به بهانه فرا رسیدن روز قلم؛

فرهنگ و هنر ما، قلم ماست

فرهنگ و هنر کشور ما قلم ماست چنان که اگر قلمی بر جای خود نجنبد و خون جاری در رگ حیاتیش را بر سطر سطر صفحه‌های سفید باور روان نکند، فرهنگی هم هویت نیافته و هنری رنگ نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، این قلم است که به روانی احساس و زلالی عاطفه خاک را به هنر کیمیا می‌کند و نام ایران و ایرانی را همچون پرچمی بر سر قله‌های رفیع بلوغ فرهنگی افراشته می‌کند.
 
در این میان اما باید پرسید بلوغ فرهنگی چیست و از چه نشات می‌گیرد؟
 
بلوغ فرهنگی همان المانی است که ایران و ایرانی در طول تاریخ خود به طور موکد به آن افتخار کرده و نامش را فرهنگ هزار و چند صد ساله گذاشته، این فرهنگ نه به آسانی یک آب خوردن بلکه به قیمت صرف هزینه‌ای چشمگیر و باور نکردنی شکل گرفته و فردوسی‌ها و حافظ‌ ها را به عنوان سربازان همیشه پا به رکاب خود شناخته است.
 
گفتنی است؛ که خیام‌ها و عطارها به عنوان پرچمداران فرهنگ غنی کشور ما، خالق آثاری هستند که برای همیشه تاریخ روح زندگی را در خود حفظ کرده و به طور مداوم عمق احساسات ما را در معرض دید جهانیان قرار می‌دهد، این آثار شاید دربرخی از مواقع به طور ناقص به دست آیندگانشان سپرده شده‌اند اما با همه نواقص باز هم نمایشگر فرهنگی غنی و باورپذیر هستند.
 
فرهنگی که با گذر زمان همچون فرش کرمان جلوه‌ای زیباتر از گذشته یافته و با ابهتی بیش از پیش تجلی پیدا می‌کنند در این میان اما به راستی قلم ایرانی که در طول هزاران سال گذشته هرگز بر زمین گذاشته نشده امروزه در چه قالبی به زندگی سراسر حرکت خود ادامه می‌دهد؟
 
درپاسخ این سوال باید گفت، قلم امروز، قلم گذر از ممنوعیت‌ها و پشت سر گذاشتن محدودیت‌هاست، قلم امروز با گذر از نگاه‌های سلیقه‌ای به بلوغی تازه رسیده و رنگی جدید به خود گرفته و در پایان باید گفت قلم امروز در حال تجربه آزادی بیان در کنار رعایت آرمان‌های مقدس کشورمان است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: قلم ، فرهنگ ، هنر ، حیات ، فرش ، ممنوعیت ، مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار