خود را سرزنش نکنید!

سرزنش کردن خود به دلیل انجام اشتباه سبب کاهش اعتماد به نفس و سلب نشاط و شادمانی از ما می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران سرزنش و سرکوفت زدن به خود به دلیل اشتباه و خطایی که ر خ داده است، هم اعتماد به نفس ما را تضعیف کرده و هم نشاط و شادمانی را از ما سلب می‌کند. 

توجه داشته باشید که ما انسانهای کاملی نبوده و همه می‌توانیم دچار اشتباه شویم پس همانطور که بنایی دیگران را که مرتکب خطایی می‌شوند سرزنش کنیم پس نباید با خودمان رفتار ناملایمی داشته باشیم. وقتی وسیله‌ای را در اتوبوس جا گذاشته و یا ظرفی را ناخواسته می‌شکنیم و یا در مصاحبه‌ای پذیرفته نمی‌شویم چرا باید خود را سرزنش کرده و آرامش و نشاط را از خود و اطرافیان سلب کنیم؟

البته ناگفته نماند که این بدین معنا نیست که ما اشتباهات خود را نادیده گرفته و از زیر بار مسئولیت فرار کنیم.
 
بر این اساس متین السادات نصری مشاور و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: این سرزنش‌ها و نسبت‌های ناروا به خود دادن، در ضمیر ناخودآگاه شما ثبت می‌شود و آنگاه از ضمیر ناخودآگاه پیوسته پیام‌های منفی به ذهن هوشیار شما مخابره می‌شود و در این شرایط احساس می‌کنید که توان انجام دادن کاری را به نحو احسن ندارید و همه تصمیم‌هایتان ممکن است غلط از آب درآید. پس یادبگیرید که همان طور که دیگران را می‌بخشید، خود را هم ببخشید. 

وی افزود: به این معنا نیست که شما اشتباهات خود را نادیده بگیرید و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنید، بلکه نشان می‌دهد که شما نسبت به نقاط ضعف و قوت خود، قضاوت منصفانه کنید و خود را به خاطر کارهای خوب که انجام می‌دهید تشویق کنید. 

گفتنی است که هیچگاه انتظار نداشته باشید که دیگران از شما تعریف کنید و یا شما را مورد تحسین قرار دهند بلکه شما خودتان می‌توانید خود را هر چند وقت یکبار برای انجام کارهای خوبتان تشویق کنید. این تشویق‌ها وجودتان را لبریز از شور و شوق و شادمانی کرده و برای فعالیت‌های جدید انرژی فوق‌العاده می‌دهد.گزارش از ایده مفرح
 
انتهای پیام/

برچسب ها: سرزنش ، کاهش ، اعتماد ، نشاط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Lithuania
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۰ تير ۱۳۹۳
ممنون که مرا امیدوار کردید
آخرین اخبار