عباس جدیدی در ادامه اعتراضی نسبت به نرخ های تعیین شده در مراکز ورزشی شهرداری تهران به خصوص در ماه رمضان یادداشتی را در رابطه به اهمیت فعالیت و دقت کار سازمان ورزش شهرداری تهران منتشر کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران در یادداشت این عضو شورای شهر تهران آمده است :
 ورزش در دنیای امروز واژه‌ای است که مفهومی بسیار گسترده‌تر از آنچه تعبیر می‌شد معنا می‌دهد. مقوله‌ای که این روزها در عرصه‌های اقتصاد، فرهنگ، صنعت، اجتماع، سلامت و ... یکه تازی می‌کند. بی‌دلیل نیست که کشورها در عرصه ورزش سرمایه‌گذاری‌های کلان می‌کنند تا بتوانند به موفقیت دست یابند. چرا که این موفقیت به سان اهرمی است برای شناساندشان به دنیا است.
 
در فواید ورزش سخن بسیار است از اینکه در زندگی شهرنشینی امروز و دنیای ماشینی آن کم تحرکی بلای جان ساکنان شهرها شده و شهروندان به واسطه این کم تحرکی به انواع و اقسام بیماریها دچار می‌شوند و یا در برابر بیماریها ناتوان از دفاع. پس می‌توان از ورزش به عنوان یک داروی شفابخش در حوزه سلامت یاد کرد.  
در دنیای امروز ورزش به عنوان مقوله‌ای شناخته می‌شود که فرد مبنای کار گروهی را فرا می‌گیرد و این می‌تواند پایه‌ای باشد برای زندگی اجتماعی وی در قالب پایبندی به قوانین جامعه.
در زندگی شهری شادی و شادابی به عنوان یک اصل در سلامت روانی شهروندان مطرح است، سلامتی‌ای که اگر نباشد می‌تواند زمینه ارتکاب انواع تخلفات مدنی، بزهکاری و افسردگی از سوی شهروند را به وجود آورد.
 
از این رو پرداختن به امر ورزش باید در سرلوحه برنامه‌های دستگاه‌های سیاست‌گذار و اجرایی قرار گیرد. مدیریت شهری نیز از این قاعده مستثنی نیست و اگر ما می‌خواهیم به اهداف کلی خود در قالب برنامه‌های مدون دست پیدا کنیم یک بخش مهم آن ترویج و تسری نشاط و شادابی است.
 
امروز برای آنکه بخواهیم جوان به انواع معضلات اجتماعی و بزهکاریها دچار نشود و به پدیده های شوم جامعه پناه نبرد باید زمینه‌های نشاط اجتماعی را برای او فراهم کنیم و چه راهی بهتر از پرداختن به ورزش.

از سوی دیگر می‌توان گفت تخصیص اعتبار به امر ورزش بهترین سرمایه‌گذاری برای ساختن یک آرمان شهر است، چه بسا هزینه‌های هنگفتی برای برقراری امنیت ، سلامت و جبران صدمات مادی و معنوی ناشی از ارتکاب جرم می‌کنیم حال آنکه پرداختن به امر ورزش خود بهترین راه برای پیشگیری است. پس هزینه کردن در ورزش یک سرمایه‌گذاری است. از اینرو اهمیت امر ورزش در ساختاری چون مدیریت شهری بر هیچ کس پوشیده نیست.

همچنین فراگیر شدن ورزش در سطوح مختلف جامعه و در بین اقشار گوناگون منشا برکات فراوان خواهد بود؛ از شناسایی استعدادهای ناب تا ایجاد بستر برای ورزش قهرمانی. به بیان دیگر اگر ما قله ورزش را قهرمانی بدانیم باید توجه داشته باشیم که دامنه آن ورزش همگانی است و برای همگانی کردن آن نیز راهی جز آنکه ورزش در دسترس عموم مردم قرار گیرد، نداریم.
 
این مهم یکی از اولویت‌های شورای اسلامی شهر تهران در تدوین برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران بوده به طوری که مصوبات گوناگون و اعتبارات مورد نیاز برای در دسترس بودن ورزش را نیز پیش‌بینی کرده است.

حال در چنین شرایطی، افزایش نامتعارف تعرفه مجموعه‌های ورزشی را هیچگونه نمی‌توان توجیه کرد مگر آنکه بگوییم یک نقض غرض آشکار از سوی سازمان ورزش رخ داده است.

فراگیر کردن ورزش برای آن است که ما حس مشارکت را در مردم به وجود آوریم و ایجاد انگیزه کنیم تا اهداف عالیه خود و نیز عمومیت ورزش را تحقق بخشیم در حالی که اقدام اخیر سازمان ورزش مبنی بر افزایش خودسرانه تعرفه‌های اماکن ورزشی تحت نظرش مصداق بارز زیر پا گذاشتن مصوبات شورا است که همانا حقوق حقه مردم می‌باشد. گویا سازمان ورزش هدف را گم کرده است.
 
هدف از فراگیر کردن و در دسترس قرار دادن ورزش درآمد زایی از شهروندان نیست بلکه ایجاد انگیزه در آنان است تا همانگونه که اشاره شد بتوانیم به اهداف مدیریت شهری در داشتن یک شهر سالم با شهروند سالم برسیم در حالی که ...
گرچه شاید استدلال‌هایی مبنی بر افزایش تعرفه‌ها به واسطه افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیان شود اما باید توجه داشت در تدوین برنامه 5 ساله دوم شهرداری این موارد لحاظ شده و اعتبارات مورد نیاز پیش‌بینی شده است.
 
امروز سرانه ورزشی ما گرچه ارتقا یافته اما همچنان در دسترس عموم جامعه نیست و حال این افزایش تعرفه‌ها به سان یک عقب گرد بزرگ است. هدف ما این است که ورزش را بر سر سفره‌های مردم بیاوریم نه آنکه کاری کنیم مردم ورزش را از سبد روزانه خود حذف کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار