خبرگزاری فرانسه اعلام کرد

ایجاد دو نهاد اقتصادی جدید توسط "بریکس" برای تغییر شیوه اداره اقتصادی جهان

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم جرمی تردمن درباره ایجاد دو نهاد اقتصادی جدید توسط گروه بریکس خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، قدرت های در حال ظهور عضو بریکس با ایجاد چند سازمان مالی مخصوص خود در حال تغییر شیوه اداره اقتصادی جهان هستند اما هنوز با از بین بردن نظام اقتصادی مربوط به پس از جنگ - نظامی که بر اساس آن غرب بر اقتصاد جهان استیلا دارد - فاصله دارند.

صندوق بین المللی پول و بانک جهانی طی 70 سال گذشته ارکان نظام اقتصادی جهان را تشکیل داده اند و در تلاش برای نجات کشورهایی بر آمدند که از نظر اقتصادی دچار مشکل بودند و همچنین از طرح هایی در جهت توسعه این کشورها حمایت کردند.

اما از نهادهای اقتصادی برتون وودز به سبب ناتوانی در منعکس کردن میزان مشارکت فزاینده و قابل توجه اقتصادی نوظهور در اقتصاد جهانی بعه شدت انتقاد می شود.
اختیارات و حق رأی چین - با وجود آن که دومین اقتصاد بزرگ جهان است - در صندوق بین المللی پول تنها کمی بیشتر از ایتالیاست.

"اسوار پراساد" استاد سیاست تجاری در دانشگاه کورنل و همچنین کارشناس سابق صندوق بین المللی پول می گوید: با وجود تعهدات گسترده اقتصادهای پیشرفته به بازارهای در حال ظهور به منظور اعطای نقش مهمتر به آنها در موسسات مالی بین المللی و دیگر نشست های بین المللی ، اجرای اصلاحات گسترده تر در زمینه استیلا بر اقتصاد جهان متوقف شده است.

در چنین شرایطی ، به نظر می رسد ایجاد بانک توسعه و یک صندوق ذخیره فوری از سوی کشورهای عضو بریکس - برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - تلاشی واقعی برای مقابله با این بی عدالتی ها محسوب می شود.

"پائولو نوگیرا" باتیستا نماینده برزیل و 10 کشور دیگر در صندوق بین المللی پول در یک مصاحبه اعلام کرد:اگر نهادهای اقتصادی موجود کار خود را به طور کامل انجام می دادند دیگر نیازی به ایجاد یک بانک و یک صندوق جدید نبود.

ایجاد دو سازمان اقتصادی توسط بریکس پیامی محکم به قدرت های غربی محسوب می شود، جایی که برخی درباره توانایی پنج قدرت برتر برای فائق آمدن بر نیازهای و جاه سلبی های فردی خود شک و تردید دارند.

پراساد همچنین گفت ایجاد این دو نهاد اقتصادی جدید توسط بریکس اقداماتی مهم محسوب می شوند که نشانه تغییر محاسبات می باشند زیرا آنها اظهارات خود را درباره همکاری در میان اعضای این گروه به واقعیت تبدیل کرده اند.

این در حالی است که ابهامات زیادی بر ساختار جدید بریکس سایه افکنده است و این دو نهاد جدید بریکس برای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی راه زیادی در پیش دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار