سیستم دفاعی و ایمنی بدن، وظیفه محافظت از بدن در مقابل عوامل بیماری را بر عهده دارد و اگر این سیستم دچار اشکال شود، بیماری نقص ایمنی ایجاد می‌شود.

نیما رضایی، متخصص ایمونولوژی و مدیر بیمارستان مرکز طبی کودکان، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: نقص ایمنی و خود ایمنی، اصطلاحاتی هستند که نیاز است مردم در مورد آن‌ها بیشتر بدانند. در مورد بیماری‌های خود ایمنی، بدن، سلول‌های خودی و ناخودی را نمی‌شناسد و گاهی به ارگان‌های خود بدن حمله می‌کند و طیف خفیف تا شدید دارد. به عنوان مثال، آلرژی و آسم، انواع خفیف بیماری‌های خود ایمنی هستند که سلول‌های دفاعی بدن زیاد می‌شوند ولی بیماری خوش خیم و قابل درمان و کنترل است.

رضایی در ادامه گفت: در بیماری نقص ایمنی، سیستم دفاعی بدن دچار ضعف می‌شود که دو نوع نقص ایمنی اولیه و ثانویه قابل ذکر است. نقص ایمنی ثانویه که به دلیل یا دلایلی در فرد ایجاد می‌شود؛ مانند HIV، انواع سرطان‌ها، مشکلات ناشی از شیمی درمانی، رادیوتراپی، برداشتن طحال و سوء تغذیه شدید و...

این متخصص ایمونولوژی گفت: در نقص ایمنی اولیه که بیش از 220 نوع بیماری مختلف است، یک نقص ژنتیکی در ساختار ژنی فرد وجود دارد که او را مستعد حمله عوامل بیگانه به بدن، عفونت‌های شدید و فرصت طلب و مزمن می‌کند.

رضایی تشخیص به موقع و درمان مناسب را در بهبود روند بیماری نقص ایمنی اولیه بسیار مهم دانست و گفت: این افراد در صورت تشخیص و درمان به موقع و درست، می‌توانند زندگی طبیعی داشته باشند، به شرط اینکه تا پایان عمر، داروها را درست مصرف کنند.

در پایان توصیه می‌شود عفونت‌های مکرر گوش، ریه و سینوس در کودکان جدی گرفته شود و والدین از مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک بپرهیزند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.