شهرستان ریگان به دلیل آب وهوای گرم وخشک ومعتدل کوهستانی یکی از شهرستانهای شرقی استان کرمان برای پرورش آهوی جبیر است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان،آهوی جبیر در گذشته در دشتها ومناطق کوهستانی پراکنده بوده و شهرستان ریگان با توجه به ظرفیتهایی که در زمینه های مختلف دارد یکی از شهرستانهای بکر و منحصر به فرد در زمینه پرورش آهوی جبیر است.

وجود چشمه سارها و رودخانه های جاری وپوشش گیاهی در این مناطق باعث شده است که این حیوان در گذشته در گوشه و کنار شهرستان پراکنده باشد .

آهوی جبیری که زمانی در طبیعت شهرستان با رنگ زیبا و منحصر به فرد زیبایی را به طبیعت ریگان می آورد اکنون با کاهش جدی جمعیت در وضعیت نابسامانی قرار دارد.

خشکسالیهای پی در پی در شهرستان باعث شده که این حیوان رو به انقراض برود که می طلبد برای جلوگیری از انقراض آن اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.

معاون عمرانی وبرنامه ریزی فرماندار ریگان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان گفت: شهرستان ریگان یکی از ظرفیتهای پرورش آهوی جبیر در شرق استان کرمان می باشد .

محمد صادق داد الله پور تصریح کرد: این آهوی جبیر در گذشته در دشتهای این شهرستان پراکنده بود اما خشکسالیهای پیاپی نسل این آهو در انقراض قرار داده است .

وی تصریح کرد: برای احیای این حیوان نادر در شرق استان زیستگاه گنبکی برای پرورش این آهو در دستور کار قرار گرفته که به زودی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست راه اندازی خواهد شد .

معاون عمرانی وبرنامه ریزی فرماندار ریگان همچنین خواستار اسقرار اداره حفاظت محیط زیست در این شهرستان شد وافزود: ضرورت راه‌اندازی پاسگاه محیط ‌بانی یکی از نیازهای منطقه ،همچنین ایجاد آبشخور و آبرسانی با تانکر در منطقه کویر برای نجات این حیوان زیبا حیاتی و ضروری است.

داد الله پور در ادامه با اشاره به اینکه در چند سال گذشته یکی از گونه‌های نادر سوسمار دم‌تیغی ایرانی در دشت‌های ریگان مشاهده شد، افزود:

این سوسمار در بخش شرقی فلات مرکزی ایران، جنوب غربی پاکستان و جنوب افغانستان در زیستگاه‌های بیابانی، نیمه‌بیابانی و خشک دشت‌های ریگزار و سنگ‌لاخی با پوشش گیاهی بوته‌ای به طور پراکنده زندگی می‌کند که این گونه ی نادر در دشت ریگان در سیف‌الدینی رهاسازی شد و نیاز به حمایت دارد.

وی به گذشته شهرستان در زمینه وجود پرندگان اشاره کرد وافزود: وجود پرندگان زیبا در گذشته به اندازه ایی زیاد بود که میرزا فرمانفرما حاکم وقت ایالت کرمان در خاطرات خود می‌نویسد "هر چه به ریگان نزدیک می‌شویم، جنگل با صفا و با قاعده‌ای مثل کلاردشت به عینه بهتر از کلاردشت مشاهده می‌کنیم، آب زیادی در جنگل بود به طوری که درشکه را معطل می‌کرد، پرنده تیهو در این جنگل زیاد بود به طوری که تعدادی از این پرندگان در اطراف درشکه حلقه زده بودند

از حیات وحش منطقه می‌توان به روباه شنی، گربه شنی، هوبره، زاغ بور، انواع آگاما و گکو، شاهین، جرد، پامسواکی، دوپا، مرغ حق، سارگپه بیابانی کبک و...اشاره کرد./س

گزارش از :موسی ملائیان

برچسب ها: پرورش ، آهوی جیبر ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
فصل شکل اهوبر است عرب ها میان از دشت ریگان شکار میکند