به گزارش
خبرنگار سیاسی اشگاه خبرنگاران؛ "سیدمحمد علوی" وزیراطلاعات در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته ضمن عرض تسلیت روز شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت: این مناسبت را به محضر مولایمان و رهبر عزیزمان، مردم شهید پرورمان و شما عزیزان نمازگذار تسلیت عرض میکنیم.
وی ادامه داد: امیدواریم پیوندمان با اهل بیت عصمت و طهارت تا آخرین لحظه عمر مایه عزت و سرافرازی همه باشد
وزیر اطلاعات با اشاره به گرامیداشت هفته دولت و روز صنعت دفاع ملی اظهار داشت: این روز را به سنگرداران دفاع ملی جمهوری اسلامی ایران این مناسبت را تبریک میگوییم و توفیق آنها را در نوآوری و نوپردازی و افزایش بنیه بازدارندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی را از خداوند متعال مسئلت داریم.
وی تصریح کرد: امام صادق(ع) شیخ الائمه فرصتی یافت که در تبیین مکتب فقهی اسلام بیش از هر امام دیگری نقش آفرینی کند؛ نقشهایی که ائمه ما آفریدند مکمل یکدیگر است کار آنها از همدیگر جدا نبود، هر یک کار امام قبلی را به کمال رساندند و همه آنها کار رسول گرامی اسلام(ص) را ادامه دادند؛ نقشی که ائمه ما ایفا کردند در ادامه نقشی بود که رسول گرامی اسلام(ص) ایفا کردند و همان جایگاهی را داشتند با مختصر تفاوت که رسول گرامی اسلام(ص) داشتند.
علوی در ادامه افزود: به تعبیر امام راحل رسول گرامی اسلام(ص) دارای سه حیث و جایگاه بودند؛ حیث نبوت، حیث فصل خصومت و حیث زعامت؛ از نظر حیث نبوت رسول گرامی اسلام(ص) کارش این بود که وحی را از خداوند دریافت میکرد و به انسانها ابلاغ میکرد؛ بیآنکه در وحی نازل شده کم و کاستی یا افزایشی بدهد به لحاظ فصل خصومت زمانی که بین مسلمانان دعوا و نزاعی میشد این اتفاق میافتاد پیامبر بر اساس فرمولهای قضایی اختلاف میان مردم را حل میکرد و به لحاظ حیث زعامت رسول گرامی اسلام(ص) در مدینه نظام سیاسی اسلامی تاسیس کردند و به عبارت دیگر حکومت اسلامی تاسیس کردند و خود حضرت در راس حکومت اسلامی قرار داشتند و به تعبیر دیگر سلطان اسلام زعیم اسلام و رئیس حکومت اسلامی بودند.
وزیر اطلاعات بیان کرد: بعد از رسول گرامی اسلام(ص) مسئله وحی منقطع شد و بحث نبوت تمام شد که پیامبر اکرم خاتم الانبیا بود ائمه طاهرین بعد از پیامبر اکرم همین مسیر را باید ادامه میدادند و همین نقش را ایفا میکردند ولی به جای دریافت وحی و ابلاغ آن به مردم بیان وحی را داشتند چون یکی از رسالتهای رسول اکرم تبیین وحی بود خداوند وحی را نازل کرده تا برای مردم بیان کنی چه چیزی از خدا برای آنها نازل شده است.
وی در ادامه تاکید کرد: امام بر او وحی نازل نمیشد وحی را ابلاغ نمیکرد اما وحی را که بر پیامبر اکرم نازل شده بود ائمه ما باز میکردند روشن میکردند تبیین میکردند این است که ائمه ما مانند رسول اکرم هم مسئولیت هدایت جامعه را به احکام اسلام به شرع مقدس اسلام داشتند هم مسئولیت اجرای احکام اسلام و مدیریت سیاسی جامعه و مدیریت قدرت جامعه را داشتند در هر یک از این زمینهها ائمه ما نقش خود را ایفا کردند.
علوی با اشاره به نقش علمی و فکری و سیاسی امام صادق(ع) اظهار داشت: امام صادق(ع) از لحاظ علمی کار ابا و اجداد طاهرین خود را دنبال کردند بزرگترین مکتب فقهی را بنا گذاشتند مکتبی که امام صادق(ع) بنا نهادند در ادامه حرکتی بود که حضرت امیر(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و امام باقر(ع) دنبال کرده بودند با این تفاوت که شرایط در زمان ائمه گذشته متفاوت با شرایط امام صادق(ع) بود.
وزیر اطلاعات افزود: در زمان ائمه شرایط به گونهای بود که ائمه زمینه پاسخگویی به مسائل شرعی هم از آنها سلب شده بود امام مجتبی در شرایطی بود در زمان معاویه که کمتر کسی جرات میکرد سراغ امام مجتبی برود یا سراغ امام حسین(ع) برود و از آنها مسئله شرعی بپرسد خیلیها این جایگاه را برای حسنین قائل نبودند .
