"تا حالا به راه اندازی شغلهای خیلی خاص و تازه فکر کردید؟ فکر می کنید دولت از شغل های جدید چقدر حمایت می کنه؟ چقدر قدرت ریسک راه اندازی این شغلها رو دارید؟"؛ موضوعی که در برنامه دیشب کافه سوال بیشتر به آن پرداخته شد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ در برنامه 19مرداد  یکی از کارآفرینانی حضور داشت که به دنبال تاسیس شغل های جدید رفته و ریسک این کار را پذیرفته بود، فردین مرادی؛ کارآفرین که دارای آموزشگاه ماساژ درکشور است درباره چگونگی راه اندازی آموزشگاه ماساژ گفت: از دوران نوجوانی با این حرفه آشنا شدم ، به این صورت که 16 سال، سابقه ورزشهای رزمی دارم و چون انجام ورزشهای رزمی با آسیب هایی روبروست با تکنیک های ماساژآشنا شدم و کم کم که سنم بیشتر شد و توان ورزشی ام کمتر شد، با توجه به اینکه امکانات ماساژهم کم است به دنبال دوره های مختلف ماساژدر کشورهای آسیای شرقی رفتم و از سال 87 برای تاسیس آموزشگاه اقدام کردم و به طور رسمی برای اولین بار نمایندگی یکی از آموزشگاههای کشورهای آسیای شرقی رو گرفتم. البته تاسیس این شغل سختیهایی هم داشت اما با توجه به اینکه جایش در کشور خالی بود و در شیوه سنتی کشور ما هم وجود داشت و یکی از شغل های قدیمی ایرانیان بود، به دنبال احیای آن رفتم.
 
محبوبه رنجبر، مشاور سازمان فنی حرفه ای در امور زنان و خانواده هم مهمان دیگر برنامه بود و در مورد توانمند سازی خانمها گفت : در کشور وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسترهای خوبی را در حوزه کار و توانمند سازی خانمها ایجاد کرده و سازمان فنی و حرفه ای یکی از زیرمجموعه های آن است. در سند راهبردی مهارت وفناوری این سازمان نیزسیاست توانمند سازی بانوان از طریق آموزشهای مهارتی را داریم  و برنامه های آموزشی و توسعه آموزشهای مهارتی مبتنی بر آمایش سرزمینی انجام شده است.
 
 وی ادامه داد: در حال حاضر 250 مرکز فنی و حرفه ای در بخش دولتی و بیش از 10 هزار آموزشگاه آزاد در بخش خصوصی فعال هستند و سازمان فنی حرفه ای به طور متوسط 850 هزار نفر از خانمها را آموزش می دهد. همچنین برنامه های خاصی هم برای زنان روستایی و عشایری در نظر گرفته شده و برای عشایرتیم های سیاری بر مبنای نیاز آن مناطق آموزش داده می شود.به طور مثال در استان سیستان و بلوچستان طرح توانمند سازی زنان حاشیه دریاچه هامون با همکاری سازمان محیط زیست و تعاون پیگیری می شود که ان شاالله زنان در آن قسمت توانمندی بیشتر پیدا کند.
 
بهرام نجفی زاده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی، مهمان دیگر برنامه بود و  درباره توسعه آموزش فنی و حرفه ای در استان مرکزی گفت: در استان مرکزی هم خوشبختانه کارهای خوبی انجام شده به طور مثال همین چند هفته قبل در استان مرکزی دومین جشن اشتغال کارآموزان فنی و حرفه ای رو داشتیم. جشن اشتغال اول برای کارآموزان محروم در روستاها و بیشتر قالی بافی بود و حدود 297 نفر در این رشته شاغل شدند و دومین جشن در رشته های مینا کاری و قلم زنی بود و 170 نفر در این رشته ها شاغل شدند.
 
وی ادامه داد با توجه به اینکه استان مرکزی استانی صنعتی است 14 مرکز آموزش فنی حرفه ای در حوزه صنعت داریم و این رقم یک دهم کل مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشور است و طبیعتا این استان نیاز به آموزش بیشتر جوانان برای تامین نیارهای استان دارد و البته مراکز دیگر آموزش فنی و حرفه ای در رشته ها و روستاهای استان هم داریم.
 
مهندس نجفی زاده در مورد آموزش فنی و حرفه ای در زندان ها گفت: باید توجه داشته باشیم حدود 24 درصد افرادی که در زندان ها هستند دوباره به زندان باز می گردند اما آنهایی که در مراکز آموزش فنی و حرفه ای زندان ها آموزش دیدن فقط 4 درصدشان برمی گردند و واقعا آموزش تاثیر زیادی دارد.وی تاکید کرد دغدغه بیشتر مردم ما بیکاری است اما به جرات می توانم بگویم کار وجود دارد به شرط آنکه همت داشته باشیم و اگر جوانان به دنبال آموزش فنی و حرفه ای باشند بیکاری هم کاهش چشمگیری خواهد داشت.
 
در ادامه فردین مرادی، کارآفرین و دارای آموزشگاه ماساژ در مورد سبکهای مختلف ماساژ که این روزها بیشتر از قبل می شنویم، گفت: تا به حال حدود 150 سبک ماساژ دردنیا مطرح شده اما 80 سبک رسمی داریم و اصولا کشورهایی که دارای دیرینه تاریخی هستند ماساژ را دارند و اگر روی آن کار کرده باشند و اشکالات را بر طرف کرده باشند تبدیل به سبک رسمی می شود که الان حدود 80 سبک رسمی داریم. کشور ما هم به عنوان یکی از کشورهای صاحب سبک است و دیرینه تاریخی در زمینه ماساژ  و خصوصا دلک و قبض دارد. دلک از کشور ما مدتی است که برچیده شده چراکه دلک ویژه کسانی بود که کارهای سنگین یدی انجام می دادند و کوفتگی های شدید داشتند که در صد سال گذشته مرسوم بود و افراد بیشتر آهنگر، کشاورز، نجار یا گله دار بودند و کارهای اداری کمتر بود. کشورهای آسیای شرقی، اروپایی و بومیان آمریکایی هم صاحب سبک هستند ولی بیشتر سبک تایلندی مورد استقبال است و در حال حاضر در موسسه ایرانیان آریا که حدود آموزش 40 سبک بین المللی ارائه می شود ازسبک تایلندی بیشتر استقبال می شود.
 
فردین مرادی درباره چگونگی آشنایی با موسسه ایرانیان آریا هم گفت: موسسه سایتی به آدرسwww.ssim.ir دارد که می توانند با موسسه ، شرایط و ویژگیهای موسسه آشنا شوند
 
برنامه «کافه سوال» کاری از گروه اجتماعی شبکه 2 سیماست که از شنبه تا چهارشنبه بعد از خبر 20:30 با اجرای مژده لواسانی روی آنتن تلویزیون می‌رود.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علي فرامهر
۱۸:۰۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
خيلي خوب است ليكن سوال اين است كه آيا در شهرستان ها هم انجام ميشود يا نه مثلا شهر رامسر؟