توکلی گفت: استانداردسازی مصرف و جلوگیری از هدر رفتن آب از جمله راهکارهای جبران کننده کمبود منابع آبی در کشور است.

محمد تقی توکلی، نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص کاهش منابع آبی اظهار داشت: در دهه گذشته به دلیل تکرار خشکسالی، تغییر شرایط آب و هوایی، افزایش جمعیت و دما با کاهش و کمبود منابع آبی مواجه شدیم.
 
وی در مورد راهکارهای مدیریت و کنترل مصرف آب گفت: از جمله راهکارهایی که برای مدیریت و کنترل مصرف آب در کشور وجود دارد استانداردسازی و جلوگیری از هدر رفت آب و راندمان بیشتر در منابع آبی می‌باشد.
 
وی در ادامه افزود: در بخش آب آشامیدنی هر نفر در کشور به طور متوسط بیش از 250 لیتر در روز آب مصرف می‌کند، این در حالیست که در کشورهای پیشرفته این عدد کمتر از 100 لیتر در روز است.
 
وی ادامه داد: در بخش کشاورزی راندمان آبیاری زیر 40 درصد است و هدررفت منابع آبی در کشاورزی بالاست. باید با برنامه‌ریزی و مدیریت روش‌های آبیاری و نحوه استحمال از هدررفت آب جلوگیری کرده و با مصرف کمتر بتوان بهره‌وری بیشتری در این بخش داشته باشیم.
 
توکلی در خصوص تسهیلات اختصاص یافته در بخش کشاورزی گفت: در قانون بودجه سال گذشته علاوه بر اعتبارات صندوق توسعه ملی حدود 10 درصد میزان ورودی به صندوق در سال 93 برای تسهیلات استفاده شده و 25 درصد تصویب شده از اعتبارات تسهیلات مصرفی در کل بخش‌های اقتصادی کشور باید در بخش کشاورزی قرار گیرد.
 
وی در خاتمه اظهار داشت: در گذشته به دلیل بالا بودن ارزش افزوده در بخش کشاورزی کمتر سرمایه‌گذاری شده است و اگر سرمایه‌گذاری و راندمان آبیاری افزایش پیدا کند می‌توانیم کمبود منابع آبی را جبران کنیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار