مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به ظرفیت‌های مهم گردشگری در این استان گفت: سمنان باید به مقصد گردشگری در کشور تبدیل شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط ‌عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، محمدحسین بحرالعلومی در نشست صمیمانه با کارکنان اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر استان سمنان برای گردشگران به عنوان استان مقصد تعریف نشده و بیشتر مسافران از این استان عبور می‌کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از آثار تاریخی استان سمنان در کشور بی‌نظیر است، گفت: سمنان می‌تواند از نظر گردشگری مانند یزد پیشرفت کند ولی به دلیل کمبود زیرساخت ها و معرفی کم، به جایگاه قابل قبولی از نظر جذب گردشگر نرسیده است.

بحرالعلومی، تبدیل خانه‌های تاریخی به هتل سنتی، ایجاد زیرساخت ها و معرفی هر چه بیشتر استان سمنان را به عنوان راه های پیشرفت حوزه گردشگری این استان عنوان کرد و افزود: باید زمینه آسایش گردشگران در استان فراهم شود.

وی ورود گردشگران به استان را زمینه ساز اشتغال و توسعه استان سمنان دانست و ارائه راهکار مناسب برای جذب هر چه بیشتر گردشگران به استان را خواستار شد.

معاونان و کارکنان اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان نیز در این نشست به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

کاروانسرا و بنای تاریخی آب انبار عمارت میامی مرمت شد

بر اساس این گزارش، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی گفت: کاروانسرا و بنای تاریخی آب انبار عمارت میامی مرمت شد.

حمیدرضا حسنی افزود: در این مرحله از مرمت، کار بندکشی سردر و جداره بیرونی، جمع آوری و سم پاشی علف های هرز و نیز آجرفرش و مرمت موضعی پشت بام کاروانسرای تاریخی میامی صورت گرفت.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی خاطرنشان کرد: این بنای تاریخی در مرکز شهر میامی واقع شده و از کاروانسراهای زیبای عهد صفوی و تقریبا سالم بر جای مانده است.

حسنی با اشاره به اینکه این کاروانسرا به فرم حیاط مرکزی و از نوع چهار ایوانی است که با آجر ساخته شده است اظهار کرد: ورودی این بنا که به شکل هشتی و در دو اشکوب است، در ضلع شمالی کاروانسرا قرار دارد.

وی گفت: در سردرب ورودی کتیبه های سنگی حجاری و نصب شده است که تاریخ ساخت و بانی آن درج شده و از این حیث منحصر به فرد است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی بیان کرد: این کاروانسرا با زیربنای پنج هزار و 250 مترمربع به شماره 1718 در سال 1365 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حسنی به مرمت آب انبار تاریخی عمارت میامی نیز اشاره کرد و گفت: در این مرحله از مرمت، کار بندکشی بازسازی پله ها، اصلاح ناودان ها، ساخت و نصب درب فلزی، جمع آوری و سم پاشی علف های هرز و نیز مرمت پشت بام صورت گرفت.

وی عنوان کرد: در سمت راست کتیبه ورودی آب انبار بر روی دو عدد آجر مربع شکل نام بانی آب انبار به طور برجسته (1271 قمری) اشاره شده و در دیوار ضلع غربی به ارتفاع 5/1 متر بر روی یک ردیف از آجرها نام واقف نوشته شده است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی گفت: از این آب انبار درگذشته برای ذخیره آب آشامیدنی در دوره های مختلف استفاده می شده است.

حسنی خاطرنشان کرد: آب انبار عمارت میامی به شماره 12270 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/م

منبع: تسنیم
برچسب ها: گردشگری ، سمنان ، آثارملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.