شرکت تعاونی شرکتی است مشارکتی که عده‌ای از افراد هم‌صنف برای دستیابی به منافع مشترک گردهم می‌آیند و با قرار دادن سرمایه‌ای معین در جهت حل مشکلات اقتصادی اقدام می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران شرکت تعاونی (Co-operative) شرکتی است مشارکتی که عده‌ای از افراد هم‌صنف برای دستیابی به منافع مشترک گردهم می‌آیند و با قرار دادن سرمایه ای معین در جهت حل مشکلات اقتصادی اقدام می کنند .
 
*شرکتی که دست دلالان را کوتاه می کند
 
اعضای شرکت در کنار یکدیگر، جمعیتی کوچک را پدید می‌آورند که بعنوان مثال در تهیه کالاهای مورد نیاز اعضا، با جمع‌آوری پول جزئی که هر عضو می‌پردازد کالای مورد احتیاج اعضا را از دست اول خریداری و به همان قیمت تمام شده یا سود خیلی جزئی به اعضا می‌فروشد و به این طریق واسطه‌های غیر ضروری در کسب و تجارت و صاحبان این گونه مشاغل کاذب حذف می‌گردند.

*از سهم اندک تا فرا سهم در شرکتهای تعاونی
 
در شرکت تعاونی ممکن است اعضا دارای سرمایه و سهم یکسان از سود نداشته باشند اما هرعضو بدون توجه به درصد سهامش، یک رای دارد و نسبت سهام به رای وجود ندارد. درواقع تعاونی، متکی به اعضاء است نه به سرمایه و همین امر سبب حفظ منابع مالی می شود.

*قوانینی برای توسعه بخش تعاون

با مرور قوانین تآسیس شرکتهای تعاونی می توان دریافت که با توسعه این شرکتها مدیریت متمرکز از اقتصاد حذف و با طبقه بندی منابع مالی دست دلالی به ویژه از شرکتهای تعاونی حذف می شود .

درسالهای اخیر با اجرایی و تبیین نمودن اصل ۴۴ قانون‌اساسی، در خصوصی‌سازی بخش‌های دولتی، تعاونی‌ها بعنوان مهمترین و لایق‌ترین بخش خصوصی در این واگذاری مورد توجه قرار گرفتند و مزایای بسیاری را به خود اختصاص دادند. شرکتهای تعاونی همچنین از مزایای معافیتهای مالیاتی در برخی از انواع تعاونیها برخوردارند.

*تفاوت تعاونی ها و شرکتهای تعاونی

تعاونی ها دارای افراد حقیقی ولی شرکتهای تعاونی سهم حقوقی دارند که همین مهم سبب می شود تا هر بنیه مالی بتواند در تعاونی دارای سهم باشد . خود شرکتهای تعاونی هم بر دو نوع عام و خاص استوار هستند که در نوع عام عضویت برای همه آزاد اما در نوع خاص عضویت در آن برای گروهی خاص مانند کارگران ، دانشجویان ، کشاورزان ، زنان ، پزشکان ، وکلای دادگستری ، اعضاء هر صنف و مشاغل خاص و نظایر اینها با رعایت شرایط آزاد تعیین می‌شود.

تجربه اقتصادی نشان داده است که شرکتهای تعاونی بازوی خوب دولت در توزیع بهینه محصولات هستند .

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار