مدیرکل قرآن، عترت ونماز وزارت آموزش وپرورش از حضور بیش از 4هزار دانش آموز علوم قرآنی درمرحله کشوری مسابقات قرآن ، نماز وعترت خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا مسیب زاده ، مدیرکل قرآن ، عتر ت ونماز وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درخصوص فعالیتها و مسابقات قرآنی دانش آموزان کشور گفت: اداره کل قرآن ، نماز وعترت برنامه‌های مدون ومشخصی از گذشته دارد که درمدارس درطول سال توسط همکاران فرهنگی دنبال می شود.اما ما امسال به طورمحوری سه فعالیت را به عنوان فعالیت قرآنی دراین اداره دنبال می کنیم که هرکدام ناظر بر هر یک از عناوین قرآن، نماز وعترت است.

وی در ادامه افزود: طرح تقویت و فرهنگ اقامه نماز درمراکز آموزشی و پرورشی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده که اجرا خواهد شد.

شابد بتوان گفت آموزش و پرورش اولین ارگانی است که سند جامع نماز را تهیه کرده است ودر نشستی که با ستاد اقامه نماز برگزار شد مقررگردید زمینه‌های اجرایی این طرح امسال دنبال شود و هر کدام از معاونتها و ادارات به عنوان نمایندگان سازمانهای وابسته به آموزش و پرورش موظف شدند این موضوع را دنبال نمایند.

مسیب زاده با اشاره به اجرای طرحی در خصوص عترت گفت: طرح مصباح الهدی یا امام شناسی طرحی در خصوص عترت است و بر اساس این طرح برشی از زندگی ائمه اطهار ، احادیث و شیوه و سیره زندگی آنان متناسب با سنین دانش آموزان انتخاب می شود همچنین استانهای کشور را به دبیرخانه های معین این طرح تقسیم کردیم که براساس آن از ابتدای سال تحصیلی آینده این طرح مصباح الهدی اجرا می گردد.

مدیر کل قرآن ،‌نماز و عترت آموزش و پرورش در خصوص نهضت ملی حفظ قرآن کریم نیز اظهار داشت: امسال به طور محوری طرح حفظ موضوعی آیات الهی را برای سال آینده پیش بینی کرده ایم که مطالعات این طرح انجام شده و محتوایش در دست تهیه است.

وی با اشاره به احیا و راه اندازی 600 مرکز دارالقرآن در سراسر کشور در سال تحصیلی جدید گفت: مسابقات قرآن ، عترت و نماز یکی از فعالیتهایی است که سالها در آموزش وپرورش اجرا می شود و امسال نیز سی ودومین دوره این مسابقات درچهار سطح مدرسه، منطقه ، استان و کشوری انجام می شود.

مسیب زاده با اشاره به برگزاری  مرحله کشوری این دوره ازمسابقات  از مردادماه افزود: ارتقای سطح عملی و محتوایی از اهداف قبرگزاری این مسابقات است وئنکته ای اصلا مهم نیست نفس خود مسابقه است زیرا که مسابقه ابزاری است که به وسیله آن می خواهیم دانش آموزان را به مسیر قرآن ، نماز وعترت سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه این مسابقات در 9 رشته برگزار می شود ادامه داد: در بخش نماز، مسابقات شامل انشاء،‌ احکام و اذان است و در بخش عترت ، شامل نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و مداحی است.

مدیر کل قرآن ، نماز و عترت آموزش وپرورش با اشاره به اینکه این مسابقات در بخش قرآن شامل قرائت و مفاهیم قرآن کریم است و در بخش کشوری تفسیر قرآن نیزدنبال می شود افزود: سطح مسابقات بی نظیر است زیرا که بهترینهای قرآنی کشور در کنار بهترین اساتید و فضا دراین مسابقات شرکت می کنند.

مسیب زاده اضافه کرد: این مسابقات 9 گانه در دو مسابقه پژوهشی و آوایی تقسیم می شود که در مسابقه پژوهشی رشته‌های نهج البلاغه ، صحیفه سجادیه، احکام ، انشای نماز و تفسیر قرآن هستند واین مسابقات از تاریخ 12 مرداد تا 20مرداد در مشهد مقدس برگزارمی شود.

همچنین مسابقات آوایی نیز شامل قرائت، حفظ ، اذان و مداحی که از 22 مرداد تا 30 مرداد ما دراستان آذربایجان غربی برگزار میشود و بیش از 110 داور داوری این مسابقات را برعهده خواهندداشت.

وی در خصوص تعداد شرکت کنندگان در این مسابقات گفت: به طور متوسط بیش از نیمی ازدانش آموزان یعنی حدود6 میلیون نفر در مسابقات 9 گانه شرکت می کنند که از هر شش پایه تحصیلی 1نفر به مرحله بعدی  راه پیدا می کند.

مسیب زاده با اشاره به حضور امسال بیش از 4 هزار دانش آموز علوم قرآنی ، نماز وعترت در مرحله کشوری گفت: حضور دانش آموزان درمرحله بعدی خود نوعی جایزه است اما برای نفرات اول تا پنجم این مسابقات جوایز خوبی پیش بینی شده است.

وی در خصوص احیای 600 مرکز دار‌القرآن در سراسر کشور نیز گفت: در مراکز دارالقرآن آموزش‌های تخصصی قرآن به دانش آموزان عرضه می‌گردد که در سال‌های گذشته تعداد آن‌ها 700 مرکز بود و در کنار آن 10هزار مدرسه‌ی قرآن به وجود آمد که آموزش‌ها عمومی را دنبال می‌کرد و به لحاظ تشکیلاتی پاسخ‌گو نبود بنابراین امسال مراکز دارالقرآن‌ها را احیا خواهیم کرد تابه دنبال آن دانش‌آموزان در 10سطح به تحصیل بپردازند.

مسیب‌زاده در خصوص طرح تقویت و تعمیق زنگ اقامه‌ی نماز نیز تصریح کرد: سفارش امسال ما به برپایی نماز جماعت در مدار‌سی با شعار حضور مدیران است زیرا که این روش می‌تواند بهترین انگیزه برای شرکت دانش‌آموزان در نماز جماعت باشد.
وی با اشاره به این که زنگ نماز در مدارس  اجباری اما شرکت دانش آموزان در آن اختیاری و داوطلبانه است، افزود: امسال و سال تحصیلی آینده 10دوره‌ی‌ آموزشی ویژه طلا‌بی که در مدارس اقامه نماز می‌کنند برنامه ریزی شده ا ست که دوره نخست آن قبل از ماه مبارک رمضان با حضور 400داوطلب برگزار شد.

مدیر کل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش در  خصوص کمبود معلم قرآن نیز گفت: همه مدارس دارای معلم قرآن هستند و ما کمبود معلم قرآن نداریم ضمن این که 5هزار نیروی توانمند قرآنی به پیکره‌ی آموزش و پرورش نیز اضافه شده است اما بحث کیفیت مطلبی است که ما همیشته به آن اذعان داریم و در این خصوص نیز هر سال با آموزش‌های ضمن خدمت سعی می‌کنیم ارتقای سطح کیفی همکاران فرهنگی را داشته باشیم.

وی در ادامه در خصوص مدارس قرآنی نیز اظهار داشت: مدارس قرآن یکی از آرزوهای علاقه مندان به قران بود که البته باید گفت در همه مدارس کشور قرآن آموزش داده می‌شود ولی در کنار آن مراکزی در فضای غیر رسمی در شیفت عصر ایجاد شد تا آموزش عمومی قرآن را برای همه مردم عرضه دارند.

همچنین در یک مقطع زمانی مقرر شد تا 10هزار مدرسه قرآن با هدف آموزش‌ عمومی به عنوان کانون‌های قرآنی محلات راه اندازی شود اما به واسطه‌ی کمبود اعتبارات این طرح موفق نبود.

مسیب‌زاده اضافه کرد: اتفاق مبارکی که در کنار این مدارس رخ داد این بود که آیین نامه مدارس رسمی قرآن تدوین گردید و این مدارس راه اندازی شد به طوری که در حال حاضر 2هزار مدارس رسمی قرآن در سطح ابتدایی فعالیت می‌کنند و رنگ و بوی فعالیت قرآنی در آن‌ها بیشتر از سایر مدارس است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ارگان ، سند ، نماز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار