کارشناسان سیاسی عادی سازی روابط میان تهران و ریاض را برای بازگشت ثبات به منطقه خاورمیانه مرحله ای اجتناب ناپذیر می‌دانند و معتقدند بهبود روابط دو کشور می تواند بر کل جهان اسلام اثرگذار باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتیliberte-algerie.com در گزارشی درباره دیدار اخیر وزرای امور خارجه ایران و عربستان در نیویورک نوشت : ایران و عربستان از فصل جدیدی در روابط که توسط وزرای امور خارجه دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گشوده شده است، خرسند هستند. از ژوئن سال 2013 که حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران به پیروزی رسید، این اولین بار است که این دو قدرت منطقه ای رقیب در چنین سطحی با یکدیگر تماس برقرار کرده اند. 

این پایگاه مدعی است: یک قوس جغرافیایی بزرگ که از لبنان و یمن تا بحرین کشیده شده است و از عراق و سوریه عبور می کند، میدان مبارزه دو کشور عربستان و ایران را تشکیل می دهد. 

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پس از دیدار با همتای سعودی خود در نیویورک اعلام کرد این دیدار می تواند به بهبود روابط دو کشور منجر شود. ظریف افزود:" من و همتای سعودی ام بر این عقیده هستیم که این دیدار اولین صفحه از یک فصل جدید در روابط دو کشور خواهد بود." 

ظریف خاطر نشان کرد اطمینان دارد که ریاض و تهران از این پس روابط نزدیکی خواهند داشت و عادی سازی روابط دو کشور نه تنها برای تامین منافع تهران و ریاض در سراسر جهان بلکه برای استقرار صلح و تقویت امنیت در منطقه و جهان موثر خواهد بود.

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، نیز با اشاره به تهاجم گروه افراط گرای داعش در عراق و سوریه و ائتلافی که آمریکا به اتفاق حدود ده کشور از جمله عربستان سعودی برای مبارزه با این گروه تشکیل داده است، خاطر نشان کرد :" ما به اهمیت و حساسیت بحران و فرصتی که این وضعیت برای ما به وجود آورده است، واقف هستیم. ما فکر می کنیم که با استفاده از این فرصت گرانبها و با پرهیز از اشتباهات گذشته، می توانیم این بحران را با موفقیت حل کنیم." 

وزیر امور خارجه عربستان سعودی ادامه داد:" ایران و عربستان از کشورهای بانفوذ در منطقه هستند و همکاری آنها در استقرار امنیت در منطقه و جهان موثر خواهد بود."

صرفنظر از ادبیات دیپلماتیک، اظهارنظرهای وزرای امور خارجه ایران و عربستان چشم اندازهای متعددی در منطقه می گشاید چرا که کارشناسان سیاسی عادی سازی روابط میان تهران و ریاض را برای بازگشت ثبات به منطقه خاورمیانه مرحله ای اجتناب ناپذیر می دانند و معتقدند بهبود روابط دو کشور می تواند بر کل جهان اسلام اثرگذار باشد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز به نوبه خود تاکید کرده است کشورش " پایگاه ثبات" در خاورمیانه محسوب می شود. از نگاه روحانی، آشوب های کنونی در منطقه خاورمیانه ثمره " توطئه قدرت های بزرگ" است. 

روحانی در سخنرانی اخیر خود تاکید کرد ایران پایگاه ثبات در منطقه حساس خاورمیانه است، منطقه‌ای که امروز به صحنه آشوب، ناامنی، کشتار و وحشت تبدیل شده است.

رئیس جمهور ایران تاکید کرد ملت های منطقه در برابر تروریست ها ایستاده اند و خواهند ایستاد. وی ابراز اطمینان کرد نیروهای مسلح و دولت جمهوری اسلامی ایران از ملتهای منطقه در برابر تروریست ها حمایت خواهند کرد. 




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار