اعتمادی گفت: در استان ما 3250 شرکت تعاونی و 22 اتحادیه فعال هستند که شامل تعاونی‌های مسکن، خدمات، کشاورزی و صنعتی است.

قربانعلی اعتمادی دبیر اتاق تعاون استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: استان خراسان شمالی استان نوپایی است که چند سالی است که به استان تبدیل شده است. 

 استانی با 3250 تعاونی فعال 


وی گفت: در استان ما 3250 شرکت تعاونی و 22 اتحادیه فعال هستند که شامل تعاونی های مسکن ، خدمات ، کشاورزی و صنعتی است. 

اعتمادی با اشاره به درصد تعاونی های غیر فعال در این استان ادامه داد: چیزی حدود 20 تا 30 درصد تعاونی غیر فعال در این استان وجود دارد که در حال حاضر مسئولان تعاونی این استان در حال بررسی این تعاونی ها هستند تا در صورت عدم فعالیت پروانه آنها از درجه اعتبار ساقط و منابع مالی آنها در اختیار تعاونی های فعال قرار گیرد. 

 تعاونی های خدماتی در راس تعاونی های استان 


دبیر اتاق تعاون استان خراسان شمالی با بیان تنوع بالای تعاونی های فعال در این استان گفت: بیشترین نوع تعاونی های فعال در استان مربوط به تعاونی های خدماتی است و در مراحل بعد تعاونی های تولیدی ، کشاورزی و مسکن قرار دارد . همچنین شرکتهای سرمایه گذاری هم در کنار بخش تعاون در این استان مشغول به کار هستند. 

اعتمادی تصریح کرد: بیشترین  گرایش برای توسعه تعاونی ها در استان مربوط به تعاونی های کشاورزی است . البته تعاونی های صتعتی هم در این استان فعالیت مستمر دارند و در صنایعی همچون پتروشیمی ، تولید سیمان و آلومینیوم جاجرم تعاونی های صنعتی در سطح وسیع فعال هستنند. 

دبیر اتاق تعاون استان خراسان شمالی ادامه داد: علاوه بر موارد فوق در سال گذشته تعاونی های مسکن به دلیل وجود پرو‍ژه های مسکن مهر رشد خوبی داشت.

 بستر توسعه تعاونی های کشاورزی در استان مهیا است

وی تآکید کرد: با توجه به زیرساختهای استان ، استان خراسان شمالی بیشترین ظرفیت توسعه تعاونی های کشاورزی را دارد اگر به این نوع تعاونی در استان توجه شود هم به لحاظ صادرات محصولات و هم به لحاظ بازاریابی می تواند بازوی اقتصادی قوی برای استان و مردم آن باشد.
 
 نقدینگی صدرنشین مشکلات استان 

اعتمادی با بیان مشکلات پیش روی توسعه تعاونی ها در این استان گفت : در حال حاضر نقدینگی چالش بزرگ توسعه تعاونی در استان است به طوری که عدم وجود منابع مالی حتی در همین اتاق تعاون استان هم حمایت و ارائه خدمات به اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی را با مشکل مواجه کرده است. 

دبیر اتاق تعاون استان خراسان شمالی با اشاره به مشکلات دیگر این بخش گفت: عدم رعایت قوانین و دستور العمل های حمایتی از بخش تعاون ، عدم همکاری ، تفاهم و بروکراسی زیاد در دستگاه های اجرایی مربوط به بخش تعاون ، سیاستهای پولی ، بانکی ، مالی و اعتباری نا صحیح و مشکلات پیش روی تعاونی های نولیدی در زمینه صادرات از دیگر مشکلات موجود در این حوزه است. 

اعتمادی با تآکید بر اینکه بخش تعاون در این استان علاوه بر مشکلات موجود دارای مشکلات برون سازمانی است ادامه داد: فقدان ضوابط منطقی حاکم بر تعاونی ها ، کمبود و نبود نیروی متخصص ، عدم استقبال تعانی ها از شیوه های نوین مدیریت ، آموزش و ترویج ، تبود مدل مناسب برای توسعه تعاونی ها در سطح وسیع از دیگر مشکلات این حوزه است.
 
 لزوم گسترش تعاون بر اساس ظرفیتهای منطقه ای

وی افزود: گسترش تعاون بر اساس ظرفیتهای منطقه ای واستفاده از پتانسیلهای بلقوه و بلفعل به ویژه در طرح های عمرانی روستایی و صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله اقدامات موثر در توسعه بخش تعاون در این استان است. 

دبیر اتاق تعاون استان خراسان شمالی تخصیص اعتبارات موثر در بخش هدفمندی یارانه ها به بخش تعاون را ضروری دانست و گفت : تآمین بخشی از منابع تعاونی ها از هدفمندی یارانه ها ، تسریع در صدور روادید تعاونگران تولیدی برای ارسال به آسیای میانه ، هماهنگی وزارت صتعت معدن تجازت با ادارات اتاق تعاونی های استان و حذف تعرفه های کالاهای وارداتی کشورهای خارجی تا سقف یک میلیون دلار برای تآمین مواد اولیه از جمله اقدامات مورد نیاز تحول در تعاونی ها در این استان  است. 

اعتمادی تآکید کرد: در صورتی که زیرساختها برای توسعه بخش تعاون به ویژه تعاونی های کشاورزی  در این استان فراهم شود می تواند صادرات خوبی به کشورهای ترکمنستان ، قرقیزستان و قزاقستان داشته باشد.
 
وی در پایان گفت: تعاون برای ادامه فعالیت نیازمند اعتماد است چرا که این بخش تنها بخش خصوصی قابل اعتماد است که در صورت نوجه موفقیت آن از بخش خصوصی هم بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار