در جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی مطرح شد
در جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی مطرح شد
به گزارش حوزه
دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در ابتدای این جلسه اعلام شد بر اساس مصوبه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، درس "انسان شناسی اسلامی" به عنوان یک درس عمومی در همه رشتههای علوم انسانی تدریس شود.
در این جلسه که به ارائه گزارش کارگروه "معماری و شهرسازی" پیرامون سرفصلهای دوره دکترای رشته "شهرسازی اسلامی" اختصاص داشت، مواردی مانند توجه به ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... مورد اشاره قرار گرفت.
پس از ارائه این گزارش حداد عادل طی سخنانی گفت: معماری و شهرسازی را به یک تعبیر میتوان "لباس جامعه" دانست و همانگونه که فرهنگ فرد در پوشش او نمایش داده میشود، فرهنگ جامعه هم در معماری و شهرسازی جامعه نمایان میشود.
وی افزود: شهرسازی اسلامی ایرانی، باید در یک شهر کوچک به عنوان نمونه و پایه ساخته شود تا اگر کسی خواست نمونه یک شهر "ایرانی اسلامی" را ببیند بتواند با دیدن این شهر به ابعاد شهر "اسلامی ایرانی" آگاهی پیدا کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم رفاه حداکثری در شهر اسلامی، ادامه داد: شهر اسلامی باید علاوه بر توجه به مؤلفههای اسلامی در زندگی شهری، مانند حفظ حریم خصوصی، محوریت مسجد و ... از حداکثر رفاه و کارآمدی هم برخوردار باشد.
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: با توجه به گستردگی صنعت شهرسازی، باید ارتباط دانشگاه با این صنعت بیش از پیش تقویت شود.
وی افزود: هدف از تحول و ارتقای علوم انسانی، ایجاد تحول از طریق وارد کردن نگاه اسلام به این علوم است و جنبههای تخصصی علوم در این موضوع دستخوش تغییر نمیشود.
حدادعادل با اشاره به نیاز به الگو برای مدارس، ادامه داد: تحول و ارتقای علوم انسانی یک نمونه و تمرین برای تمدن سازی نوین اسلامی است.
رئیس شورای نحول و ارتقای علوم انسانی گفت: در برخی از ساختمانهای مهم مانند ساختمان مدارس، هنوز فاقد یک الگوی منطبق با فرهنگ اسلامی ایرانی هستیم.
وی افزود: در تحول و ارتقای علوم انسانی نباید تمام همت و تلاش به تاریخ نگاری رشتههای مشمول تحول محدود شود.
پس از سخنان حداد عادل اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: توجه به مطالعه تطبیقی در موضوع معماری اسلامی ایرانی، لزوم بازنگری در فناوریهای معماری و به روزرسانی آنها، استفاده بهینه از انرژی در ساخت و سازها و توجه جدی به این موضوع، توجه به تخصصهای جدید در معماری و شهرسازی و لزوم گنجانیدن این تخصصها در برنامههای درسی بود.
انتهای پیام/