يکي از مهم ترين روش هاي تخليه تنش ها يا همان تنش زدايي «رفع نيازهاست». براي درک بهتر اين شيوه، به شرايطي فکر کنيد که به شدت گرسنه يا تشنه ايد، اگر به اين نياز پاسخ ندهيد، چه حالي پيدا مي کنيد؟

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، آيا تا به حال به تنش دچار شديد؟ حتماً شده ايد. به خاطر بياوريد زمان هايي که احساس «رها شدگي»، «بي پناهي» يا تحقير را تجربه کرده ايد، چه حالي داشتيد؟ حالتي هيجاني از فشار و اضطراب و ناراحتي و آشفتگي که به آن «تنش» مي گويند.

احساس بسيار بدي است ولي حتماً شما هم تأييد مي کنيد که گريزي از موقعيت هاي تنش زا نيست، در فراز و نشيب زندگي، مراحل، شرايط و اتفاقاتي رخ مي دهد که از کنترل ما خارج است و ما در آن ها به تنش دچار مي شويم. دکتر «علي اصغر احمدي»؛ عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در کتاب خود با عنوان «روان شناسي روابط درون خانواده» روش هاي رهايي از تنش ها را معرفي مي کند.

رها شويد از دست اين نيازها

يکي از مهم ترين روش هاي تخليه تنش ها يا همان تنش زدايي «رفع نيازهاست». براي درک بهتر اين شيوه، به شرايطي فکر کنيد که به شدت گرسنه يا تشنه ايد، اگر به اين نياز پاسخ ندهيد، چه حالي پيدا مي کنيد؟ ما علاوه بر نيازهاي بدني، نيازهاي رواني نيز داريم مثل نياز به توجه، نياز به محبت، نياز به استقلال و مانند آن که اگر به آن ها توجه نکنيم باز هم تنش به سراغمان مي آيد. اين روان شناس ساده ترين راه براي رفع چنين تنش هايي را پاسخ گويي به آن ها مي داند که بهترين فضاي آن خانه و خانواده است.

به خودتان استراحت بدهيد

راه دوم براي «تنش زدايي»، «استراحت» است. اين شيوه يکي از بهترين راه ها براي زدودن تنش هاي جسماني و تا حدي تنش هاي رواني است. براي به کار بستن اين شيوه، اولين گام «دور شدن از هر گونه عامل تنش آفرين» است و دومين گام، تقليل فعاليت هاي تنش زاست؛ براي مثال از تن بيرون آوردن لباس هاي رسمي و لباس راحت پوشيدن، دوري از افکار مزاحم و مسائل جدي و کاري نمونه هايي از اين کارهاست، در کنار اين فعاليت ها هم حتماً به خوابي عميق و راحت فکر کنيد و اما گام تکميلي هم پرداختن به فعاليت هاي غيرمعمول و مورد علاقه خودتان است؛ مثل انجام کارهاي هنري و ...

ماسک ها را برداريد

راه سوم تنش زدايي؛ اين است که «ماسک»تان را برداريد. هر کدام از ما به دليل حضور در محيط هاي گوناگون اجتماعي و ايفاي نقش هاي مختلف براي رعايت بسياري از مسائل و شرايط مربوط به نقش مان مجبوريم از ماسک يا نقاب هايي استفاده کنيم که بخش هايي از شخصيت مان زير آن پنهان مي شود. ولي وقتي در جمع خانواده و به خصوص در کنار همسرمان هستيم نيازي به اين ماسک ها نيست، در واقع به طور طبيعي «ماسک»ها خودشان کنار مي روند و به اصطلاح «خودمان» هستيم بدون اين که نياز باشد نقش ديگري را ايفا کنيم. وقتي مجبوريم زير نقاب ها، خودمان را پنهان کنيم ناخودآگاه با تنش هايي هم دست و پنجه نرم مي کنيم.

حرف بزنيد اگر گوش شنوا پيدا کرديد

راه چهارم اين است که «برون ريزي کلامي» داشته باشيد؛ يعني همان «درد دل کردن» و «صحبت کردن و سبک شدن» خودمان. البته براي انجام اين کار به گوش شنوا نياز داريد، مخصوصاً کسي که گوش کردن فعال را بشناسد يعني توان همدلي و نشان دادن واکنش هاي مناسب به شما را داشته باشد تا خاطرتان جمع شود که تمام هوش و حواسش به شما و گفته هاي تان است. براي اين کار چه کسي بهتر از اعضاي خانواده و به خصوص همسر مي تواند باشد.

عواطف را آزاد کنيد

پنجمين راه نيز «برون ريزي عاطفي» است. گاهي نياز داريم عصباني شويم حتي در برخورد با اعضاي خانواده، هر عصبانيتي را نمي شود به حساب خشونت گذاشت. از نظر اين متخصص، غر زدن هم گاهي راهي براي تنش زدايي است، در کنار اين مسائل ابراز محبت و اظهار عشق به اعضاي خانواده هم بسياري از تنش هاي درون را از بين مي برد./خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار