بازرس اتحادیه سنگبری‌های اصفهان گفت: اگر دستگاه خوب و استاندارد به ایران وارد شود دیگر نیازی به واردات سنگ‌های ساختمانی نیست .

روح الهی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان عمده مشکل این حرفه را غیر استاندارد بودن دستگاه عنوان کرد و گفت: این مساله موجب می‌شود تا در تولیدات سنگ به مشکل بر خورد کنیم و این موجب افزایش واردات می‌شود .

وی گفت: دولت با کشورهایی که دستگاه ساز هستند مشارکت کند تا دستگاه خوب وارد و یا در داخل تولید شود .

وی با انتقاد از بی توجهی دولت در ساماندهی صنعت سنگ اظهار داشت: ایران بزرگترین منبع بزرگ سنگ دنیا است و بالغ بر 20 معدن سنگ در ایران وجود دارد.

روح الهی گفت : گمرک اجاره وارد کردن دستگاه ها را نمی دهد و حتی تا یک سال ونیم دستگاه ها در گمرک می ماند و اجازه خارج کردن آن نیست .

وی با بیان اینکه در ایران نیز دستگاه ساز خوب وجود دارد افزود: دستگاه ساز ایرانی جوابگوی 5000 کارگاه سنگبری نیست .

روح الهی با بیان اینکه رقم وجود سنگ در کشور نجومی است اظهار داشت: دولت با وارد کردن دستگاه ها و حل مشکلات گمرکی می‌تواند ایجاد اشتغال و در آمد کند.

بازرس اتحادیه سنگبری‌های اصفهان گفت: در حال حاضر عمده واردات سنگ نما از کشور‌های چین، ترکیه و افغانستان صورت می‌گیرد.

مالکی رییس اتحادیه سنگبری‌های اصفهان هم در خصوص واردات صنعت سنگ گفت: تا حدودی مجلس جلوی واردات سنگ را گرفته است اما همچنان شاهد واردات سنگ هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در گذشته سنگ‌های تزیینی وارد می‌شد افزود : اما در حال حاضر سنگ‌های ساختمانی به خصوص از افغانستان وارد کشور می‌شود.

فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی  نیز با تایید مشکل صنعت سنگ گفت: صنعتگران باید سمت تکنولوژی‌های روز بروند سنگیری باید سمت شرکت‌های بزرگ صنعتی بروند.

وی استخراج سنگ در کشور را سنتی دانست و گفت : از حدود 20 سال پیش ماشین آلاتی در کشور آمد هم اکنون این دستگاه‌ها قدیمی شده و سنگبری‌های ما از روش سنتی استفاده می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سنگ بری که تکنولوژی قدیمی دارند زمینه رقابت با بازار جهانی ایجاد نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که مجلس برای حل این مشکل چه اقدامی کرده است اظهار داشت: قانون رفع موانع تولید یکی از قوانین حمایتی این مساله محسوب می‌شود.

وی ایجاد خوشه‌ها و تشکیل کنسرسیوم ها، برند و نشان تجاری داشتن از جمله راهکار‌های حمایتی این صنعت دانست. 

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.