بیماری نقص ایمنی اولیه، طیف وسیعی را شامل می‌شود که از علائم خیلی ساده و قابل درمان تا نقص شدید سیستم ایمنی را شامل می‌شود.

نیما رضایی، متخصص ایمونولوژی و مدیر بیمارستان مرکز طبی کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: 220 نوع بیماری ایمنی اولیه شناخته شده است که از طیف خیلی خفیف شروع می‌شود. بیماری کمبود ایمو‌نوگلوبولین hga که با علائمی نظیر سرما‌خوردگی و اسهال ظاهر می‌شود، نوع بسیار خفیف این طیف است که طبق آمار از هر 650 تا 700 نفر، در ایران 1 نفر به این بیماری مبتلا است و طبق آماری که در کشور آمریکا گرفته شده، از هر3 هزار نفر در دنیا، 1 نفر مبتلا به نقص hga است.

رضایی ادامه داد: دردسر دیگر طیف بیماری‌های نقص ایمنی اولیه، نوعی از این بیماری است که در صورت عدم تشخیص، کودک یک سالگی خود را شاهد نخواهد بود و قبل 1 سالگی از بین می‌رود.

این متخصص ایمونولوژی گفت: در سال 92، 185 بیمار به نقص ایمنی اولیه به مرکز طبی کودکان مراجعه کردند که این تعداد 85 مورد آنها تحت پوشش کامل مادی در این مرکز قرار گرفتند. طبق آخرین آمار در کشور که تا به امروز ثبت شده، بیش از 1500 مورد کودک مبتلا به نقص ایمنی اولیه شناسایی شده است که پیش‌بینی می‌شود، تعداد بیماران در کشور بیش از این آمار ثبت شده باشد.

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار