در نشست فعالان بخش خصوصی با مشاور اقتصادی رئیس جمهور مطرح شد؛

ضرورت ایجاد نظام پایش بر اجرای بسته خروج غیر تورمی از رکود

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور در اتاق تهران حضور یافت و فعالان بخش خصوصی در این نشست انتقادات خود و پیشنهاد‌ها را در رابطه با بسته خروج غیر تورمی از رکود ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ صبح امروز مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور در اتاق تهران حضور یافت و فعالان بخش خصوصی در این نشست انتقادات خود و پیشنهاد‌ها را در رابطه با بسته خروج غیر تورمی از رکود ارائه کردند.  
 
محمدمهدی راسخ رئیس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران با اشاره به اینکه رکود همراه با تورم سخت‌ترین شکل اقتصاد در یک کشور است گفت: در حال حاضر براساس آمار و اطلاعات تنها کشوری هستیم که دچار این عارضه سخت شدیم.  
 
وی افزود: همگام شدن رکود و تورم با هم مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.  
 
راسخ در ادامه با اشاره به چالش‌های واحدهای اقتصادی گفت: مهم‌ترین چالش واحدهای اقتصادی به خصوص تولیدکنندگان وسرمایه گذاران، سرمایه در گردش است.  
 
وی ادامه داد: جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور پیشنهادی است که می‌تواند در خروج از رکود و وضعیت اقتصادی کمک کند.  
 
وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر ما این است که از همین الان نظام پایش بر اجرای هسته خروج غیر تورمی از رکود گذاشته شود تا بطور دقیق و مرتب عملکرد همه دستگاه‌ها را مورد بازرسی قرار دهد.  
 
*** عدم اجرای قانون در کشور
 
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق تهران در ادامه این نشست گفت: اجرای برخی بند‌ها در این بسته منوط به رفع تحریم است.  
 
وی در ادامه گفت: هم اکنون برخی بندهایی که در این بسته پیشنهاد شده در کشور یک قانون است، اما اجرا نمی‌شود، لذا حضور آن‌ها در این بسته الزامی نبود.  
 
*** سرمایه در گردش بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان
 
ظهیری رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با اشاره به فعال بودن ۳۰ درصد از کارخانجات کشور گفت: سرمایه در گردش یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولیدکنندگان در کشور است.  
 
وی افزود: پیشنهاد ما این است که بانک مرکزی سرمایه در گردش در اختیار کارخانجات تولید صنایع غذایی قرار دهد.  
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: قیمت‌های دستوری در کنار عدم سرمایه در گردش دو مشکل عمده تولیدکنندگان است.  
 
*** عدم توجه به نوسازی ناوگان حمل و نقل در بسته خروج از رکود

 
فاطمه مقیمی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: تقویت صادرات یکی از مسائل خروج از رکود تورمی در کشور است.  
 
وی در ادامه افزود: در بسته خروج غیر تورمی از رکود به بخش حمل و نقل به نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل توجهی نشده که امری است که توجه زیاد را می‌طلبد.  
 
در پایان این نشست، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: برخی از مسائل در اقتصاد کشور اورژانسی است که توجه به آن باید در اولویت قرار گیرد.  
 
وی افزود: یکی دیگر از اهداف ما این است که رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۹۳ حتما مثبت شود، البته برخی از موانع که اشاره شد برطرف کردنشان زمانبر است، اما باید گفت سند خروج از رکود در همه جای دنیا کوتاه مدت است.  
 
وی ادامه داد: هدف ما در ارائه این ۱۷۷ بند تلاش بر بازگشایی گره‌ها در اقتصاد کشور است.  
 
وی از تشکیل نظام پایش در اجرای بسته خروج غیر تورمی از رکود استقبال کرد و افزود: اگر رکود در کشور ادامه پیدا کند هیچ اصلاح ساختاری به درستی نتیجه نمی‌دهد.  
 
وی در پایان گفت: در جهان ما جزو ۷ کشوری هستیم که تورم بالای ۱۵ درصد داریم و اگر تورم پایین بیاید، به دنبال آن تصمیمات مناسب اتخاذ می‌شود.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: نیلی ، مشاور ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار