مسئولیت اشتباه خود را بپذیرید و به طور منطقی به عنوان تجربه‌ای برای عملکرد بهتر در آینده استفاده کنید.

 دکتر ربابه غفار تبریزی، روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: افراد در برابر اشتباهاتی که انجام می دهند، واکنش های مختلفی را از خود بروز می‌دهند، مثلا عده‌ای خود را سرزنش کرده و به خود می گویند: "که ما نباید هرگز خطایی کنیم و اگر اشتباهی انجام دهیم، انسان بد و گناه کاری هستیم". این تفکر ناشی از کمال گرایی زیاد این افراد است و مدام خود را به خاطر انجام یک خطا به باد سرزنش می‌گیرند.

وی تصریح کرد: عده دیگری هم به دنبال انکار اشتباه خود هستند، نمی‌پذیرند که خطا کرده‌اند، چون هم مایل نیستند که احساس بدی را در خود ایجاد کنند و هم تمایل به جبران خطای خود ندارند. این تفکرات از کمال گرایی و خود شیفتگی آن‌ها ناشی می‌شود که خود را بالا دانسته و نمی‌پذیرند که اشتباهی انجام داده‌اند.

این روانشناس متذکر شد: اما عده‌ای در برابر اشتباه خود احساس مسئولیت کرده و به طور منطقی از اشتباه خود به عنوان تجربه‌ای برای عملکرد بهتر در آینده خود استفاده می‌کنند و به غیر از عذرخواهی سعی در جبران اشتباه خود دارند و در صورتی که نتوانسته جبران کنند، اشتباه خود را نپذیرفته و آن را تکرار نمی‌کنند.

عفار تبریزی در انتها خاطرنشان کرد: البته ما باید توجه داشته باشیم که برخی از خطاها نباید به طور کل انجام شود، مانند استعمال مواد مخدر، دزدی، رعایت نکردن حق الناس و یا خیانت در ازدواج و اگر صورتی‌که کسی آن را انجام داد، باید واقعا توبه کرد و دیگر آن را تکرار نکند.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: مسئولیت ، اشتباه ، تجربه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار