رنگ‌ حقوق بشر آمریكایی هر روز كم رنگ‌تر شده و لایه‌های پنهان آن بر همگان آشكارتر می‌شود ؛در روزهای اخیر قتل جوان سیاه پوست به دست پلیس و البته سركوب گسترده معترضان این جنایت، واهی بودن ادعای حقوق بشر آمریكا را آشكارتر می‌سازد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، آمریكا همواره ادعای حقوق بشر سر داده و در این عرصه رعایت حقوق اقلیت‌ها و آزادی بیان در راس این ادعاهاست. سیستم سرمایه داری با ادعای لزوم آزادی برای همگان و ممنوعیت اقدامات قهری پلیس و نیروهای امنیتی در برابر این مسائل بارها به دخالت در امور كشورها پرداخته است.

آمریكا در حالی همچنان داعیه‌دار حقوق بشر  است كه در درون این كشور هر روز حقایق جدیدی از عدم رفتار بر اساس حقوق بشر مشاهده می‌شود. نه از آزادی بیان خبری است و نه از حقوق اقلیت‌ها و نه از مدارای نیروهای امنیتی با مردم. نمود عینی این امر را در تحولات اخیر آمریكا پس از كشته شدن یك جوان سیاه پوست می‌توان مشاهده كرد.

 از زمانی که خبر کشته شدن نوجوان سیاه پوست به دست پلیس آمریکا منتشر شد ایالت میسوری آمریکا دست‌خوش هیجانات زیادی بوده و مردم 3 روز است که در خیابان‌ها تجمع کرده‌اند. این تجمعات در حالی هر روز تعداد بیشتری را به خود جذب می‌کند که دولت ایالات متحده برای مقابله با خشونت‌های احتمالی ناشی از این تجمعات  در شهر فرگوسن این ایالت ‌منطقه پرواز ممنوع ایجاد کرده است . اداره فدرال هوانوردی آمریکا آسمان شهر «فرگوسن» ایالت «میسوری» را با هدف کمک به سرکوب اعتراضات اخیر در این شهر، به روی پروازهای با ارتفاع کمتر از 3000 پا بست.

بنا بر اطلاعیه صادر شده از سوی اداره فدرال هوانوردی، هواپیماها و بالگردها با ارتفاع پروازی کمتر از سه هزار پا دستکم تا یک هفته اجازه عبور از آسمان این شهر را ندارند تا محیط امنی برای اعمال قانون فراهم شود.اعتراضات گسترده در شهر فرگوسن پس از آن آغاز شد که یک افسر پلیس، نوجوان سیاه پوستی را به ضرب گلوله از پای درآورد.

 این در حالی است که «مایکل برون» 18 ساله در زمان تیراندازی غیر مسلح بوده است. در پی مرگ این نوجوان، سیاه‌پوستان شهر که معتقدند تیراندازی به سوی این فرد به دلیل رنگ پوست وی بوده، دست به اعتراض‌زده‌اند. این تظاهرات‌ها با دخالت نیروهای ویژه پلیس به خشونت کشیده شده و تاکنون چند تن در درگیری‌ها زخمی و بازداشت شده‌اند.

با وجود اطلاعیه دادستانی مبنی بر آغاز تحقیقات فدرال در مورد این حادثه و بیانیه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و ابراز تأسف وی از این تیراندازی، اعتراضات گسترده در «فرگوسن» همچنان ادامه دارد. در بیانیه اوباما کشته شدن برون «دردآور» توصیف شده و آمده است: «وزارت دادگستری همراه با مقامات محلی در حال تحقیقات در این رابطه هستند و هر میزان منابع که لازم باشد، به آن تخصیص می‌دهند.» نیروهای پلیس برای سرکوب اعتراضات از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز بازداشت چندین تن در جریان این اعتراضات را تائید کرده است.پلیس آمریکا ضمن به خشونت کشاندن اعتراضات مردمی به کشته شدن نوجوان ۱۸ ساله سیاه پوست توسط یک افسر پلیس، حداقل ۵۰ نفر را بازداشت کردند.
 
 سانسور رسانه‌ای

نكته‌ای كه در تحولات آمریكا مشهود است سانسورهای شدید خبری است كه به ویژه درباره وضعیت اقلیت‌ها اعمال می‌شود. هر روزه تعداد زیادی از سیاه پوستان در نقاط مختلف آمریکا کشته می‌شوند که عدم پوشش رسانه‌ای موجب پنهان ماندن موضوع از دید مردم می‌شود. شیکاگو تریبیون آورده است؛ کشته شدن یک جوان سیاه‌پوست آمریکایی با نام مایکل براون در شهر فرگوسن آمریکا و حوادث بعد از آن توجه تمام مقامات آمریکایی را به خود جلب کرده است.

فرگوسن زمانی شهری بود که سفیدپوستان اغلب در آن زندگی می‌کردند اما درحال حاضر تعداد سیاهپوستانش به مراتب بیشتر از سفیدپوستان است.کشته شدن این جوان سیاه‌پوست موجب شکل‌گیری شورش و اعتراض به سیاستهای نژادپرستانه دولت نسبت به رنگین‌پوستان شد. پلیس سنت‌لوییس اعلام کرده است که براون بر سر یک اسلحه با پلیس درگیر شده و پس از آن به وی شلیک شده است.

این درحالی است که شاهدان عینی اعلام‌کرده‌اند که وی پیش از آنکه هدف تیراندازی قرار بگیرد بیرون از خودرو بوده و خود را تسلیم کرده بود. مسئله مهم آن است که آمریکا هر روز شاهد چنین اتفاقات و حوادثی است. نبود شغل، ناامیدی و ترس ترکیبی ترسناک در حومه شهرهای آمریکا ایجاد کرده که باعث افزایش چنین خشونت‌هایی می‌شود. اما آنچه باعث رسانه‌ای شدن این موضوع شد تلاش کشیشی با نام شارپتون بود. در آمریكا سانسور خبری مانع از آن می‌شود كه حقایق بر همگان آشكار شود و دولتمردان آمریكا در لوای این سانسور طرح‌های نژادپرستانه خود را اجرا می‌كنند.
 
 والدین نگران نوجوانانشان هستند

شبکه تلویزیونی سی ان ان اما در واکنش به این اخبار گزارشی از نوجوانان سیاه‌پوست آمریکایی و والدینشان تهیه کرده که به خوبی نمایانگر عمق ترس‌های آنان از نحوه برخورد پلیس با رنگین پوستان است. چندی پیش تبرئه قاتل تریوان مارتین نوجوان سیاه‌پوست در دادگاه و اکنون قتل مایکل براون، نوجوان بی دفاع سیاه‌پوست خشم سیاه پوستان آمریکا را برانگیخته است.

والدین می‌گویند متأسفانه در آمریکا پلیس به جای قضاوت از روی رفتار و شخصیت افراد، از روی رنگ پوست آن‌ها قضاوت می‌کند. «ایسایا پیسینگر» نوجوان پانزده ساله سیاه‌پوست گفت: «پلیس باید مسئول جان مردم و محافظت از آن‌ها باشد اما متأسفانه چنین کارهایی سبب شده است ما سیاه پوستان از پلیس بترسیم.

وقتی کسانی که قرار است از شما محافظت کنند، به شما آسیب می‌رسانند چگونه می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.» «کریشان اسپایسر» سیاه‌پوست پانزده ساله هم گفت: «وقتی ما بیرون از خانه هستیم هدف تبعیض قرار می‌گیریم فقط به این علت که سیاه‌پوست هستیم. سیاه پوستان در آمریکا می‌گویند رفتار پلیس باعث می‌شود دوران کودکی و نوجوانی آن‌ها ضایع شود.» «جوزف ناکس» جوان بیست و شش ساله سیاه‌پوست هم گفت:« با وجود اینکه سعی می‌کنم لباس مناسبی بپوشم تا توجه کسی را جلب نکنم، بارها هدف آزار و اذیت پلیس قرار گرفته‌ام.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار