف داروها ، رعایت مدت زمان بین مصرف دو نوبت دارو و مقدار کل دوز روزانه دارو می تواند تاثیر داروها را در بدن تغییر دهد یا حتی عوارضی را برای بیمار به وجود آورد .

این کارشناس بیان کرد: مصرف برخی دارو ها را می توان پس از مشورت با پزشک به زمان سحر یا افطار موکول کرد اما بدون مشورت با پزشک یا داروساز داروخانه تغییر در برنامه مصرف داروها نباید ایجاد کرد .

وی ادامه داد: قطع ناگهانی برخی از داروها به واسطه روزه داری بسیارخطرناک است و درباره قطع و نحوه استفاده آنها در ماه مبارک رمضان باید با پزشک و یا داروساز مشورت شود.

ایرانی گفت: همچنین در صورت مصرف داروها با وعده سحری یا افطاری ممکن است تداخل دارو با غذا اتفاق بیافتد که باعث کاهش ، افزایش یا تاخیر در رسیدن دارو به غلظت مناسب آن در خون می شود .

کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: بهترین کار برای بیمارانی که ناگزیر به خوردن دارو هستند و نمی خواهند از فیض روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان هم محروم شوند این است که با پزشک معالج خود در مورد امکان روزه گرفتن مشورت کنند.

انتهای پیام/س

برچسب ها: توصیه ، کارشناسان ، حذف ، داروها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.