عبدالله باکیده کارگردان سینما در گفتگو با
خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران گفت:
جز همان سالهای ابتدایی انقلاب که گاهی کارهای شعاری سطحی انجام میشد
تا به امروز کار موفق و جدی در زمینه سینما انقلاب صورت نگرفته است.
وی
بیان کرد: مسئولان وظیفه دارند از کارهایی که در زمینه انقلاب نوشته
میشود و ساخت فیلمهایی که در این راستا مفید و جذاب هستند حمایت کنند.
وی
افزود: جشنواره مقاومت منجر به شناخت شرایط تولید فیلم در این حوزه شد با
توجه به کمبود امکانات مناسب توانایی فیلم به طور متوالی در این حوزه وجود
ندارد، برای همین برگزاری جشنواره آن هم سالی یک بار با توجه به تولید نشدن
میزان کافی برای جشنواره، زود است و برپایی آن دو سال یک بار برای آماده
شدن 10 تا 15 فیلم فرصت بهتری است.
این کارگردان با اشاره به
شعارهایی که بدون عمل مطرح میشود گفت: سینما شعار نیست ، سینما رنگ و بو و
فرهنگ جامعه است امیدوارم فیلم سازان به طرف شعار دادن نروند.
وی
در خصوص فیلمهای مسعود ده نمکی اظهار داشت: فیلم مسعود ده نمکی از سوژه
خاصی و ریشهای برخوردار است ، در نتیجه صاحبان سینما تمایل بیشتری به
اکران آن دارند، زیرا سینما دارها میخواهند در سانسهای پخش فیلم، سالنها
پر باشد و پر بودن سالن سینما عاملی برای تشخیص پر فروش بودن یک فیلم
است، برای فیلم پر فروش شرایط و امکان نمایش را همیشه فراهم میکنند و این
قانون نانوشته تاریخ سینما است.
وی عنوان کرد: فیلمنامههایی که در زمینه دفاع مقدس نوشته میشود، باید به زندگی شهیدان نیز بپردازد و این لازمهی کار است.
باکیده
بیان کرد: شخصیتهای فیلمهای دفاع مقدس همه قهرمان بودند، در فیلمهای من
و حتی مرحوم ملاقلی پور قهرمانها برای داستانهای حماسی بودند تا
فیلمهای تحلیلی. مدتی بعد این فیلمها از قهرمان پردازی جدا شدند و این
خاصیت فیلم جنگی، فقط در ایران نیست قهرمان سازی در تمام دنیا وجود دارد،
اگر نگاه بکنید، در تمام دنیا از سربازهای حاضر در جنگ خود قهرمان میسازند
و در فیلمهای خود آن را انعکاس میدهند.
وی در پایان گفت:
فیلمهای دفاع مقدس ده نمکی که مایه طنز داشته مورد توجه قرار گرفته است
اما طنز بودن یا نبودن فیلم دفاع مقدس تأثیری در استقبال نداشته و در هر دو
صورت تماشاگران خود را داشته است.
انتهای پیام /