شیراز/

بیش از 2 هزار اثر تاریخی ملی ثبت شده در فارس

فارس به عنوان استان اول کشور در زمینه دارا بودن اماکن تاریخی، حدود 30 درصد از آثار تاریخی ایران و بیش از 2 هزار و 800 اثر تاریخی ملی ثبت شده را در دل خود جا داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ بصیری کارشناس اداره میراث فرهنگی فارس گفت: استان فارس گنجینه‌ای چشمگیر از معماری دوره‌های مختلف تاریخ ایران را دارد، که این ویژگی تنها خاص استان فارس است.

به طور کلی در طول تاریخ، سرزمین پارس بین سلسله های تاریخی بسیاری دست به دست شده، و آثار باستانی و تاریخی فراوانی از آنها برجای مانده است که هرکدام به عنوان میراث جهانی، دارای ارزشهای فراوان و بازگو کننده تاریخ زندگی انسانها در این گوشه از جهان است.

تخت جمشید، نقش رستم، پاسارگاد، بقایای کاخ اردشیر بابکان، آرامگاههای خواجو، حافظ، سعدی و بابا کوهی؛ باغ ارم، آتشکده های متعدد، ارگ کریم خانی، بازار و حمام وکیل و سایر آثار دوره زندیه و مساجد و باغها و سایر دیدنیهایی که استان فارس را اینگونه در صنعت توریسم ایران برجسته می کند؛ هر گردشگری را به سوی این خطه خواهد کشاند.

وی از عجایب و ابتکارات معماری این استان به بنای زیبای آتشکده آذرخش به عنوان اثر دست ساز بی‌نظیر،  معماری شهر گور به عنوان اولین شهر دایره‌ای شکل تاریخ و کاخ اردشیر بابکان به عنوان اولین گنبد تاریخ معماری کاخها یاد می‌کند.

بصیری افزود: انگیزه‌ی آشنایی با فرهنگ‌های غنی بومی استان فارس و اقوام مختلف از جمله فارس، لر، ترک قشقایی، تاجیک، عرب خمسه و زندگی بیش از 137 هزار نفر کوچ‌نشین، یعنی۳۲درصد جمعیت کوچ نشین کشور از جمله ایل بزرگ قشقایی با شش طایفه، ایل خمسه و ایل محسنی می‌تواند به طبیعت‌گردی در این استان بعد فرهنگی نیز ببخشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اثر ، تاریخی ، ثبت ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.