معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی و برنامه‌ریزی گفت: به دنبال آن نیستیم که تعرفه آب و برق را تا پایان برنامه پنجم توسعه به قیمت تمام شده نزدیک کنیم و یارانه آب و برق همچنان داده خواهد شد.

دائمی معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی و برنامه‌ریزی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تا پایان برنامه توسعه، قیمت آب و برق به قیمت تمام شده نزدیک می‌شود گفت: هدفمان این نیست که قیمت آب و برق را به هزینه تمام شده نزدیک کنیم.

وی افزود: به آب و برق یارانه می‌دهیم و ابزارهای اقتصادی در قیمت آب و برق را باید به آستانه اثرگذاری نزدیک کنیم.

دائمی با اشاره به اینکه پایین بودن قیمت آب و برق موجب شده بهره‌وری کاهش پیدا کند، ادامه داد: با افزایش تعرفه‌ها به دنبال ایجاد درآمد برای وزارت نیرو نیستیم بلکه هدفمان افزایش بهره‌وری ‌است.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: قیمت آب و برق باید به گونه‌ای تعریف شود تا مصرف درست صورت گیرد.

وی ادامه داد: به دنبال آن نیستیم که تا پایان برنامه پنجم توسعه تعرفه آب و برق به قیمت تمام شده برسد، اساسا باید به آب و برق یارانه تعلق گیرد تا زمانی که جامعه به حدی از توانایی برسد که نیازی به یارانه نداشته باشد.

توصیه‌های وزارت نیرو در خصوص مسکن مهر شنیده نشد

دائمی در خصوص مسکن مهر نیز گفت: مسکن زیرساخت‌های بسیار پیچیده‌ای دارد و در انتخاب محل مسکن مهر توصیه‌های وزارت نیرو شنیده نشد.
 
وی ادامه داد: وقتی مسکن مهر ایجاد می‌شود باید ظرفیت آب،‌ برق و گاز آن محدوده مورد شناسایی قرار گیرد.

معاون وزیر نیرو گفت: 300 میلیارد تومان برای مسکن مهر در نظر گرفته شده که به تدریج پرداخت خواهد شد.

موافق نیستیم تا بحران پررنگ جلوه داده شود

دائمی با اشاره به اینکه کشور با مشکل تامین انرژی و آب روبروست گفت: ابزار اقتصادی در این مورد چندان موثر نیست و بهره‌وری در این مقوله بسیار پایین است که یکی از دلایل این امر پایین بودن تعرفه‌ها است.

معاون وزیر نیرو گفت: موافق نیستیم تا بحران پررنگ مطرح شود چرا که خشکسالی و مشکل کمبود آب همیشه مطرح بود و در این بحث تغییر الگوی مصرف عامل مهم در کمک به صنعت آب و برق است.

وی تصریح کرد: با گذشت زمان وابستگی‌ها به انرژی و آب بیشتر می‌شود و نباید به این امر با اسم بحران برخورد کنیم.

وی اظهار داشت: باید زیرساخت‌ها به گونه‌ای باشد که از یک سو آب و برق برای صنعت و کشاورزی تامین و از سوی دیگر این منابع به شکل درست و در حد استاندارد جهانی مطرح شود.

دائمی با اشاره به اینکه الگوی مصرف آب در کشور نامتعادل است گفت: طبق آنچه که سازمان ملل درباره آب شهری مطرح کرده گفت: سرانه آب در شبانه روز با ید 80 لیتر باشد که این رقم در کشور ما 250 لیتر است.

وی ادامه داد: بیشترین سهم مصرف در کشور ما مربوط به بخش خانگی است این در حالی است که در کشوری مثل کره این موضوع بیشتر به بحث صنعت اختصاص می‌یابد.

مشکل شهر تهران همچنان ادامه دارد

وی با اشاره به اینکه 300 میلیارد تومانی که از سوی رئیس جمهور برای بحران کم‌آبی در نظر گرفته بود، پرداخت شد، افزود: این اعتبار مرداد ماه به دست ما رسید و این تاخیر تعللی در کار ما ایجاد نکرد.

وی ادامه داد: با کمبودهایی که وجود داشت تابستان را پشت سر گذاشتیم اما در شهر تهران همچنان مشکلات وجود دارد.

تعدیل بدهی‌های وزارت نیرو در یک برنامه چند ساله

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در بودجه سال 94 ظرفیت‌های خوبی پیش بینی شده، گفت: امیدواریم تعادل اعتباری و بودجه‌ای در یک برنامه 3 ساله وضعیت بودجه وزارت نیرو را بهبود ببخشیم.

وی تصریح کرد: در این دوره به دنبال آن هستیم که با سرعت‌دهی پرداخت بدهی‌های صنعت آب و برق حجم آن را کاهش دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: بحران ، کم ، آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار