هفتمین همایش بین المللی ادیان توحیدی با حضورعلی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در اصفهان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از اصفهان در این همایش بین المللی با شعار همدلی و همزبانی در نفی خشونت و افراط گرایی ، نمایندگانی از پیروان ادیان الهی شامل اسلام، مسیحیت، زرتشت، یهود، صابئی از نقاط مختلف جهان حضور دارند.

مهمترین اهداف این همایش آسیب شناسی فرهنگ و هویت ادیان توحیدی و ارائه راهکارها و سیاست های کارآمد برای مواجه با مسائل دینی جهان معاصر است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت ها در هفتمین همایش بین المللی ادیان توحیدی ، اظهار کرد: اصفهان شایسته این گونه همایش هاست چراکه همواره شهری پویا و با نشاط بوده است.

حجت الاسلام علی یونسی با بیان اینکه دین با دین در جنگ نیست بلکه ادیان در برابر شرک و بی دینی است، ابراز کرد: کار شرک ایجاد تفرقه و نزاع است و توحید به معنای وحدت و یگانگی است جنگ شاخص شرک است و خشونت و جنگ و سخت گیری از علائم شرک می باشد.

یونسی با بیان اینکه صلح از شاخص های توحید است، ادامه داد: شرک و توحید مراتبی دارد و بسیاری از اعمال دین داران ممکن است به شرک آلوده باشد و در قرآن انواع شرک و توحید بیان شده است اما توحید همان است که ما در بسم الله الرحمن الرحیم می گوییم.

وی با اشاره به اینکه این مفهوم خداوند رحمان و رحیم با تعابیر مختلف در همه ادیان آمده است، بیان کرد: خداوند دستور داده که انسان ها به عدالت و احسان عمل کنند و در حدیثی از پیامبر آمده که همه خوبی ها در این جمله عدل و احسان آمده است چراکه در آن همه مفاهیمی که ادیان به دنبال آن هستند آمده است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت ها با بیان اینکه برای همه انسان ها حقوقی در نظر گرفته شده و هیچ انسان بی حقی آفریده نشده است، گفت: تنظیم این حقوق در برابر یکدیگر به عهده عدالت است و تنظیم روابط عاطفی و اخلاقی بر عهده احسان است.

یونسی با بیان اینکه آنجا که عدالت و احسان نیست خدا و دین هم نیست، گفت: عدالت و احسان به وسیله فطرت انسانها تعریف می شود و وجدان ما بهترین معرف عدل و احسان است.

وی با بیان اینکه در همه ادیان سابقه بد وجود دارد، افزود: تا جهالت و تعصب است جنگ دینی و مذهبی است و به این زودی ها تعصب و جاهلیت رخت بر نمی بندد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در هفتمین همایش بین المللی ادیان توحیدی که در هتل آسمان اصفهان در حال برگزاری است، گفت: امروز توجه به ادیان توحیدی برای رسیدن به صلح و دوستی بیش از پیش احساس می شود و باید از ابزار های مختلف استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بزرگترین رویداد تحول آفرین در حوزه دین در عصر معاصر است و این همایش همواره تقویت کننده ارزشه و آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد.

وی توفیق در برجام را تبریک گفت و تصریح کرد: در دهه نخست قرن بیستم حوزه اصفهان مرکزی به نام صفاخانه اصفهان برای گفت و گو با مسیحیان تأسیس شدو شهر اصفهان در کنار دیگر مزیت ها و ظرفیت ها به تأسیس دبیرخانه ادیان توحیدی پرداخت.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.