وی بیان داشت: بعد از شهادت امام حسین(ع) در کربلا وضعیت بدتر شد، خفقان حاکم شد، کسی جرات نمیکرد در خانه امام سجاد(ع) برود و عرض کند "یابن رسول الله مسئله شرعی دارم" امام صادق(ع) میفرماید "بعد از جریان حضرت سیدالشهدا مردم از در خانه اهل بیت برگشتند و فاصله گرفتند مگر 4 نفر یحیبن ام طبیب، جبیربن هند، جابربن عبدالله انصاری و ابوخالد کابلی و میرفتند" پیش امام سجاد(ع) سوال و مسئله میپرسیدند.
علوی گفت: بقیه مردم یا امام سجاد(ع) را به عنوان امام و عالم به احکام شرع
قبول نداشتند یک عده هم که قبول داشتند خفقان حاکم به گونهای بود که جرات
نمیکردند در خانه امام سجاد(ع) برود ولی امام سجاد(ع) با درایت و هوشمندی
خودشان این دیواره خفقان را ضربه زدند ابتدا در غالب دعا معارف اسلامی را
بیان کردند، دعاهای صحیفه سجادیه سرشار از مضامین علمی، فکری، سیاسی،
اجتماعی و عبادی است و بعد از آن امام سجاد(ع) شروع کردند شاگردانی را در
اختیار گرفتند و آنها را تربیت کردن تا جایی که امام سجاد(ع) 170 شاگرد
برجسته و مجتهد نظیر سعید بن جبیر، سعید بن مصیب، قاسم بن محمد، محمدبن
ابیبکر، ابوحمزه ثمالی را تربیت کردند که هر کدام از آنها در زمینه علمی
بنیانگذار زمینههای علمی و فکری برای آیندگان شدند.
وزیر
اطلاعات تاکید کرد: در تداوم امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) کار را گستردهتر
کردند و موفق شدند تا 700 نفر مجتهد و فقیه را تربیت کنند شخصیتهای
ارزشمندی مانند محمدبن مسلم، زرارت بن این، ابوبصیر، جابربن یزد جوعفی و
امثال اینها را امام باقر(ع) تربیت کردند که هر کدام از اینها یک فقیه و
مجتهد صاحب نظر بودند به گونهای که بعضی از اینها خود امام باقر(ع) به
اجتهادشان تاکید میکرد.
وی تصریح کرد: امام صادق(ع) از چنان
جایگاهی برخوردار شده بودند که وقتی در ایام حج به مکه مشرف میشدند در
مسجد الحرام همه دور امام صادق(ع) را احاطه میکردند و از خرمن علم و دانش
امام صادق(ع) بهرهها میبردند و با هدایت امام صادق(ع) نگارش کتابهای
حدیث توسط اصحاب شروع شد کتابهای حدیثی نوشته شد که نهایتا تا 6000 هزار
کتاب برآورد کردند و اساسیترین این ها را 400 تا به عنوان اصول اربعه حدیث
یعنی اصلهای 400 گانه حدیثی که بعدها محدثین ما اینها را در کتب اربعه
در بحار الانوار و وسایل الشیعه جمع آوری کردند و امروز همینها محل رجوع
فقها است.
علوی اظهار داشت: مکتب امام صادق(ع) به گونهای بود که
در آن زمان از امام صادق(ع) به عنوان بخشندهترین و برجستهترین چهره علمی
دوران خودش ترسیم چهره کرد این برای حکومت نوپای بنی عباس قابل تامل نبود
امام صادق از خلا قدرت و دوران درگیری بن العباس و بنی امیه استفاده کردند
پایههای مکتب علمی خودشان را محکم کردند و رسیدن به مرحلهای که بنالعباس
دیدند که برخورد با امام صادق(ع) برایشان امکان پذیر نیست چون صورت ظاهر
مطلب این بود که امام صادق(ع) مشغول کار علمی و تربیت شاگرد و تربیت
انسانها هستند.
وزیر اطلاعات افزود: با این شخصی که کار تربیت
میکند برخورد حکومت توجیح ندارد دستگاه بن العباس آمدند مکتبهای انحرافی
را ایجاد کردند ابتدا در قالب اسلام در برابر امام صادق(ع) مکتب درست
کردند ولی هیچ چیزی از رونق مکتب علمی امام صادق(ع) کم نکرد آمدند مقررات
مالی وضع کردند که هر کس در جلسه درس جعفر بن محمد حضور پیدا کند باید یک
درهم مالیات دهد و اگر به مکتبهای دیگر برود هر جلسه یک درهم به او حقوق
میدهند؛ این ترفندها برای این بود که عظمت علمی امام صادق(ع) بکاهد.
وی
بیان داشت: بعضی از یاران امام صادق(ع) ترفندی به کار میبردند و میرفتند
جلسه دیگران یک درهم را میگرفتند و بعد سر جلسه امام صادق(ع) این یک درهم
را تحویل میدادند امام صادق(ع) دیدند اینها که تمکن پول یک درهم جلسه را
ندارند وی را خواستند و گفتند فلانی شما که توان مالیت که زیاد نیست چون
شیعه تحت تحریم اقتصادی بودند همه خرده پا بودند و امکان کار اقتصادی
گسترده و اساسی را به شیعه نمیدادند.
علوی گفت: شاگردان امام
صادق(ع) همه از نظر اقتصادی در حد پایینی بودند امام صادق(ع) میدیدند که
این شاگردشان که توان مالی ندارد که هر جلسه یک درهم بدهد و در جلسه حضور
پیدا کند سوال کردند که شما یک درهم مرتب از کجا می آورید و در جلسات حضور
پیدا میکنید عرض کرد یابن رسول الله اینها میخواهند درس شما را خلوت
کنند من هم آمدم و یک برنامهای تنظیم کردم میروم آنجا و یک درهم را
میگیرم و میارم اینجا تحویل میدهم که از درس شما نمانم و درس شما خلوت
نشود حضرت فرمود "اگر شما درس مرا نیایید مشکل نیست اما وقتی به آن جلسات
میروید سیاهی لشکر میشوید و اونجام اینها سیاهی لشکر میخواهند کمک به
ظلم آنها نکن و آنجا نرو سر جلسه ما هم لازم نیست بیایی تا این که شرایط
عوض شود".
وزیر اطلاعات ادامه داد: وقتی دشمنان اهل بیت دیدند که
موفق نشدند مکتب علمی امام صادق(ع) را این طور از رونق بیندازند امواج
علوم وارداتی را با ترجمه کتابهای هندی، سریانی، یونانی و امثال اینها
آغاز کردند و تفکرات ماتریالیستی، مادی و انحرافی مختلف وارد دنیای اسلام
شد و کار امام صادق(ع) دفاع از فرهنگ اصیل اسلامی است.
وی در
ادامه تاکید کرد: امام صادق(ع) به تربیت شاگردانی پرداختند که بتوانند در
عرصههای مختلف از اسلام و فکر اسلامی دفاع کنند و این چنین امام صادق(ع)
اسلام و فرهنگ اسلام را از این که آسیبی ببیند حفظ کردند.
علوی
تصریح کرد: امام صادق(ع) در کنار ایفای این نقش علمی بیبدیل نقش سیاسی
خودشان را به نحو احسنت ایفا کردند در شرایط خفقان اقتضا میکرد که کار
سیاسی با پوشش در خفا انجام شود لذا بحث تقیه در زمان امام باقر و امام
صادق(ع) شروع میشود مسئله رازداری جدی گرفته میشود چه امام باقر و چه
امام صادق(ع) به یارانشان تاکید میکنند که این اسرار شما را نباید دشمن
بداند.
وزیر اطلاعات اظهار داشت: آن طور که مقام معظم رهبری
استنباط میکنند به واقعیت نزدیکتر و صحت دارد مقام معظم رهبری در سالها
قبل از انقلاب بحثی زیبا و مختصر و مفید راجع به امام صادق(ع) داشتند که
همان وقت به صورت جزویی چاپ شد و توفیق بهرهگیری از آن را داشتیم.
وی
افزود: مقام معظم رهبری بر روی اصحاب سر انگشت میگذارند و میفرمایند این
اصحاب سر اصحاب تشکیلات سیاسی مخفی امام باقر و امام صادق بود که اسرار
تشکیلات سیاسی را اینها داشتند و تاکید این دو امام بزرگواراین بود که این
اسرار نباید لو برود دشمن نباید بداند امام صادق(ع) از نظر سیاسی چه کار
میکند، دشمن نباید بداند که وضعیت سیاسی امام صادق(ع) کجای کار است و لذا
وقتی از این اسرار چیزی بازگو میشد باعث ناراحتی امام باقر و امام صادق(ع)
میشد.
علوی بیان داشت: امام باقر و امام صادق(ع) و دیگر
امامان برای ایفای نقش سیاسی خود مجبور بودند سه کار را انجام دهند از یک
طرف با بیان وضعیت حکومت حاکم نامشروع بودن آن را برای مردم روشن کنند
الگوی مطلوب حکومتی اسلام را ارائه کنند، مردم را آگاه کنند و آماده کنند
که برای عبور از حکومت نامشروع و رسیدن به حکومت مطلوب اسلامی حاضر به
جانفشانی شوند و همه ائمه ما در این مسیر قدم برداشتند و نقش ایفا کردند و
لذا در زیارت جامع از آنها یاد میکنیم. چهرههای برجسته سیاسی ائمه
طاهرین(ص) بودند
وزیر اطلاعات گفت: در جای جای زندگی امام صادق(ع)
و امام باقر(ع) و دیگر ائمه ایفای این نقش سیاسی را ملاحظه میکنیم حتی آن
عرصههایی که بعضی از افراد در یک برداشت سطحی تصور میکنند این نشان
دهنده فعالیت سیاسی نکردن امام است و امام از فعالیت سیاسی گریزان بود
همانها هم نشان دهنده کار سیاسی امام صادق(ع) بود.
