یدیعوت آحارونوت خبر داد؛

اسرائيل بدون خلع سلاح مقاومت، با کاهش محدوديتهای اعمال شده در مورد نوار غزه موافقت کرد+ جزئيات مفاد توافقنامه قاهره

یک روزنامه صهیونیستی از موافقت این رژیم با برداشتن نسبی محاصره غزه بدون خلع سلاح مقاومت، خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه یدیعوت آحارانوت در اینترنت امروز گزارش داد: طبق اطلاعاتی که درباره توافق حماس و اسرائیل در مذاکرات قاهره به یدیعوت آحارانوت رسیده است، اسرائیل با کاهش محدودیتهایی اعمال شده در مورد نوار غزه موافقت کرده است اما هیچ توافقی در مورد درخواست اسرائیل مبنی بر غیرنظامی سازی غزه حاصل نشده است.

این روزنامه دریافته است، اسرائیل با انتقال حقوق دولت حماس از طریق یک طرف ثالث موافقت خواهد کرد - که موجب تسهیل پرداخت حقوق مقامات رسمی حماس خواهد شد.

همچنین توافق شد اسرائیل به تدریج ناحیه ماهیگیری در سواحل غزه را گسترش دهد که ابتدا انتظار می رود شش مایل دریایی باشد. همچنین مقرر شد مواد ساختمانی تحت نظارت وارد غزه شود.

مسئله دیگر که انتظار می رود درباره آن توافق شود این است که اسرائیل تعداد کامیونهایی را که از طریق کرِم شالوم وارد غزه می شود تقریبا دو برابر خواهد کرد که حدود ششصد کامیون در روز خواهد بود. به همین نحو تصمیم اسرائیل به افزایش  سهمیه ماهانه مجوزهای صادره برای ورود از گذرگاه اِرز در آستانه نهایی شدن است. در ضمن معیارهای ورود به اسرائیل از نوار غزه و کرانه باختری وسیع تر خواهد شد.

در مذاکراتی که روز دوشنبه برگزار شد، طرفین درخصوص بنادر غزه به توافق نرسیدند. منابع حماس در نوار غزه دوشنبه شب گفتند، در صورت موافقت اسرائیل با بقیه شروط آنها ممکن است بررسی مسئله فرودگاه و بندردریایی به تعویق افتد. این منابع خاطرنشان کردند این مسئله  هنوز مستلزم توافق  اصولی برای تاسیس بنادر خواهد بود.

اسرائیل هم اکنون با تاسیس فرودگاه و بنادر دریایی در  غزه مخالف است.

در خصوص گذرگاه رفح بین غزه و مصر- که مستقیما به اسرائیل مربوط نمی شود- بنظر میرسد مصریها و فلسطینیان به سمت واگذاری کنترل این گذرگاه به نیروهای تشکیلات خودگردان وفادار به محمود عباس پیش می روند.

یک منبع نزدیک به هیئت فلسطینی در قاهره دوشنبه شب گفت که گفتگوها بین هیئت های  فلسطینی و اسرائیل با میانجیگری مصر بی وقفه ادامه داشته است و جدول زمانی مشخصی تعیین نشده است. به گفته این منبع، مذاکرات مفصل و دشوار بوده اما همه طرفها علاقمند به حصول توافق اند، نه بازگشت به تشدید خشونتها.

هیئت اسرائیلی عصر دوشنبه به اسرائیل بازگشت و انتظار میرود روز سه شنبه به منظور ادامه گفتگوها به قاهره باز گردد. در ضمن کابینه امنیتی اسرائیل قرار است ظهر سه شنبه به منظور بررسی جزئیات توافقهایی که تاکنون حاصل شده است، تشکیل جلسه دهد. 

یک منبع سیاسی گفت،‌ انتظار نمیرود مسئله غیرنظامی شدن (غزه)، گرچه طی جنگ غزه از نظر نتانیاهو  یک مسئله مهم برای گفتگو بود، در توافقنامه نهایی گنجانده شود و قطعا حماس با آن موافقت نخواهد کرد. به گفته وی، حماس نمی تواند بگوید که با غیرنظامی شدن موافقت می کند اما نکته مهم این است که این مسئله مطرح شد. درحالیکه اسرائیل خواهان بازسازی غزه در ازاء غیرنظامی شدن آن بود، احتمالا مجبور خواهد شد با تسهیلاتی برای مردم غزه بدون آنکه حماس هیچ تضمیمی در مورد برچیدن تسلیحاتش بدهد، کنار بیاید.

بنظر میرسد طی گفتگوهای قاهره، شرط غیرنظامی شدن (غزه) همراه با درخواستهای حماس برای بندر دریایی و فرودگاه کنار گذاشته شد. وزراء‌ کابینه اسرائیلی تصریح کرده اند در صورتی با ساخت بندر موافقت خواهند کرد که حماس با غیرنظامی شدن کامل موافقت کند.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار