به گزارش
خبرنگار فناوریهای نوین باشگاه خبرنگاران و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ششمین جلسه کارگروه سامانههای نوین مدیریت ترافیک هوایی، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی با موضوع ملی ناوبری هوایی (PBN) امروز صبح تشکیل شد.
در این جلسه کاپیتان سیدمحمود تدین، مسئول کارگروه سامانههای نوین مدیریت ترافیک هوایی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ایجاد ارتباط میان کارگروهها و شرکتهای دانش بنیان را از جمله اهداف برگزاری این گونه جلسات عنوان کرد و گفت: خروجی این جلسات باید به ایجاد فعالیت برای شرکتهای دانش بنیان بینجامد.
وی افزود: اگر چه کشور ما در بحث تولید قطعات هوایی در بخشی از موارد به خودکفایی رسیده است، اما امر حیاتی برای موفقیت در این گونه تولیدات استانداردسازی قطعه مورد نظر است.
به گفته وی قوانین حقوقی اجازه تولید قطعات هوایی بدون رعایت استانداردهای تعریف شده در ایکائو (سازمان بینالمللی هوانوردی کشوری) را به هیچ کشوری نمی دهد از این رو باید مرکزی برای تعریف و تایید استاندارد قطعات هوایی و دیگر ابزارهای مرتبط با این صنعت در کشور دایر شود که در پی آن شرکتهای دانش بنیان از بلاتکلیفی نجات یابند.
تدین از شکل گیری کارگروه "زنجیره تامین" در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری خبر داد و تصریح کرد: با فعال شدن این کارگروه میتوان شرکتهای دانش بنیان را درگیر ساخت قطعات و فناوریهای مرتبط با سامانههای نوین هوایی و هوانوردی کرد.
همچنین مهندس نادر ودادیان با اشاره به حیاتی بودن بحث نوآوری در صنعت هوایی کشور توجه به بحث ارتباطات را در این صنعت خواستار شد و گفت: تعداد پروازهای عبوری در آسمان کشور آبروی صنعت هوایی ماست.
به گفته وی برای افزایش پروازهای عبوری در آسمان کشور نیازمند تجهیز سیستم هوایی به "VDL" ارتباطات از طریق داده هستیم در غیر این صورت ایران به جزیره هواپیمایی تبدیل می شود که فقط پرواز داخلی در آن امکان پذیر است.
علی اکبر گلرو خاطرنشان کرد: صنعت هوایی کشور از نبود نقشه راه رنج میبرد از این رو نیازمند ترسیم این نقشه آن هم بر اساس حقایق هوانوردی کشور هستیم.
در ادامه این جلسه غلام سریزدی مسوول مگاپارک ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی خواستار برقراری ارتباط کارگروهها با پارک علم وفناوری کشورهای مختلف دنیا شد و افزود: اگر بتوانیم در برگزاری همایشهای مرتبط با صنعت هوایی از وجود اساتید وکارشناسان خارجی بهره بگیریم می توان امید به رشد و تولید فناوری نوآورانه از طریق شرکتهای دانش بنیان هوایی در کشور داشت.
به گفته اعضای کارگروه سامانههای نوین و مدیریت ترافیک هوایی اگر مصوبات این کارگروه اجرایی و عملیاتی شود میتوان امید به موفقیت فعالیت دیگر کارگروه های ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی داشت.
انتهای پیام/