خرم آباد/

نبویان: رونق اقتصاد کشور مستلزم دستیابی به صنعت هسته‌ای است

نماینده ‌مردم تهران در مجلس گفت: پیشرفت و توسعه یک کشور در تمام زمینه‌ها از جمله اقتصاد، بدون دستیابی به صنعت هسته‌ای امکان‎‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،، حجت‌الاسلام محمود نبویان ‌در سلسله جلسات طرح حکمت که در دانشگاه فرهنگیان خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: کشوری که از صنعت هسته‌ای بی‌بهره باشد را نمی‌توان صنعتی و توسعه‌یافته نامید زیرا چرخ اقتصاد بدون چرخ سانتریفیوژ نمی‌چرخد.

وی ادامه داد: انرژی هسته‌ای آن‌چنان مزایا و کارکردهای سازنده‌ای را برای رونق و پیشرفت یک کشور در تمام زمینه‌ها به ارمغان می‌آورد که با هیچ انرژی و دستاورد دیگری قابل مقایسه نیست.

حجت‌الاسلام نبویان با اشاره به این‎که تاکنون 13 کارکرد پزشکی برای انرژی هسته‌ای کشف شده است، تصریح کرد: مواد هسته‌ای دارای قابلیت‌های بسیاری در زمینه تشخیص، درمان بیماری‌ها و انجام تحقیقات پزشکی است، با توجه به شیوع برخی از بیماری‌ها از جمله سرطان، ضرورت تقویت طب هسته‌ای در کشورهای در حال توسعه و هر روز هم بیشتر می‌شود به طوری که پیشرفت در علوم پزشکی بدون داشتن این فناوری بسیار مشکل است.

این مدرس دانشگاه علمی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‎که توانمندی و استفاده از پزشکی‌هسته‌ای در تشخیص تومورهای‌ تیروئید، غده فوق کلیوی، بیماری‌های قلبی و عروقی و کاربرد قابل توجهی دارد، اظهار کرد: از مهم‌ترین تکنیک‌های هسته‌ای در علم پزشکی می‌توان به تهیه و تولید کیت‌های رادیو دارویی جهت استفاده در مراکز پزشکی هسته‌ای، تهیه و تولید رادیو دارویی جهت تشخیص بیماری‌های تیروئید و درمان آن‌ها، تهیه و تولید کیت‌های هورمونی، تشخیص و درمان سرطان پروستات، تشخیص سرطان کولون، روده کوچک و برخی سرطان‌های سینه اشاره کرد.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: از دیگر کارکردهای پزشکی انرژی هسته‌ای، تشخیص تومورهای سرطانی و بررسی تومورهای مغزی، سینه و ناراحتی وریدی، تصویربرداری بیماری‌های‌ قلبی، تشخیص عفونت‌ها و التهاب مفصلی،‌ آمبولی و لخته‌های وریدی، تشخیص کم خونی، کنترل رادیو داروهای خوراکی، تزریقی و... است.

وی در رابطه با نقش انرژی هسته‌ای در دامپزشکی و دامپروری، بیان کرد: تکنیک‌های هسته‌ای در حوزه دامپزشکی موارد مصرفی چون تشخیص و درمان بیماری‌های دامی‌، تولید مثل دام‌، اصلاح نژاد و دام‌، تغذیه‌، بهداشت و ایمن‌سازی محصولات دامی و خوراک دام دارد.‌

نبویان در رابطه با کاربرد انرژی هسته‌ای در دسترسی به منابع آب، تصریح کرد: تکنیک‌های هسته‌ای برای شناسایی حوزه‌های آب زیر‌زمینی هدایت آبهای سطحی و زیر‌زمینی‌، کشف و کنترل نشت و ایمنی سدها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در شیرین کردن آبهای شور نیز انرژی هسته‌ای کاربرد دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس ‌با اشاره به کاربرد انرژی هسته‌ای در بخش صنایع غذایی و کشاورزی، عنوان کرد: جلوگیری از جوانه زدن محصولات غذایی، کنترل و از بین بردن حشرات‌، به تأخیر انداختن زمان رسیدن محصولات‌، افزایش زمان نگهداری، کاهش میزان آلودگی میکروبی‌، از بین بردن ویروس‌های گیاهی و غذایی، طرح باردهی و جهش گیاهانی چون گندم و برنج و پنبه از مهم‌ترین کارکردهای انرژی هسته‌ای در بخش کشاورزی است.

نبویان بیان کرد: با آزمایش 40 نوع نفت مختلف که در نقاط مختلف جهان استخراج می شوند دانشمندان به این نتیجه رسیدند که در تمام مواد نفتی هفت نوع عنصر مشترک وجود دارد، اما مقدار آنها در نفتی که در یک نقطه استخراج می شود با نفت نقطه دیگر دنیا متفاوت است، که با استفاده از انرژی هسته‌ای به راحتی می‌توان این تفاوت را تشخیص داد که این خود کاربردهای وسیعی دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به نقش بی‌بدیل انرژی هسته‌ای در پیشرفت کشور دشمنان و بدخواهان نظام همواره درصدد ایجاد مانع برسر راه جمهوری اسلامی در راستای دستیابی به فناوری هسته‌ای بوده‌اند و متأسفانه وقتی غنی‌سازی ایران به زیر 20 درصد رسید، شرمن و جان‌کری برای اولین بار گفتند که توانستیم امنیت اسرائیل را تأمین کنیم.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: لرستان ، هسته ای ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.