به گزارش خبرنگار پارلمانی
باشگاه خبرنگاران، پرونده هستهای جمهوری اسلامی ایران از بدو شکلگیری انقلاب اسلامی شکل تازهای به خود گرفت و همواره یکی از موضوعات مورد مناقشه کشورمان باکشورهای غربی از جمله ایالت متحده آمریکا بوده است.
این پرونده از مهرماه سال ۱۳۸۲ تا مرداد سال ۱۳۸۴ یعنی به مدت ۲۲ ماه توسط حجتالاسلام و المسلمین حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی پیگیری میشد و پس از آن و همزمان با روی کار آمدن دولت محمود احمدینژاد به مدت ۲۶ ماه یعنی از ۲۵ مرداد ۱۳۸۴ تا ۲۸ مهر ۱۳۸۶ به علی لاریجانی دبیر وقت این شورا سپرده شد اما 2 سال بعد یعنی ۲۹ مهرماه ۱۳۸۶ پرونده هستهای جمهوری اسلامی ایران به سعید جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان سپرده شد و تا روی کار آمدن دولت تدبیر و امید توسط وی پیگری شد.
هرچند طرف مذاکره پرونده هستهای کشور در زمان حجتالاسلام و المسلمین حسن روحانی، وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان و در زمان علی لاریجانی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یعنی خاویر سولانا به همراه سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا بود اما در زمان تصدی پست دبیری شورای عالی امنیت ملی کشورمان توسط سعید جلیلی این پرونده نیز بُعد جدیدی به خود گرفت چرا که این بار طرف مورد مذاکره، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یعنی کاترین اشتون به همراه معاونان ۶ کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان شد.
پرونده هستهای ایران با فراز و فرودهایی مسیر خود را طی میکرد که به حماسه سیاسی ۲۴ خرداد 92 رسید و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مسیر پرونده هستهای کشور نیز دچار تغییر و تحول شد.
حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی که زمانی دبیر شورای عالی امینت ملی بود در راس این شورا قرار گرفت و در اولین روزهای ریاست جمهوری خود مراحل اجرایی پرونده کهن هستهای کشورمان را از شورای عالی امنیت ملی به وزات امور خارجه منتقل کرد تا شاید از بار امنیتی بودن این پرونده بکاهد و با انتخاب سیاستمدار کهنهکار، تکلیف این پروندهِ قطور را تعیین کند.
عصر روز پنجشنبه ۱۴ شهریور ماه 92 پایگاه اطلاعرسانی رئیس جمهور خبری کوتاه منتشر کرد که آمده بود: «حجتالاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی مسئولیت مذاکرات هستهای با طرفهای خارجی را به وزارت امور خارجه محول کرد».
هر چند در این متن دیپلماتیک مشخص نشده بود منظور از طرفهای خارجی چه کسانی هستند؟ اما بلافاصله بعد از انتشار این خبر، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به
باشگاه خبرنگاران گفت:
احاله مسئولیت مذاکرات هستهای به وزارت امور خارجه به عنوان یک کار تخصصی، از مسئولیت شورای عالی امنیت ملی در «تصمیمسازی» درباره این موضوع نخواهد کاست. وی افزود: در هر صورت مذاکرات هستهای موضوعی کاملا تخصصی و حرفهای بوده و وزارت امور خارجه میتواند در اجرای آن موفق عمل کند ولی
تصمیمگیری در مورد مسیر و سرنوشت حرکت جمهوری اسلامی ایران در عرصه حفظ منافع ملی در بُعد هستهای مسئولیتی فراتر از توان تصمیمگیری وزارت امور خارجه است. بروجردی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی همانند گذشته نقش خود را در دفاع و حمایت از منافع ملی کشور در تمام زمینهها خصوصا موضوع فعالیتهای هستهای ایفا خواهد کرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طبیعی است که شورای عالی امنیت ملی که رئیس جمهور در راس آن قرار دارد از بالاترین حساسیت در این زمینه برخوردار باشد و
همانند گذشته فصلالخطاب تصمیمگیریها نظر مقام معظم رهبری است.در حالی محمدجواد ظریف سکانداری وزارت امور خارجه و مسئولیت اجرایی پرونده هستهای کشور را عهدهدار شده است که در طرف غربی نیز شاهد تغییر و تحولاتی هستیم به طوری که خانم "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آبان ماه امسال جای خود را به خانم "فدریکا موگرینی" خواهد داد و علاوه بر آن وزرای خارجه 6 کشور مدعی جهان نیز شخصا وارد مذاکرات هستهای با ایران شدهاند.
