مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی خام‌فروشی را بزرگ‌ترین چالش معادن کشور و آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: توسعه شهرک‌های صنعتی و صنایع فرآوری در راستای استفاده بهینه از منابع معدنی در استان ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، صابر پرنیان در همایش منطقه‌ای صنعت سنگ کشور به مرکزیت شهرستان ارومیه که در سالن آمفی‌تئاتر شهرک فناوری الکترونیک و صنایع غذایی ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: خام‌فروشی بزرگ‌ترین چالش معادن کشور و آذربایجان غربی محسوب می‌شود، معادنی که به عنوان صنعت جایگزین نفت و محور توسعه استان مطرح است.

وی اضافه کرد: معادن به عنوان محور توسعه مطرح بوده که متاسفانه در استان آذربایجان غربی تبدیل به نگاه حسرت مردم، آلودگی محیط زیست و انتقال ثروت استان به خارج از استان شده و اشتغالی که مردم انتظار داشتند، از معادن بهره ببرند با خام‌فروشی به ناامیدی تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: عمده بهره‌برداران معادن در استان غیربومی هستند و صنایعی که باید در کنار معادن راه‌اندازی شود، تا کنون محقق نشده است.

وی افزود: در این راستا چند موضوع از جمله تولید علوم پایه زمین شامل مطالعات کامل ژئو شیمی، ژئو فیزیک، GIS، تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و برنامه حاکمیتی اکتشاف در استان و کشور، بحث سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجی در استفاده بهینه از منابع به ویژه منابع سنگی استان و ایجاد شهرک‌های تخصصی فرآوری محصولات سنگی و ایجاد کارخانجات فرآوری در کنار معادن که بتواند ارزش افزوده و ثروت در استان ایجاد کند، مطرح است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی اعلام کرد: امید است با ایجاد خوشه‌های صنعتی و توسعه خوشه‌ها و ایجاد مثلث خوشه‌های صنعتی، دولت و دانشگاه‌ها شاهد استفاده بهینه از منابع خدادادی باشیم.

پرنیان گفت: با وجود بحران کم‌آبی سال‌های آتی به عنوان اصلی‌ترین چالش کشور در حوزه اشتغال مطرح خواهد بود و نیاز است در کنار حفظ تولیدات کشاورزی بتوانیم اشتغال کشور را از اشتغال کشاورزمحور به اشتغال صنعت‌محور و تولیدمحور تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی در پایان خاطرنشان کرد: سرانه صادرات صنعتی کشور در سال 2013، 220 دلار است که در کشور ترکیه این رقم 12 برابر است.

در راستای راه‌اندازی شبکه فراگیر خوشه سنگ کشور و حساس‌سازی مدیران و متولیان حوزه سنگ و صنایع وابسته از استان‌های مختلف کشور عاملان خوشه‌ها، تجار و بازرگانان این بخش و نیز ذی‌نفعان کل شبکه خوشه‌های سنگ دومین همایش منطقه‌ای صنعت سنگ کشور به مرکزیت شهرستان ارومیه در محل سالن آمفی‌تئاتر شهرک فناوری الکترونیک و صنایع غذایی ارومیه برگزار شد.

شایان ذکر است؛ همزمان با برگزاری این همایش نمایشگاه دائمی سنگ‌های تزیینی در شهرک فناوری الکترونیک و صنایع غذایی ارومیه با حضور معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی افتتاح شد/ش/ن.

برچسب ها: خام ، شرکت ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.