سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حداد عادل قلم را مهم‌ترین وسیله برای بیان واقعیت‌ها و حقیقت دانستند.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، مراسم جایزه قلم زرین عصر دیروز در تماشاخانه مهر حوزه هنری با حضور مرتضی امیری اسفندقه شاعر، ‌محمدرضا سرشار کارشناس ادبی، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ عباس براتی‌پور شاعر، علیرضا قزوه مسئول دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری،‌ محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.



در این مراسم سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روز قلم به پیشنهاد انجمن قلم، در تاریخ تقویمی ما راه پیدا کرد که با مناسبت‌های تاریخی ایران هماهنگی دارد.

 14 تیر ماه به عنوان روز قلم نام‌گذاری شد و فرصت مناسبتی با بسیاری از مسائل از جمله نسبتی با حال، گذشته و آینده انسان‌ها دارد. قلم حافظه تاریخی ملت‌هاست و ملت‌ها با قلم تاریخ خود را حفظ می‌کنند.
 
وی افزود: قلم فرصت ارتباطی ملت‌هاست از طریق قلم نقطه اتصال دانشمندان با یکدیگر ایجاد می‌شود همچنین قلم نقطه اتصال آسمان و زمین با یکدیگر است، ملکوت به وسیله قلم با زمین ارتباط برقرار می‌کند با این نوع نگاه به قلم،‌ آخرین معجزه آسمانی،‌ کتاب بود و هنگامی که خواست قسم بخورد، نون‌ والقلم و ما یثبتون را آورد.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما در مکتبی هستیم که شهادت و شهدا جایگاهی در مرتبه انبیاء دارند و کمتر چیزی با مسئله شهادت رقابت می‌کند جامعه‌ای که چنین انسی با قلم دارد انتظار دارد اهل قلم شرایطی متعالی‌تر از شرایط کنونی در آن پیدا کنند.

صالحی تصریح کرد: فرصت‌های زیادی را برای اهل قلم می‌توان انتظار داشت اما احترام اهل قلم و فرصت‌ها در حدی نیست که باید باشد.
 
احتمال افزایش جایزه قلم زرین بیش از سه رشته
 
در ادامه مراسم محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم عنوان کرد: پیشنهاد برگزاری جشنواره قلم زرین ابتدا از طرف هیئت مدیره انجمن قلم مطرح شد و قرار نشد این جایزه در سه رشته بزرگ و پراهمیت داستان، شعر، پژوهش و نقد ادبی برگزار شود.

انجمن قلم تشکلی مردمی،‌ غیردولتی و همراه با انقلاب است که در سرلوحه خود همراهی با انقلاب را قرار داده و با این نگاه،‌ آثاری را که را که در خدمت مردم ایران هستند انتخاب می کند.
 
وی اظهار داشت: بهترین زمان برای برگزاری جایزه قلم زرین، روز قلم بود. روز قلم برای نخستین بار در زمان ریاست ایران بر سازمان کنفرانس اسلامی مطرح شد و هدف آن فراگیری این نامگذاری در کشورهای اسلامی بود که بعدها در حد نامگذاری ملی ماند.

پرویزی تصریح کرد: در هیئت مدیره انجمن بحث جدیدی مطرح شد که آیا لازم نیست جایزه قلم زرین را گسترده‌تر کنیم دوستان در صورتی که نظراتی پیرامون این مسئله دارند ما پذیرای نظرات آنان هستیم.
 
سخنگوی انجمن قلم عنوان کرد: در حوزه کودک و نوجوان گرایش به سمت ترجمه است در زمینه تاریخ‌نگاری نیز تحریفاتی انجام می‌شود جایزه قلم زرین در سال آینده به جایی خواهد رسید که شاید این مراسم در بیش از سه رشته برگزار شود.
 
در ادامه مراسم علی‌اکبر  والایی، دبیر دوازدهمین دوره قلم زرین بیان کرد: در دوره‌های قبل جایزه "قلم زرین" برگزیده یا تقدیری در بخش اهدای جوایز داشتیم و جایزه تنها به کاندیداهای برگزیده و تقدیری اختصاص پیدا می‌کرد کارهای رسیده به جایزه قلم زرین قوت زیادی داشت به همین دلیل من و هیئت داوران راضی به ریزش در انتخاب آثار ارسالی به جایزه قلم زرین نبودیم عباس براتی‌پور هشت عنوان دیگر برای مرحله نهایی انتخاب کرد و تعداد 15 عنوان به بخش‌های نهایی جایزه قلم زرین راه پیدا کردند و از تمام این 15 اثر تقدیر می‌شود.

وی افزود: قوت آثار ارسالی به جایزه قلم زرین تا حدی بود که هیئت داوران و دبیر این جایزه را به وجد آورد در جشنواره‌هایی که سراغ داریم حقوق بسیاری از اهالی قلم تضییع شده است کاش می‌شد بر مقدار ارزش مادی جوایز افزود نویسندگانمان در چند سال اخیر در آثار خود ارزش‌های بزرگی را ایجاد کردند ولی قدر این افراد را نمی‌دانیم.
 
دبیر علمی جایزه قلم زرین بیان کرد: در حوزه‌های دیگر هنر تقدیرهای هنگفت مالی می‌شود، اما در بخش ادبیات و اهالی قلم این اتفاق نمی‌افتد مقصود این حرف‌‌ها به مسئولان نظام فرهنگی کشور باز می‌گردد، که همیشه پشت سر اهالی قلم ایستاده‌اند در سه سال پیش قرار بود اهالی قلم از کارت طلایی حمایتی درمان استفاده کنند که تاکنون اتفاقی در این حوزه رخ نداده است.

اهل قلم باید خود را مسئول بداند
 
در ادامه مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارس اظهار داشت: با وجود آنکه از نخستین روز تأسیس انجمن قلم در این انجمن عضویت داشتم به دلیل مشغله‌های کاری این فرصت را نداشتم تا در خدمت این انجمن باشم در فرهنگستان زبان و ادب فارسی قسمتی از کار ادبیات را بر عهده داشتم که با سنخ کار انجمن قلم متفاوت است.
 
وی افزود: فردی که نویسنده می‌شود باید تقدیر و تکریم شود من به عنوان نماینده مجلس و عباس صالحی به عنوان معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه داریم برای رفع مشکلات نویسندگان کمک کنیم.
 
وی اظهار داشت: ما نسبت به خدا، حق و حقیقت وظیفه‌ای داریم باید افق دید ما وسیع‌تر از این باشد که کیفیت جایزه و تقدیری که از ما صورت می‌گیرد به چه میزان است در دنیایی زندگی می‌کنیم که احوالش را می‌بینیم، صهیونیست‌ها با مردم بی‌پناه غزه چه می‌کنند یک کشور پیدا شده که حرف دل مردم دنیا را بیان می‌کند و انقلابی مستقل بوده که به قدرت‌ها تکیه نکرده است با این انقلاب چه می‌کنند وظیفه داریم این چراغ حقیقتی را که امام (ره) روشن کرده و مقام معظم رهبری در دست دارد و شهدا با خون خود روشن نگه داشتند را روشن‌تر کنیم.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: هر کسی که قدرت قلم دارد باید خود را مسئول بداند اگر به من و شما قدرت قلم داده شده است باید آن را در راه حق و حقیقت به کار ببریم بعد از جنگ تحمیلی هشت ساله دشمنان ما متوجه شدند که باید ریشه اعتقاد را در نسل جوان خشک کنند.
 
عادل عنوان کرد: دشمنان ما متوجه شدند ریشه اعتقاد دینی، آن حماسه‌ای است که در انقلاب و جنگ به ظهور رسید و تهاجم فرهنگی  آغاز شد در رمان‌های موجود چه تدبیر و طراحی تزریق می‌شود و اندیشه‌هایی را که موردنظر عده‌ای است بیان می‌کنند؟ از نویسندگان مورد نظرشان پشتیبانی هم می‌کنند.
 
وی بیان کرد: تنها کار اهالی قلم از طریق کتاب نیست بسیاری از عرصه‌های فرهنگی محتاج اهل قلم هستند فیلم‌نامه در سینما زمینه اصلی تأثیر یک فیلم سینمایی می‌شود حتی در فیلم مستند نیز به همین صورت است.
 
عادل خاطرنشان کرد: هر جایی که قرار است اندیشه به دیگران منتقل شود محتاج اهل قلم هستیم هر چه نویسندگان متعهد تقویت و تکریم شوند جبهه فرهنگی و هنر در همه عرصه‌ها تقویت می‌شود.
 
 برگزیدگان جایزه قلم زرین معرفی شدند
 
در پایان مراسم بیانیه هیئت داوران در سه رشته داستان، شعر، پژوهش و نقد ادبی به ترتیب توسط راضیه تجار، عباس براتی‌پور و محمدرضا سرشار قرائت شد.
 
همچنین با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی، محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم، عباس براتی‌پور، راضیه تجار از محمدکاظم مزینانی برگزیده بخش داستان، فاضل نظری برگزیده بخش شعر و زهرا محمودیان راوی‌نژاد در بخش پژوهش و نقد ادبی تقدیر شد.
 
انتهای پیام/
 
 
 
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.