با آمدن ماه مبارك رمضان، مردم به استقبال ميهماني خدا مي‌روند.

به گزارش گروه استان‌ها باشگاه خبرنگاران. چند روز قبل از فرا رسيدن ماه رمضان مردم استان فارس خود را براى ميهمانى خداوند آماده مي‌كنند. در اغلب روستاها و شهرستان‏‌ها، ديوارهاى خانه‏‌ها را سفيد مي‌كنند. در واقع با عمل خانه تكانى ظاهر محيط خود را نيز براى ماه رمضان آماده مي‌‏كنند.


 

همچنين يكى دو ماه قبل از ماه رمضان مايحتاج ماه رمضان را از قبيل خواروبار، ادويه جات و عرقيات تهيه مي‌كنند. در اين ماه عرق گاو زبان بيشتر مصرف مي‌‏شود.
 
در اين ماه روحانيون به اين استان اعزام مي‌‏شوند و در روستاها و شهرهاى اين استان به تبليغ دين اسلام مي‌پردازند و ضمن برشمردن فوايد روزه و عبادت، احكام نماز و روزه و خمس را نيز براى مردم بازگو مي‌كنند.

روز آخر شعبان را در اكثر نقاط ايران كلوخ اندازان گويند. در اين روز مردم دور هم جمع مي‌‏شوند و به شادى مي‌پردازند.
 
در آباده مردم در اين روز به باغ‏‌هاى اطراف شهر مي‌روند. در شيراز نيز اين روز را به شادى مي‌گذرانند و انواع خوراكي‌ها را مي‌خورند.
 
در گذشته براى ديدن ماه مراسم خاصى داشتند. از جمله بر پشت بام‏‌ها و نقاط بلند مي‌رفتند و پس از رؤيت ماه، از گلدسته مساجد آغاز ماه را اعلام مي‌كردند.

در بعضى جاها نيز با شليك توپ رؤيت هلال را اعلام مي‌داشتند.
 
با آغاز ماه رمضان مجالس ختم قرآن در سراسر استان برگزار مي‌شود. مجالس مردانه و زنانه جداگانه برگزار مي‌شود.
 
معمولاً پس از اداى نماز مغرب و عشا مردم افطار مي‌كنند. از خوراكي‌هاى افطار در اين استان مي‌توان از رنگينك، آش ماست، پلو ترش، كته، حلواى نشاسته، حلواى نبات، حلواى سمن، بلگ انجير، اسپن، اوكشك ... نام برد. غذاى ويژه سحر در شيراز قنبر پلو مي‌باشد.
 
افطارى دادن يكى از رسوم پسنديده‏اى است كه در اين استان رايج است. بعضى از خانواده‏‌ها براى افطارى روزه‏‌داران را دعوت مي‌‏كنند و يا اينكه در داخل مساجد پس از نماز مغرب و عشا با خرما و يا شيرينى از مردم پذيرايى مي‌كنند.


در ايام ضربت خوردن حضرت على در مساجد استان مراسم نوحه خوانى و عزادارى برپاست.
 
در شب‌هاى قدر كه به «شو الغوث» مشهورى است مردم در مساجد جمع شده و پس از خواندن سوره‏‌هايى از قرآن، دعاى جوشن كبير و در بعضى جاها دعاى ابوحمزه ثمالى را مي‌خوانند و پس از بر سر گذاشتن قرآن و خواندن نمازهاى قضا و مستحبى به منازل خود باز مي‌گردند. در اين شب‌ها در كمتر مسجدى مي‌توان جايى را براى نشستن پيدا كرد.
 
در برخى جاها پس از مراسم احيا، به حاضران سحرى مي‌دهند و پس از خوردن سحرى و اقامه نماز صبح به منزل برمي‌گردند.
 
روز جمعه آخر ماه رمضان را شيرازي‌ها «جمعه الوداعى» مي‌نامند. در اين روز تعدادى از مردم، در مسجد جامع جمع مي‌شوند و پس از نماز ظهر و عصر و اتمام وعظ و سخنرانى، عده زيادى از زنان اطراف منبر جمع مي‌شوند و هر كسى خواست‌ه‏اى را از خداوند طلب مي‌كند و پس از آن به مسجد فتح مي‌روند و در آنجا شمعى را روشن مي‌كنند.
 
عده‏اى از زنان هم در صحن مسجد مشغول پختن حلوا مي‌شوند و هر حاجت‌مندى برگى از درخت نارنج وسط حياط مي‌چيند و به حوض آب مي‌اندازند و سپس دو ركعت نماز تهيت مسجد مي‌خوانند و به منازل برمي‌گردند./ز
برچسب ها: ماه ، مبارک ، رمضان ، افطاری ، مسجد ، نماز ، دعا ، احیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.