اما همواره در مورد چگونگی تصمیمگیریهای هستهای مباحث مختلف وجود داشته است مبنی بر اینکه تصمیم گیریها کجا و چگونه گرفته میشود؟ آیا مقام معظم رهبری شخصا ورود میکند؟یا اینکه تیم هستهای با استناد به اعتمادی که به آنها شده در اتخاذ تصمیمات مستقل هستند؟
اما طبق آنچه علاءالدین بروجردی در جریان چهارمین مصاحبه تفصیلی خود با
باشگاه خبرنگاران گفته بود:
تصمیمگیریهای هستهای در چند حلقه در جمهوری اسلامی انجام میشود از
حلقههای کارشناسی گرفته تا مدیریتهای ارشد نظام که همیشه در ادوار گذشته و
فعلی انجام میشده است و در حال حاضر نیز وجود دارد.وی گفته بود: در دوره قبل کمیته
هستهای در دبیرخانه شورای امنیت وجود داشت که دبیر شورا هم این جلسات را
مدیریت میکرد و وزرای ذیربط نیز حضور داشتند و از مجلس نیز بنده حضور
داشتم.
نماینده بروجرد در مجلس در ادامه این گفتگو و در پاسخ به پرسش دیگر
خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا این کمیته در دولت یازدهم نیز
تشکیل شده است؟ تصریح کرده بود: در دولت جدید تاکنون( تا 23 دی 92) چنین جلسهای برگزار نشده و
معتقدم که این یک نقصی است که در روند تصمیمگیریهای هستهای وجود دارد.
اما
در پی سومین نشست مشترک دولت و مجلس که شامگاه چهارشنبه 9 بهمنماه 92 به
میزبانی بهارستان در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد اخباری از این نشست
توسط برخی نمایندگان غیر مرتبط - که ظاهرا اطلاعاتی از این موضوع نداشته و
صرفا به دنبال مصاحبه به هر قیمت هستند - به بیرون درز کرد که سریعا یک
منبع آگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران آن را تکذیب و سپس اصلاح کرد.
بر
این اساس نماینده مذکور در مصاحبه خود گفته بود "با پیشنهاد رئیس مجلس و
پذیرش رئیس جمهور، رئیس کمیسیون امنیت ملی به ترکیب تیم مذاکرات هستهای
اضافه شد"! جدا از اینکه آیا چنین اقدامی شدنی است یا خیر این منبع آگاه در
گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: یک کمیته هستهای از قبل در شورای امنیت
ملی وجود داشت که آقای بروجردی از طرف مجلس عضو آن بود.
وی افزود:
متاسفانه در دولت یازدهم از آقای بروجردی برای شرکت در این کمیته دعوت نشده
بود، بنابراین آقای بروجردی در جریان سخنرانی روسای کمیسیونهای تخصصی در
نشست مشترک دولت و مجلس از این موضوع گلایه کرد و آقای لاریجانی گفتند من
با آقای رئیس جمهور صحبت کردم و موافقت کردند که آقای بروجردی در این کمیته
حضور داشته باشد.
بنابراین گفته میشود؛ بین "تیم مذاکرهکننده
هستهای" و "کمیته هستهای شورای عالی امنیت ملی" زمین تا آسمان تفاوت است،
اینکه این نماینده چرا و چگونه چنین مسئلهای را مطرح کرده است جای تامل
دارد!
پس از آن بود که علاءالدین بروجردی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تایید خبر
باشگاه خبرنگاران مبنی بر بازگشت مجددش به کمیته هستهای شورای امنیت ملی گفت: به این کمیته مجددا باز خواهم گشت.