نشریه فرانسوی" چلنج"در گزارشی اختلافات در خصوص تعداد سانتریفیوژها را مانع اصلی در مسیر حل اختلافات هسته‌ای دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه فرانسوی "چلنج" در  گزارشی نوشت: مذاکرات  هسته‌ای ایران روز پنجشنبه سوم ژوئیه میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در وین  از سر گرفته شد و تا 20 ژوئیه ادامه خواهد یافت.

نمایندگان ایران صبح روز پنجشنبه در جلسه‌ای با حضور تمامی اعضای گروه 1+5 با مخاطبان خود دیدار کردند.آن‌ها چیزی کمتر از سه هفته فرصت دارند که توافق موقت منعقده در نوامبر گذاشته در ژنو را به نتیجه برسانند توافقی که منجر به کاهش تحریم‌ها در ازای سازماندهی برنامه غنی سازی اورانیوم ایران به عنوان حساس‌ترین بخش این پرونده خواهد شد.

در ادامه این گزارش امده است: اختلافات به ویژه در خصوص تعداد سانتریفیوژهاژ مانع اصلی در مسیر حل اختلافات 10 ساله است.

طرف‌های غربی بر این باور است که تمدید مذاکرات احتمالا امری ضروری خواهد بود، حتی اگر باز هم منجر به پیچیده شدن فرآیند دشوار کنونی شود.

درکل باید گفت خطرات بر سر راه روابط بین‌المللی و ثبات و پایداری خاورمیانه که به دلیل مناقشات سوریه و عراق آشفته شده، بسیار زیاد است.

این در حالیست که اسرائیل همواره تهدید کرده در صورتی که سوءظن‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک حل نشود، اقدام به بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران می‌کند.

این نشریه فرانسوی از قول دیپلمات‌های غربی نزدیک به مذاکرات مدعی شد: " طرف ایرانی مطالبات خود را در خصوص توسعه آینده برنامه‌ غنی‌سازی اورانیوم خود کاهش داده است ولی این تعداد هنوز به میزان قابل توجهی بالا است."

این در حالیست که هیچگونه اعلام موضعی در این خصوص از جانب ایران صورت نگرفته است.

پیشتر یک مسئول بلندپایه ایرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که تهران موضوع کاهش تعداد سانتریفیوژهای خود به کمتر از 50 هزار سانتریفیوژ فعال را رد می‌کند. ایران هم‌اکنون حدود 19 هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد که 10 هزار عدد از این سانتریفیوژها غیرفعال هستند.

گروه 1+5 قصد کاهش چند هزار سانتریفیوژهای ایران است را دارد تا اطمینان یابد که تهران نمی‌تواند از اورانیوم غنی‌شده برای اهداف نظامی استفاده کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار