حس بویایی از نظر اهمیت در انسان رتبه چهارم حواس را دارد و حس چشایی به این حس وابسته است افرادی که کاهش حس بویایی یا عدم حس بویایی دارند به آنوسمی دچارند.

پدرام برقعی متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  گفت: حس بویایی و چشایی به هم وابسته هستند و افرادی که بو را حس نمی‌کنند و یا کاهش حس بویایی دارند به آنوسمی دچارند بنابراین بجز مشکلات بویایی در تشخیص مزه‌ی غذاها نیز دچار مشکل می‌شوند.

 وی در ادامه افزود: علل ایجاد آنوسمی 2 دسته است دسته اول به علت انسداد، هوا به خوبی وارد بینی نمی‌شود که از جمله می توان به پلیپ، انحراف بینی و آلرژی اشاره کرد این دسته از علتها باعث می‌شوند هوا و در نتیجه بو به پیاز بویایی نرسد و فرد بو را حس نکند.

وی با بیان اینکه دسته دوم ایجاد کننده آنوسمی از دست رفتن اعصاب و گیرنده‌های بویایی است افزود: از شایعترین علل عصبی می‌توان به بالا رفتن سن، ضربه‌ی سر، بیماری‌های عصبی مثل ام اس و پارکینسون اشاره کرد.

برقعی خاطر نشان کرد: بالا رفتن سن تاثیر زیادی بر آنوسمی دارد به عنوان مثال افراد بالای 60 سال 10 درصد، افراد بالای 70 سال 30 درصد و افراد بالای 80 سال 50 درصد احتمال ابتلا به این عارضه را دارند.

وی اظهار کرد: در مورد برگشت حس بویایی در دسته اول با رفع انسداد، حس بویایی باز می‌گردد اما در مورد دسته دوم با توجه به نوع مشکل ایجاد کننده ممکن است حس بویایی دیگر باز نگردد.

وی در پایان توصیه کرد: در صورت از دست رفتن حس بویایی فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند تا علت مشکل مورد ارزیابی قرار گیرد زیرا به جز از دست دادن حس بویایی احتمال بیماری‌ها و مشکلات دیگر در فرد وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.