وی با بیان این که امام صادق(ع) سیاسی بودن تاکید کرد: ایشان با مسائل به
صورت سیاسی برخورد میکردند علتش هم این است که آقای ابوسلمه خلال در کنار
نامهای به امام صادق(ع) نامهای به عبدالله بن حسن بن حسن مجتبی مینویسد
نوه امام حسن مجتبی نامه را برمیدارد و خوشحال خدمت امام صادق(ع) میرود و
عرض کرد کار دارد جور میشود حضرت فرمود کار چی. گفت: کار امامت و رهبری
ما اهل بیت فرزندان علی و زهرا زمینه فراهم میشود. حضرت فرمود چه طور
زمینه فراهم میشود جواب داد که ابوسلمه خلال که عراق بر روی انگشت آن
میچرخد نامهای به من داده که اجازه میدهید من به نام شما به عنوان رهبر
دنیای اسلام خطبه بخوانم این بن العباس که قابلیت ندارد شما بچههای
پیغمبرید امام صادق(ع) لبخندی زدند و گفتند ساده نباش باور نکن.
علوی
ادامه داد: عبدالله یک مقداری برآشفته شد و گفت پسرعمو هر وقت که دست ما
به کاری بند میشود و به قدرت برسیم رهبری را در دست بگیریم شما نقش منفی
ایفا میکنید امام صادق(ع) من چه نقش منفی را ایفا کردم من میگویم گول این
چیزها را نخور مگر ابوخالد را شما فرستادید به کوفه اینها دعواشان شده و
میبیند در دستگاه بن العباس جایگاهی ندارد دنبال این است که برود زیر علم
یک فرد دیگری هدف خودش را دنبال کند او که اعتقادی به صلاحیت من و تو ندارد
میخواهد به نام ما پرچم بلند کند و هدف سیاسی خود را دنبال کند و با این
هدف نامه ابوخالد را آتش میزند.
وی گفت: امامان ما تشنه قدرت
نبودند تا به هر وسیلهای به دنبال قدرت بروند و آن را به دست بیاورند ائمه
ما حکومت و بنای حکومت اسلامی را به عنوان یک وظیفه واجب میدانستند و از
راهکارهای صحیح شرعی به سمت آن میرفتند تشکیلات سیاسی و اصحاب سر درست
میکردند.
علوی با بیان این که مبارزه شیعیان تنوری میخواهد
بیان داشت: هر وقت شیعیان تنوری گرد امام صادق(ع) جمع شوند امام صادق(ع)
میتواند قیام کند. امام راحل گفت که جوانهای این مملکت مانند هارون مکی
شیعی تنوری دورش جمع شدند و نظام مقدس جمهوری اسلامی را بنیانگذاری کرد
امروز این شیعههای تنوری زیر پرچم ولایت و نایب امام زمان مقام معظم رهبری
جمعند مقام معظم رهبری با صلابت نظام مقدس اسلامی را از پیچ و خم توطئههای
دشمنان اسلام حفظ کردند.
وزیر اطلاعات گفت: دشمنان امام صادق(ع)
این نقش امام صادق(ع) را خوب درک میکردند لذا مرتب امام صادق(ع) را احضار و
تهدید میکردند و تحت فشار قرار میدادند شاگردانش را اذیت میکردند حتی
به خانه حضرت حمله کردند و خانه را به آتش کشیدند زنها اتاق به اتاق
میرفتند شیون میکردند و دیدند به دیوار تکیه داده و اشک از دیدگان امام
صادق(ع) میبارد گفتند یابن رسول الله به خاطر این که خانه آتش گرفته؟ حضرت
فرمود من الان زندهام دارم میبینم این زن و بچهها امیدشان و تکیهشان
به من است اما با این حال ببین این آتش چه قدر اینها را نگران و وحشت زده
کرده که این طور وحشت زده از اتاقی به اتاق دیگر میروند چه کشیدهاند زن و
دختر جدم اباعبدالله که خیمههایشان را به آتش کشیدند و همه عزیزانشان را
به شهادت رسانده بودند اما مانند امروزی هم دشمن این تکیهگاه را از
خانواده امام صادق گرفت و ناله و شیون زن و بچه امام صادق(ع) از خانهاش
بلند شد.
انتهای پیام/