استاندار هرمزگان ضمن استقبال از الحاق کامل جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم گفت: اگر بخشی از جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم ملحق شود مدیریت دوگانه پیش خواهد آمد.

جاسم جادری در گفتگو با خبرنگار حوزه دولت باشگاه خبرنگارن، از الحاق کل جزیره هرمز به منطه آزاد تجاری قشم استقبال کرد و گفت: ما معتقدیم باید کل این جزیره به منطه آزاد قشم الحاق شود.

 وی افزود: جزیره هرمز به اندازه‌ای وسیع نیست که بخشی از آن به منطقه آزاد قشم الحاق شود و بخش دیگری الحاق نشود.
 
استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: اگر بخشی از جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم ملحق شود مدیریت دوگانه پیش خواهد آمد.
 
 وی تصریح کرد: در حال حاضر جزیره قشم هزار و 500 کیلومترمربع مساحت دارد که 300 کیلومتر مربع آن منطقه آزاد و هزار و 200 کیلومتر مربع آن منطقه ویژه است و همین موضوع منجر به ایجاد مدیریت دوگانه شده است.
 
جادری ادامه داد: مدیریت مناطق آزاد با دبیرخانه منطقه آزاد بوده و مدیریت مناطق ویژه با فرمانداری ، بخشداری و ... است.
 
استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: اگر جزیره هرمز به طور کامل به منطقه آزاد قشم ملحق شود مدیریت آن مانند جزیره کیش بدون مشکل خواهد بود.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد:در هر صورت ما معتقدیم جزیره هرمز باید به طور کامل به منطقه آزاد تجاری قشم ملحق شود.

اضافه  می‌شود نمایندگان مجلس شورای اسلامی 18 تیرماه سال جاری در 225 جلسه علنی خود لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم را بررسی کردند، در ماده واحده این لایحه آمده بود "جزیره هرمز و آبراه اتصالی آن به جزیره قشم به محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی قشم ملحق می‌شود".
 
البته تبصره این ماده تاکید می‌کرد: هیئت وزیران اعتبار لازم برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز را ظرف سه سال از تاریخ تصویب این قانون در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی و به سازمان اداره کننده منطقه تخصیص می‌دهد

سرانجام کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم به رای گذاشته شد و با 148 رای موافق، 61 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید اما به دلیل حساسیت ویژه امنیتی و نظامی به پیشنهاد رئیس جلسه به منظور بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی برگردانده شد. 

این در حالی است، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  پیشتر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به موضوع الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم اشاره کرد و گفت: نماینده مدیرکل نیروهای مسلح در امور مجلس در جلسه‌ای که در این باره برگزار کردیم، گفت: ستاد کل موافق پیوستن کل جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم نیست.
 
وی افزود: ما هم این موضوع را در مصوبه کمیسیون اعمال کردیم و به عنوان پیشنهاد جایگزین در گزارش کمیسیون مربوطه مطرح شد.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این کمیسیون با پیوستن جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم مخالف نیست، اما معتقدیم باید بخشی از این جزیره الحاق و همچنین با نظر ستاد کل نیروهای مسلح باشد.
 
نماینده ورامین در خصوص اینکه آیا پیوستن جزیره هرمز به منطقه آزاد تجاری مشکلی به لحاظ امنیتی نخواهد داشت، گفت: اگر با نظر ستاد کل نیروهای مسلح الحاق شود، مشکلی پیش نمی‌آید چرا که آنها پیش‌بینی‌های لازم ژئوپلتیک را انجام می‌دهند.
 
وی در پایان گفت: با شروط گفته شده، ما موافق پیوستن این جزیره به منطقه آزاد قشم هستیم.
 
در گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که به عنوان پیشنهاد این کمیسیون در این رابطه مطرح شده آمده است؛ بخشی از جزیره هرمز با نظر و تائید ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان بندر آزاد تعیین می‌شود.
 

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/

برچسب ها: الحاق ، جزیره ، هرمز ، منطقه ، آزاد ، قشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار