مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور،گفت:در حال حاضر مدیریت هوشمند شبکه در فواصل 12 ساعت یکبار با اعمال مدیریت فشار در حال اجراست که به دنبال اجرای این طرح به صورت دایمی هستیم

به گزارش خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران،جانباز مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور، در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه افت فشار شبکه به یک پروسه دایمی تبدیل می شود،گفت:در حال حاضر مدیریت هوشمند شبکه در فواصل 12 ساعت یکبار با اعمال مدیریت فشار در حال اجراست در حالی که در دیگر کشورها این امر هر یک ربع اجرا می شود.

وی ادامه داد:با اجرای این شبکه در همدان توانستیم 3 تا 6 درصد مدیریت مصرف صورت گیرد.

جانباز افزود:این امر موجب می شود، تا تزریق آب به شبکه متناسب با آب مورد نیاز صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور گفت:در حال حاضر به دنبال اجرای این طرح در استانهای قم، اصفهان، تهران، شیراز و مشهد هستیم.

***پاییز سخت در انتظار تهران

وی همچنین در خصوص وضعیت تامین آب در پاییز نیز گفت: مشکل تامین آب شرب در پاییز بیشتر در تهران نمود دارد.

جانباز بابیان اینکه بیشترین کمبود آب در وضعیت سدهای لار و لتیان است،افزود: با توجه به این که‌ آورد‌‌ رودخانه‌های لار و لتیان به حداقل می رسد و پیش بینی های صورت گرفته مبنی بر اینکه در پاییز بارش نداریم، آبان و آذر دو سد لار ولتیان کمترین آب را دارند.

وی گفت: با توجه به موارد فوق سامانه شرق تهران در این ماههای دچار مشکل می شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور، تصریح کرد: همه اینها موجب شده تا مشکلات عدیده‌ای در تهران پیش رو داشته باشیم، البته این امر به معنی احتمال قطعی آب نیست.

***تهران در یک قدمی وضعیت قرمز

جانبازهمچنین در خصوص وضعیت 12 کلانشهری که دچار بحران آبی هستند، گفت: کلانشهرهای اصفهان و کرمان در وضعیت قرمز هستند که چیزی حدود 5 میلیون و 460 هزار نفر  در این شهرها زندگی می کنند.

وی بابیان اینکه شهرهای تهران، شیراز و یزد در صورت ادامه صرفه جویی مشکلی نخواهند داشت افزود:در حال حاضر تولید و مصرف آب در این شهرها در نقطه سربه سر و وضعیت زرد قرار دارد.

جانباز گفت: کلانشهرهای اراک، بندعباس، قم، کرج، مشهد و همدان در تابستان سال جاری مشکل خاصی نخواهند داشت.

وی همچنین از اختصاص 426 میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب کلانشهرها و 100میلیارد تومان اعتبار برای روستاها به منظور گذر از بحران بی آبی سال جاری خبرداد.

جانباز افزود: این اعتبار از سوی رئیس جمهور تا حدودی تخصیص یافته و مابقی در حال انجام است.

***کاهش کیفیت آب در دسترس

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور همچنین درباره ی جداسازی آب شرب و بهداشتی نیز گفت:باید به سمت جداسازی آب شرب و بهداشتی برویم چرا که کیفیت آب در دسترس در حال کاهش است.

وی بابیان اینکه تامین کل، آب شرب خانوار در آینده امکان پذیر نیست، افزود: سرانه مصرف آب در کشور بیش از 250 لیتر است که تنها 5 تا 15 لیتر از 250 لیتر سرانه مصرف به ازای هر نفر در شبانه روز مربوط به آب مورد نیاز برای‌ آشامیدن و پخت و پز است و بقیه آب مصرفی به شست و شوی ظروف، سبزیجات، فلاش تانک ها ، آبیاری فضای سبز و شست و شوی حیاط، خودرو و ... می شود بنابراین جداسازی آب شرب و بهداشتی امری ضروری است.

***اجرای جداسازی آب شرب و بهداشتی این بار در مشهد

وی از اجرای طرح جداسازی آب شرب و بهداشتی در منطق ثامن مشهد خبرداد و گفت: پیش از این این طرح در ساوه، قم، سرخه و نظرآباد استان البرز اجرا شده بود.

وی افزود: جداسازی آب در جاهایی که مشکل کیفیت آب دارند اجرا می شوند.

*** واگذاری 450 هزار انشعاب مسکن مهر

وی در خصوص تأمین آب شرب واحدهای مسکونی مهر نیز گفت: در جلساتی که با حضور وزرای راه و شهرسازی و نیرو برگزار شد، وزارت نیرو متعهد شد که آب شرب تمام واحدهای مسکونی مهر را تأمین کند.

جانباز افزود:در این جلسه مقرر شد تا انشعاب450 هزار واحد مسکونی در سال جاری نصب شود.

مشاوروزیرنیروگفت:سایتهایی که آماده واگذاری هستند در الویت واگذاری انشعاب هستند.

***افت سفره‌های آب زیرزمینی

جانباز درباره ی سفره‌های آب زیرزمینی نیز گفت:سفره های زیر زمینی دچار افت شدید شده اند و علاوه بر این آب شربی که از این سفره‌ها استحصال می‌شوند دچار مشکلات کمی و کیفی هستند.

وی ادامه داد: در راستای تامین آب پایدارهمواره به سراغ آب شرب با کیفیت رفته و خط قرمزمان عدم توزیع آب بی کیفیت است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور گفت:هر جا که منبع آب زیرزمینی استاندارد کافی نداشته باشدحتما آن منبع را حذف خواهیم کرد.

***6500روستای کشور با تانکر آبرسانی می شوند

مدیرعامل آبفای کشور با بیان اینکه با توزیع نامتوازن بارشها و منابع آب تامین کننده مشکل تامین آب داریم،‌افزود:در این صورت ناچاریم از منابع دوردست برای تامین منابع آب شرب شهرها اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه منابع تأمین آب پایدار با کیفیت کم شده است و دور از دسترس است، گفت: 130 طرح آبرسانی در کشور در حال اجرا است که برای تکمیل این طرح‌ها نیازمند 18 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی ادامه داد: اگر 100 درصد این اعتبارات تخصیص یابد 15 سال طول می‌کشد تا طرح‌های آبرسانی در دست اجرا تکمیل شود.

جانبازافزود: جهت‌گیری‌های آینده وزارت نیرو نشان می‌دهد که از 130 طرح، 44 طرح آبرسانی پیشرفت بالای 80 درصد دارد که با تخصیص 1000 میلیارد تومان اجرایی می شوند.

وی ادامه داد: 54 طرح نیز بین 20 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که 10 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد تا به اتمام برسد.

به گفته وی این 130 طرح آبرسانی 300 شهر کشور را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه به بیش از 6500 روستای کشور هنوز با تانکر آبرسانی می کنیم، گفت: در بخش آب روستایی جمعیت تحت پوشش تأسیسات آب 79 درصد است.

***آب و فاضلاب در یک سال گذشته

جانباز ادامه داد: 99.1 درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش تأسیسات آب هستند به طوری که از 1152 شهر ایران تاکنون 1113 شهر را تحت پوشش قرار گرفته است که از این تعداد حدود 31 شهر در 11 ماه گذشته که از عمر دولت یازدهم می گذرد، به تأسیسات آبرسانی مجهز شده اند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه کل مشترکین آب شهری کشور 14.5 میلیون فقره است، گفت: از این تعداد 560 هزار مشترک در 11 ماه گذشته به جمع مشترکان آب شهری کشور اضافه شده اند.

وی افزود: در مجموع 142 هزار کیلومتر شبکه توزیع آب در کشور داریم که از این مقدار، 2780 کیلومتر در 11 ماه گذشته تکمیل شده اند، همچنین 2780 کیلومتر شبکه آبرسانی به شهرها داریم که از این مقدار 850 کیلومتر در 11 ماه گذشته ایجاد شده است.

جانباز در خصوص تعداد تصفیه خانه های آب کشور گفت: 124 تصفیه خانه آب در شهرها داریم که از این تعداد 5 تصفیه خانه در 11 ماه گذشته ایجاد شد.

وی افزود: همچنین 162 تصفیه خانه اب روستایی داریم که از این تعداد 6 واحد در 11 ماه گذشته ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: 162 هزار کیلومتر خطوط توزیع آب داریم که 2900 کیلومتر در 11 ماه گذشته نصب و راه اندازی شده است.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
به همت مسئولین انقدر ساخت و ساز در حریم رودخانه انجام گرفته که فاضلاب انها رودخانه سد نای لتیان و .......را پر وی کند
آخرین اخبار