این نخستین بار است که هند ماهواره‌ای را به مریخ فرستاده و بخشی از ماموریت آن به تحقیق برای یافتن نشانه ای از حیات در مریخ اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، سازمان پژوهش‌های فضایی هند (ISRO) اولین تصاویر ارسالی از کره مریخ را از طریق ماهواره اش که دیروز در مدار این سیاره سرخ قرار گرفت، منتشر کرد.

کاوشگر "مانگالیان" که ده ماه پیش از زمین به فضا پرتاب شد، در نخستین ساعات  (چهارشنبه ۲۴ سپتامبر) به مدار سیاره سرخ رسید.



این نخستین بار است که هند ماهواره‌ای را به مریخ فرستاده و بخشی از ماموریت آن به تحقیق برای یافتن نشانه ای از حیات در این کره اختصاص یافته است.

انجام این ماموریت با کمترین هزینه، تقریبا یک دهم هزینه ناسا، انجام شده است و رسانه‌ها در هند این موفقیت را یک "رویداد تاریخی" خواندند.

پژوهشگران سازمان فضایی هند با شنیدن خبر قرار گرفتن ماهواره در مدار مریخ با هورا کشیدن و دست زدن شادی خود را ابراز کردند.

هزینه این ماموریت تنها ۷۴ میلیون دلار برآورد شده است که در مقایسه با استانداردهای غربی بسیار ارزان است.

کاوشگر آمریکایی 'می‌ون' که روز دوشنبه ۲۲ سپتامبر، در مدار مریخ قرار گرفت با هزینه ای تقریبا ۱۰ برابر موفق به انجام این کار شد.

پژوهشگران سازمان فضایی هند با شنیدن خبر قرار گرفتن ماهواره در مدار مریخ با هورا کشیدن و دست زدن شادی خود را ابراز کردند.

اما دستاوردی که حتی آمریکا و روسیه را متحیر کرد این بود که هند موفق شد در اولین تلاش خود این ماهواره را در مدار کره مریخ قرار دهد.

این ماهواره روباتیک که ۱۳۵۰ کیلوگرم وزن دارد از ده ماه پیش سفر خود را آغاز کرد و ۲۰۰ میلیون کیلومتر را پشت سر گذاشته است.

کاوشگر مانگالیان پنج دستگاه با خود به همراه داشت. اولین دستگاهی که چند ساعت بعد از ورود آن به مدار مریخ روشن شد یک دوربین بود.

دیگر وسایل شامل دستگاه‌هایی حس‌گر برای اندازه‌گیری میزان مواد معدنی در سطح این کره و گاز متان است که یکی از نشانه‌های احتمال وجود حیات در مریخ است.

هند چهارمین کشور در جهان و اولین کشور آسیایی است که توانسته است ماهواره‌اش را در مدار مریخ قرار دهد، پیش از آن تنها آمریکا، روسیه و اروپا (متشکل از چند کشور اروپایی) موفق به انجام چنین ماموریتی شده بودند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار