جعفرپور گفت: در حال حاضر 64 درصد از كل سفرهاي سواره كشور از طريق حمل و نقل عمومي انجام مي‌شود كه هدف برنامه توسعه حمل و نقل عمومي 75 درصد بوده است كه در مدت باقيمانده برنامه پنجم در صورت حمايت هاي لازم احتمال رسيدن به هدف برنامه وجود دارد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از ستاد حمل و نقل سوخت، امير جعفرپور، در نشست تخصصي هم‌انديشي سياست‌هاي كلي و مفاد پيشنهادي براي توسعه حمل و نقل عمومي در برنامه ششم توسعه با اشاره به اسناد بالا دستي و سياست هاي كلي حمل و نقل گفت : سياست هاي كلي حمل و نقل كه در سال 79 ابلاغ شد به سياست هاي كلي اصلاح الگوي مصرف ، سياست هاي كلي اشتغال و اقتصاد مقاومتي اشاره دارد كه جزء مباني اصلي است و بايد در برنامه ششم به آنها دستيابي پيدا كرد
 
وي با اشاره به آيين نامه ها يي كه در چند سال اخير مصوب شده است  افزود: در سالهاي اخير چند آيين نامه در حوزه حمل و نقل به تصويب رسيده است كه از جمله مي توان به آيين نامه  مديريت حمل و نقل روستايي اشاره كرد كه در 4 ماه اخير مصوب شده است.
 
دبير اين  نشست همچنين در خصوص سهم حمل و نقل عمومي در سفر هاي درون شهري گفت: در حال حاضر 64 درصد از كل سفرهاي سواره كشور از طريق حمل و نقل عمومي انجام مي‌شود كه  هدف برنامه توسعه حمل و نقل عمومي 75 درصد بوده است كه در مدت باقيمانده برنامه پنجم در صورت حمايت هاي لازم احتمال رسيدن به هدف برنامه وجود دارد.
 
معاون ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت در خصوص كلانشهر تهران نيز افزود : تهران و ساير مراكز  استان ها  بر اساس قانون مي بايست تا پايان سال 94 به سهم 80 درصدي حمل و نقل عمومي از سفر هاي درون شهري دست يابد كه از اين ميزان بايد  20 درصد  به تاكسي،30 درصد به  اتوبوس و 30 درصد هم به حمل و نقل ريلي اختصاص يابد.
 
جعفرپور تصريح كرد : به طور متوسط در سطح كشور هزينه هر سفر معادل 2 ليتر بنزين يعني يارانه هر سفر حدود 2 هزار تومان است در حالي كه متوسط يارانه هر سفر با وسيله نقليه عمومي حدود 500 تومان است.
 
وي با مقايسه سفرهاي هوايي، ريلي و زميني تصريح كرد:‌ بر اساس آمار  تا پايان سال 92 حدود 18هزار  و 104 نفر در  سفر هاي درون و برون شهري  و تا  پايان تير ماه 93 در كل زير بخش هاي حمل و نقل4444 نفر كشته شده اند كه 99 درصد از كشته‌هاي حمل و نقل كشور در راه هاي درون و برون شهري و روستايي رخ داده است.
 
جعفرپور همچنين خاطر نشان كرد: خسارت ساليانه مشكلات موجود حمل و نقل اعم از مصرف بيرويه سوخت و بالا بودن شدت انرژي ، تصادفات، تاخير ها و آلودگي ها حدود 200 هزار ميليارد تومان است. 
 
وي در پايان اظهار داشت: تبديل هر سفر شخصي به عمومي معادل 1500 تومان براي دولت صرفه‌جويي در بر دارد كه البته هزينه ساخت و نگهداري شبكه حمل و نقل در محاسبات لحاظ نشده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار