نسخه نمایشی و موزیکال «دکتر ژیواگو» سال 2015 در برادوی روی صحنه می‌رود.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت ایران تئاتر، مدت‌هاست کار اقتباس از «دکتر ژیواگو» برای اجرایی موزیکال در حال انجام است که بالاخره این نمایش بهار سال 2015 در برادوی روی صحنه می‌رود. این نمایش پس از پایان اجرای «سیندرلا» در سوم ژانویه 2015 (سوم دی 1393) اجرا می‌شود.
 
این نمایش اقتباسی از رمان معروف بوریس پاسترناک به همین نام است. نوشتن کتاب در سال ۱۹۵۶ پایان یافت ولی به دلیل مخالفت با سیاست رسمی شوروی در آن سال‌ها اجازه نشر در این کشور را نیافت. سال ۱۹۵۷ ناشری ایتالیایی آن را چاپ کرد و کتاب عاقبت در سال ۱۹۸۸ در روسیه هم منتشر شد.
 
این رمان داستان زندگی پزشک و شاعری به نام یوری ژیواگو در روسیه و شرح ماجرای دلدادگی اوست. اما این رمان در واقع آینه‌ای از جامعه روسیه در نیمه اول قرن بیستم است. مصائبی که ژیواگو دچار آن می‌شود، درد و رنجی است که طبقه متوسط روسیه در دوران زمامداری استالین و پس از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ به آن مبتلا می‌شوند. این رمان یکی از بهترین آثار عاشقانه و حماسی ادبیات است.
 
جدا از رمان پاسترناک، این نمایش یک منبع اقتباس دیگر دارد که نسخه سینمایی رمان به همان نام است. این فیلم را دیوید لین (کارگردان «لارنس عربستان») در سال 1965 و با بازی عمر شریف در نقش دکتر ژیواگو و جولی کریستی در نقش محبوب او لارا ساخت. فیلم یکی از آثار پرهزینه زمان خود بود و با بودجه 11 میلیون دلاری ساخته شد، اما فروش 111 میلیون دلاری در آمریکا آن را به یکی از آثار موفق سینما بدل کرد.
 
این فیلم همچنین در جوایز اسکار خوش درخشید؛ این فیلم در 9 رشته نامزد اسکار بود و در نهایت پنج جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی، فیلمبرداری، طراحی صحنه، طراحی لباس و موسیقی را به خانه برد.
 
این نسخه موزیکال را لوسی سیمون اقتباس کرده و ترانه‌های آن را مایکل کوری و ایمی پاورز نوشته‌اند. این نمایش پیش از این سال 2006 روی صحنه رفته بود اما نسخه‌ای که قرار است سال 2015 روی صحنه برود با آن نسخه بسیار فرق دارد. جدا از این نسخه متفاوت تئاتری دیگری از «دکتر ژیواگو» هم در سیدنی استرالیا روی صحنه رفت که آنتونی وارلو در آن نقش اصلی را بازی می‌کرد و دس مک‌آنوف، کارگردان برنده جایزه تونی «تامی کیه؟» و «پسران جرسی» آن را کارگردانی کرده است.
 
به نظر می‌رسد سالن برادوی تیه‌تر امسال کلاً به دنبال نمایش‌های بزرگ و حماسی باشد؛ قرار است پس از پایان اجرای «بانو سایگون» در وست‌اند لندن، این نمایش در این سالن روی صحنه برود. علاوه بر این نمایشی که هنوز نامش فاش نشده و همچنین اقتباسی نمایشی از «کینگ کنگ» دو برنامه دیگر این سالن در سال 2015 خواهند بود.
 
از آنجا که رمان «دکتر ژیواگو» بسیار طولانی است و حتی فیلم لین با وجود حذف خطوط داستانی مختلف بیش از سه ساعت زمان داشت، انتظار می‌رود این نسخه موزیکال بیشتر بر زندگی احساسی یوری ژیواگو تاکید داشته باشد و ماجراهای سیاسی در حاشیه قرار بگیرند.
 
به زودی نام بازیگران و دیگر عوامل این اجرا اعلام خواهد شد.
 
منبع: برادوی / 4 سپتامبر

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.