شناسایی 116 هزار مشترک پرمصرف آب در بخش خانگی

مديرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی و خدمات مشترکان شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: 116 هزار مشترک در بخش خانگی کشور شناسایی شده است که افزون‌بر 2.5 برابر الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پاون، معصومه آذرگون با بيان اينکه مشترکان پرمصرف 0.7 درصد مشترکان کشور را شامل مي‌شوند، اظهار داشت: از اين تعداد، 3500 مشترک پرمصرف در شهر تهران قرار دارند که متاسفانه مصرف آب شرب اين مشترکان بالاي 50 مترمکعب در ماه است؛ درحالي که الگوي مصرف 20 مترمکعب در ماه است.

وي ادامه داد: پيشنهادهايي از طرف وزارت نيرو و شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور ارايه شده است که تعرفه اين مشترکان با مشترکاني که زيرالگوي مصرف هستند، متفاوت باشد و به‌ازاي مصرف بالاي 20 مترمکعب تعرفه بالاتري را پرداخت کنند.

آذرگون با بيان اينکه به استناد ماده 3 قانون هدفمندي يارانه‌ها بايد تا پايان سال 94 تعرفه آب به قيمت تمام‌شده نزديک مي‌شد، گفت: گزينه‌هاي افزايش تعرفه به دولت ارايه شده است ضمن آنکه در بهمن‌ 92 با 20 درصد افزايش نرخ به‌صورت يکنواخت موافقت شد اما پس از آن روند افزايش پلکاني تعرفه ادامه نيافت.

وي ادامه داد: هم‌اکنون قيمت تمام‌شده آب 1000 تومان است درحالي که از مشترکان 350 تومان دريافت مي‌شود و با اين تعرفه، مشترکان خانگي در زمان حاضر 30 تا 35 درصد قيمت تمام‌شده را پرداخت مي‌کنند؛ با اين حال برخي مشترکان با همين تعرفه پايين حاضر به پرداخت قبوض خود نيستند و مشکلات متعددي را براي فعاليت‌هاي توسعه‌اي شرکت‌هاي آب و فاضلاب به وجود مي‌آورند.

آذرگون درباره امکان عملي شدن برنامه هدفمندي يارانه، گفت: اگر قرار باشد تا پايان برنامه پنجم به قيمت تمام‌شده برسيم، بايد در دو سال آينده سالانه 350 تومان به قيمت آب افزوده شود؛ اين يعني افزايش 100 درصدي تعرفه در هر سال و اين امر بسيار مشکل است.

وي با اشاره به برنامه‌هاي دفتر بررسي‌هاي اقتصادي و خدمات مشترکان شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور، ادامه داد: در زمان حاضر، برنامه ما افزايش خدمات غيرحضوري به‌ويژه ترويج فرهنگ پرداخت غيرحضوري قبوض و مهيا کردن بستر لازم در کشور است. اين کار هم‌اکنون در بيشتر استان‌ها انجام شده است و واگذاري کارها به دفاتر پيشخوان دولت نيز در همين جهت انجام مي‌شود.

وي با اعلام اينکه آمار پرداخت غيرحضوري در بخش شهري 75 درصد و روستايي 50 درصد است، گفت: در پرداخت حضوري با احتساب 650 تومان کارمزد بانک و 1000 تومان هزينه چاپ قبض، صدور قبض‌هاي زير دوهزار تومان مقرون به‌صرفه نيست و از شرکت‌ها خواسته‌ايم که زير اين رقم قبض صادر نشود.

آذرگون ادامه داد: باوجود کارمزد 100 توماني پرداخت غيرحضوري ازجانب بانک‌ها، اين نوع پرداخت براي شرکت‌هاي آب و فاضلاب بسيار مفيد خواهد بود.

وي در پايان از مشترکان آب در شهرها و روستاهاي کشور درخواست کرد: با توجه به وخامت وضع آب کشور، صرفه‌جويي 25 درصدي آب را سرلوحه کار خود قرار دهند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مشترک ، پرمصرف ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار