همایش علمی و فرهنگی بین الادیانی تحولات منطقه و رویکرد ادیان توحیدی در همزیستی اعتلایی و خشونت زدایی، با حضور نمایندگان پنج دین اسلام، زرتشتی، مسیحی، یهودی و صابئین در اصفهان برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، رییس دبیرخانه ادیان توحیدی با اشاره به برگزاری همایش سالیانه این دبیرخانه در ایام دهه فجر، گفت: خشونت های صورت گرفته در منطقه دبیرخانه را بر آن داشت تا با برگزاری اجلاسی فوری به بررسی مسائل منطقه و بیان همدلی و صفا ویک رنگی ادیان توحیدی در همزیستی اعتلایی و خشونت زدایی بپردازد.
حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی افزود: تمام ادیان توحیدی با خشونت مبارزه کرده اند و اقدامات خشونت گرایانه در آیین هیچ پیامبری نیست.
وی تصریح کرد: جهاد نیز نوعی دفاع در برابر خشونت و جنگ تحمیلی است و از همین رو امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب وزارت جنگ را به نام وزارت دفاع تغییر نام دادند.
رییس دبیرخانه ادیان توحیدی با اشاره به فعالیت این دبیرخانه از سال 89 گفت: هر چه از عمر این دبیرخانه می گذرد با مشاهده حرکت های تفرقه افکنانه ضرورت فعالیت آن بیشتر می شود.
وی خاطر نشان کرد: ادیان توحیدی باید بیش از پیش در راستای همدلی و توسعه همکاری های بین الادیانی بر مبنای ایمان به خدا و عمل صالح گام بردارند و با برداشت های غلطی که دین را از مسیر اعتدال به انحراف می کشاند مقابله کنند.
وی تصریح کرد: بعثت انبیا لطف الهی در هدایت انسان ها بوده است و امروز بیش از هر زمانی باید به نقاط مشترک ادیان و وجه رحمانی دین تاکید کرد.
دبیرخانه ادیان توحیدی در پایان این همایش با صدور بیانیه ای رویکرد خشونت بار گروه های تکفیری را محکوم کرد.
در این بیانیه آمده است دبیرخانه ادیان توحیدی رفتار خشونت آمیز با پیروان ادیان و مذاهب اعم از مسیحیان، ایزدیان، مسلمانان شیعه و سنی در عراق، سوریه و سرزمین های اشغالی و سایر نقاط جهان را محکوم می کند.
در این بیانیه با بیان اینکه این اقدامات هیچ نسبتی با ادیان ندارد، از تمامی پیروان ادیان خواسته شده است هوشیارانه در جهت وحدت و یکپارچگی و وحدت کلمه گام بردارند و تلاش کنند با روشنگری در این زمینه اعتدال، عقلانیت و اخلاق را در جوامع توسعه دهند.
این دبیرخانه همبستگی پیروان ادیان و حمایت های متقابل آنان از یکدیگر را به ویژه حمایت خانواده های شیعی از مسیحیان و اهل سنت آسیب دیده در عراق را نمونه بارز همزیستی اعتلایی قلمداد کرده و آن را ارج نهاده است.
این دبیرخانه همچنین ضمن تاکید بر گام جدی رهبران ادیان در هدایت مدبرانه برای خشکانده ریشه افراطی گرایی و خشونت، از مجامع بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل، سازمان همکاری های اسلامی، جنبش عدم تعهد، یونسکو، یونیسف، صلیب سرخ و سایر نهادهای بین المللی خواسته است در این زمینه به مسوولیت خود عمل کنند


انتهای پیام
برچسب ها: اصفهان ، همزیستی ، اعتلایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.